Hej, har köpt en elko-dimmer 370 för LED. Någon som vet om man kan montera den med fästklor på något vis? Jag har i nuläget en enkel strömbrytare som sitter fast med fästklor men verkar inte som att jag kan använda dem till min nya dimmer.

Förövrigt går det att lossna det röda skalet på dimmern? Jag funderar på om det går att byta metallplatta till den enkla strömbrytarens metallplatta.

Bild 1 nuvarande strömbrytare.
Bild 1 och 2 dimmern.

• Elko-dimmer 370 för LED utan röda skalet monterad på vägg, ansluten med två kablar, en svart och en brun, mot en metallplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elko-dimmer 370 för LED visas, med metalldelar och anslutningspunkter synliga, hålls av en hand mot ljus bakgrund.
    Skapa konto
  • Röd Elko-dimmer 370 för LED visas från sidan, hålls i en hand, visar metalldel med kopplingspunkter och monteringshål.
    Skapa konto
Går inte, det blir att sätta skruvar i hörnen på dimmern, finns det trä bakom så är det bäst.

K
H hc95 skrev:
Hej, har köpt en elko-dimmer 370 för LED. Någon som vet om man kan montera den med fästklor på något vis? Jag har i nuläget en enkel strömbrytare som sitter fast med fästklor men verkar inte som att jag kan använda dem till min nya dimmer.

Förövrigt går det att lossna det röda skalet på dimmern? Jag funderar på om det går att byta metallplatta till den enkla strömbrytarens metallplatta.

Bild 1 nuvarande strömbrytare.
Bild 1 och 2 dimmern.
Jämför brytaren och dimmern. Var skulle klorna sitta på dimmern?

J jonaserik skrev:
Går inte, det blir att sätta skruvar i hörnen på dimmern, finns det trä bakom så är det bäst.
Okej tack. Vet ni förövrigt om det går att försvaga strömmen via den enkla strömbrytaren? Kan man koppla om sladdarna på något vis för att uppnå den effekten? Dvs som en permanent dimmer fast via den enkla strömbrytaren.

K Kardan79 skrev:
Jämför brytaren och dimmern. Var skulle klorna sitta på dimmern?
Verkar inte som att det finns något ställe där de kan sitta. Försökte söka på fästklor till dimmern men hittade dessvärre inga.

Det går att sätta en fjäder på brytaren och montera en dimmerpuck bakom strämbrytaren om inte dosan är förliten.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H hc95 skrev:
Okej tack. Vet ni förövrigt om det går att försvaga strömmen via den enkla strömbrytaren? Kan man koppla om sladdarna på något vis för att uppnå den effekten? Dvs som en permanent dimmer fast via den enkla strömbrytaren.
Enklaste är väl en smart lampa, typ Ikeas? Bara att para mot en billig fjärrkontroll om det är enda användningsfallet. Eller hubben om man även vill kunna styra temperaturen på lampan.

Se #2

S sjoelund skrev:
Enklaste är väl en smart lampa, typ Ikeas? Bara att para mot en billig fjärrkontroll om det är enda användningsfallet. Eller hubben om man även vill kunna styra temperaturen på lampan.
Jo vet att det är ett alternativ men nu har jag köp dimmern och kan dessvärre inte lämna tillbaka den. Plus tror att det är billigare i längden då vanligare lampor tenderar att vara billigare. Särskilt om man har många lampor.

tommib
Dimmern kan inte fästas med klor.

Antingen skruvar du fast den i hörnen eller så använder du dosclips.

tommib tommib skrev:
Dimmern kan inte fästas med klor.

Antingen skruvar du fast den i hörnen eller så använder du dosclips.
Hej, tack för ditt svar.

Funkar dosclips även för en dosa som typ är ingjuten i väggen? Som du ser finns det ingenstans att fästa ena sidan av dosclipsen på "utsidan" av dosan då det är vägg där.

Tack på förhand.

A
H hc95 skrev:
Hej, tack för ditt svar.

Funkar dosclips även för en dosa som typ är ingjuten i väggen? Som du ser finns det ingenstans att fästa ena sidan av dosclipsen på "utsidan" av dosan då det är vägg där.

Tack på förhand.
Länge sedan jag använde dem. Om jag minns rätt funkar de inte i betongväggar. De behöver ju plats på bägge sidor av doskanten.

Det hade nog varit bättre att behålla strömställaren och använda en dimmerpuck.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Länge sedan jag använde dem. Om jag minns rätt funkar de inte i betongväggar. De behöver ju plats på bägge sidor av doskanten.

Det hade nog varit bättre att behålla strömställaren och använda en dimmerpuck.
Dessvärre kan jag inte lämna tillbaka dimmern jag har köpt :( Annars hade jag nog köpt en dimmerpuck ja :S

A
Då går det kanske att skruva den i hörnen med lämplig mindre skruv som någon föreslog?

A avh67f skrev:
Då går det kanske att skruva den i hörnen med lämplig mindre skruv som någon föreslog?
Jo det kanske faktiskt är enklast. Vill helst inte behöva skruva då jag är lite osäker på vad det är för material i väggen samt saknar en borr. Tror inte att det är betong vilket iofs underlättar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.