Vill bara checka med någon som kan konfirmera: ELKO 300 GLI/8AR, är den tänkt som dimmer för en lampa samt vanlig strömbrytare för en annan lampa? Jag läser på ELKOs hemsida och blir inte riktigt klok på vad de menar...
"Kombidimmer. Reglerar glödljus, 230V halogenlampor och lågvolts halogen med konventionell transformator. Triacdimmer med framkantsstyrning. Softstart. Består av 2st knappar som styr dimmer respektive brytare. Knappen för dimmer tänder belysningen vid korta tryck och dimmrar upp och ner vid långa tryck"
"Kombidimmer. Reglerar glödljus, 230V halogenlampor och lågvolts halogen med konventionell transformator. Triacdimmer med framkantsstyrning. Softstart. Består av 2st knappar som styr dimmer respektive brytare. Knappen för dimmer tänder belysningen vid korta tryck och dimmrar upp och ner vid långa tryck"
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Vad är det för ljuskälla i lampan? Det är en ganska intressant sak att veta vid val av dimmer.
Vanligt glödljus, lågenergi, halogen osv?
//Patrik
Vanligt glödljus, lågenergi, halogen osv?
//Patrik
Vanligt glödljus har jag för avsikt att dimra. Nu står det ju i beskrivningen att denna dimmer klarar både glödljus och halogen, så det var inte min fråga. Frågan rörde snarare om den styr 2 ljuskällor, 1 dimrad och en odimrad. Orsaken till att jag vill ha det så är att jag har en (glöd)belysning och en LED-belysning somidag har en vanlig kronströmbrytare. 1 dosa som sitter i teglad vägg. Nu vill frugan ha dimmer i glödlampan för att kunna byta den mot en STOR glödampa, som sedan behöver dimras (typ den på bifogade bilden). Så jag vill få in en dimmer + vanlig strömbrytare i samma enhet/dosa. Löser den dimmer jag hittat problemet?