Hus från -58.
Insåg vid byte av vägguttag att kablarna inte var draget i något rör utan satt inklämda i någon porös träfiberboard i väggen.
Rummet ska målas om osv så tänkte att jag skulle dra dit skyddsjord när jag ändå håller på.
Enklast att bara skära upp på båda sidor ta ut kabel, fälla in vprör, täcka över?
Någon annan ide?
Insåg vid byte av vägguttag att kablarna inte var draget i något rör utan satt inklämda i någon porös träfiberboard i väggen.
Rummet ska målas om osv så tänkte att jag skulle dra dit skyddsjord när jag ändå håller på.
Enklast att bara skära upp på båda sidor ta ut kabel, fälla in vprör, täcka över?
Någon annan ide?
Ser ut som en gammal kulo , svart och vit ledare., vart går den, bara hacka upp och lägga ett rör till dosan. Så där gjorde en del när dom satta en ny beklädnad på väggar. och inte bra, Nu är det nya EU-regler där man kan förlägga mantlade ledningar i en vägg, men då ska det vara en vägg med mellanrum i .
Man kan inte vara säker på det, är det en porös skiva på väggen kan den ha frästs in för att inte synas, men eftersom det verkar vara en aluminumkulo så fanns den nog på väggen tidigare. Blir då ny sorts kabel eller ledningar i rör, det går att fräsa/hugga in en dosa i väggen för ett infällt uttag. Passa då på att se om det behöver flyttas eller fler behövs på samma vägg.H halj skrev:
Kan du få fram ett rör till en dosa är ju det absolut bästa lösningen men det är ju OK med "lös" kabel (eller ingjuten) i vägg men då ska den vara just lös eller "spikskyddad" där den inte kan ligga lös (med en plåt då).
Också beroende på kabel så tillverkaren måste ha godkänt den för täckt/inbyggd installation.
I fallet i din vägg bör ju en kabel vara spikskyddad hela vägen eftersom man inte kan säga att den är "lös". Ett spikskydd är en bockad plåt i princip men en U-skena i metall bör fungera lika bra tror jag.
Också beroende på kabel så tillverkaren måste ha godkänt den för täckt/inbyggd installation.
I fallet i din vägg bör ju en kabel vara spikskyddad hela vägen eftersom man inte kan säga att den är "lös". Ett spikskydd är en bockad plåt i princip men en U-skena i metall bör fungera lika bra tror jag.
Se för böveln till att skyddsjorden sedan har kontakt med centralen
Tack för alla svar. Blir att försöka få dit ett vprör, dosan sitter i taket men får se lite var kabeln tar vägen.
Ja löst förlagd i vägg går ju inte här överhuvudtaget.
Kommer inte anslutas någon jord. Ska dit med ett nytt petsäkert ojordat uttag men tänkte förbereda med skyddsjord för framtida elrenovering när jag ändå håller på.
Ja löst förlagd i vägg går ju inte här överhuvudtaget.
Kommer inte anslutas någon jord. Ska dit med ett nytt petsäkert ojordat uttag men tänkte förbereda med skyddsjord för framtida elrenovering när jag ändå håller på.
Jackpot, rör var framdraget till ovanför fönstret, slipper tjaffsa i taket!
Tänker att jag lägger flexslang istället för vprör. Kändes smidigast.
Treetex skivan är 20mm tjock, lättbetong innanför, så slangen ska rymmas, fräser också ur för spårdosa där uttaget satt så att jag kan sätta ett infällt.
Tänker att jag lägger flexslang istället för vprör. Kändes smidigast.
Treetex skivan är 20mm tjock, lättbetong innanför, så slangen ska rymmas, fräser också ur för spårdosa där uttaget satt så att jag kan sätta ett infällt.
Varför lägga rör om det redan finns?
Klicka här för att svara