Hej!

Jag är utbildad automationare och jobbar mest med industrimotorer, styrsystem, frekvensare, massa felsökning och programmering osv, tekniker för en produkt kan man väl säga. Mitt företag är inte anslutet till ecy, så jag får inte räkna mig som elare iaf. Ibland måste fastighetsgrabbarna ha hjälp och såg en intressant bok där sist.
Nämligen: https://www.bokus.com/bok/9789147107384/elinstallation-yrkesmannaskap-montorshandbok/

Den kostar 800kr, är den värd investeringen? Jag har just köpt ett renoveringsobjekt och ska dra om all el, jag ska få hjälp men vill fixa det mesta själv innan så klart. Om ni annars har nån annan billigare/bättre bok att rekommendera för hus/installations el, eller vad man säger mottages tips gärna!

Mvh

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Ja den är värd pengarna, men kostar det dubbla för du behöver även faktaboken
https://www.bokus.com/bok/9789147107391/elinstallation-yrkesmannaskap-faktabok/
Vi har ett antal trådar om dessa på forumet med lite recensioner och kommentarer, sök!
Böckerna ger en praktiskt infallsvinkel till elinstallation som därmed är lätt att ta till sig, och innehåller det mesta man behöver veta.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja den är värd pengarna, men kostar det dubbla för du behöver även faktaboken
[länk]
Vi har ett antal trådar om dessa på forumet med lite recensioner och kommentarer, sök!
Böckerna ger en praktiskt infallsvinkel till elinstallation som därmed är lätt att ta till sig, och innehåller det mesta man behöver veta.
AYAY tack för infon, det är för skojs skull också. Men ja tycker det är svårt att söka ibland på just det man undrar.!

Om man har råd med en (egentligen inte) men vi säger det för dom var dyra, vilken börjar jag med??

Som Bo skrev
Köp båda

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
T
V VonKramer skrev:
Om man har råd med en (egentligen inte) men vi säger det för dom var dyra, vilken börjar jag med??
Om du inte har råd eller vill börja med att titta på den så kan du låna på biblioteket: https://biblioteket.stockholm.se/titel/997160

Om man bortser helt från det lagliga så ska man veta att som glad hempulare måste man göra exakt samma sak som en "riktig" installatör. Nämligen uppfylla kraven i standarden SS 436 40 00. Alla som installerar ska följa den. Säkert skulle merparten av alla vansinnigheter inte förekomma om den följts. Kanske insåg vissa också att man kanske borde hålla fingrarna borta och anlita någon för jobbet. Så, köp standarden! Eller i alla fall SEK:s "Elbasen". Det är nog en skaplig "ögonöppnare" att läsa standarden och inse hur mycket som man faktiskt behöver veta.
Ytterligare nödvändigheter är en seriös multimeter och en installationsprovare.

S SM4UKE skrev:
Om man bortser helt från det lagliga så ska man veta att som glad hempulare måste man göra exakt samma sak som en "riktig" installatör. Nämligen uppfylla kraven i standarden SS 436 40 00. Alla som installerar ska följa den. Säkert skulle merparten av alla vansinnigheter inte förekomma om den följts. Kanske insåg vissa också att man kanske borde hålla fingrarna borta och anlita någon för jobbet. Så, köp standarden! Eller i alla fall SEK:s "Elbasen". Det är nog en skaplig "ögonöppnare" att läsa standarden och inse hur mycket som man faktiskt behöver veta.
Ytterligare nödvändigheter är en seriös multimeter och en installationsprovare.
Ja,
absolut allt som installeras skall följa standaren. Allt detta kommer att utformas med en behörig elektriker som är med från början med att välja rätt material, alla krav, säkerhet och så vidare. Jag vill helt enkelt lära mig för intresset och kunskapens skull, jag är inom branschen. Samt helst kunna göra en stor del av jobbet själv(som kontrolleras). Seriösa mätverktyg finns att tillgå och jag kommer att betala elfirman för installationsprovare, koll mm. Sen jag vill inte påstå att vilken hemmapulare som helst skulle fixa mitt eget yrke inom el, men inser att detta är annorlunda, ett ställa man skall leva i och jag inte besitter all kunskap.

Tacksam för alla svar, hänvisningar och bestämda ord samt tips. Det slutar med att jag beställer ett par böcker samt lånar. Dom två jag tog upp verkar innehålla mycket användbart. Skall även läsa igenom trådarna ni hänvisat till.

Mvh

Har du fått tag i yrkesmannaskap montörshandbok? Om du har den och vill sälja den så är jag intresserad

O
S SM4UKE skrev:
Om man bortser helt från det lagliga så ska man veta att som glad hempulare måste man göra exakt samma sak som en "riktig" installatör. Nämligen uppfylla kraven i standarden SS 436 40 00. Alla som installerar ska följa den.
Nu svamlar du. Svensk standard är ingen lag och det finns ingen skyldighet att följa den. Har du tillräcklig kompetens får du göra vilken lösning som helst så länge du på ett adekvat sätt kan visa att den är säker. Det klarar inte den genomsnittlige elektrikern, och därför jobbar de utifrån brottstycken av de kakboksrecept som finns i standarden, och behöver därmed inte kunna så mycket. Lyssna gärna på Elektrikerpoddens avsnitt där standarden diskuteras, och där de som ansvarar för standarden säger exakt så.

• Gilla
Be Ferole
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.