7 569 läst · 11 svar
8k läst
11 svar
Elinstallationer utan behörighet
Har du någon gång utfört elinstallationer som du saknar behörighet att utföra?
Arbete som utförs under någon annans behörighet, vilket är vanligt i branschen, räknas inte.
Arbete som utförs under någon annans behörighet, vilket är vanligt i branschen, räknas inte.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
När man lägger upp en sådan här fråga kan det ju vara bra att tala om bakgrund, vem som frågar, hur informationen kommer att användas etc. Tror nog att svaren skiljer lite om det är "bygga hus" som är generellt intresserad, försäkringsbolag eller möjligen elinstallatörernas fackförbund som ligger bakom. Transparens efterfrågas!
Ja det har jag. Har gått en treårig el-utbildning på gymnasiet, men har inte gjort min lärlingstid eller jobbat något med el på en behörig el-firma.
Jag jobbar inte för varken Bygga Hus, något försäkringsbolag, fackförbund, myndighet eller företag inom elbranschen. Jag har inga planer på att använda resultatet till något. Frågar bara av ren nyfikenhet!norrbottenstorpet skrev:När man lägger upp en sådan här fråga kan det ju vara bra att tala om bakgrund, vem som frågar, hur informationen kommer att användas etc. Tror nog att svaren skiljer lite om det är "bygga hus" som är generellt intresserad, försäkringsbolag eller möjligen elinstallatörernas fackförbund som ligger bakom. Transparens efterfrågas!
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Alternativet "vet ej" är ju per automatik detsamma som att man gjort det. För även de få saker man får göra själv är ju bara OK om man har "nödvändig kännedom". Om man överhuvudtaget gör något med el så skall VETA vad man sysslar med.
Att veta vad man sysslar med och vid varje tillfälle veta vad myndigheterna definierar som tillåtet är ju inte samma sak (framför allt så här i efterhand). T ex har de saker som elsäkerhetsverket nu låter folk göra själva (som vet vad de gör...) kanske inte alltid varit tillåtet och vice versa.hempularen skrev:
Då kan ju faktiskt "Vet ej" vara ok.
jepps drog om all el i hela huset jag å min tidigare flick vän hadde kopplade även in el bastu i källaren dock kom en elfirma ut och bes det hela senare då vi skulle sälja det enda som inte var ok var att jag inte andvänt silicon kabel i bastun ... ser inte några problem i att koppla även om man inte har behörighet .. men man ska nog inte pilla i det om man inte vet vad man håller på med !!