Hej,
Jag ska installera el till ett hönshus som ligger ca 20 m från huset. Tänkte boka in en elektriker men undrar nu om någon vet vad som är lämpligast. Är det nödvändigt med en separat jordfelsbrytare? Det som kommer användas i elväg i hönshuset är värmelampa fast även separat eluttag för vanlig belysning samt utebelysning på hönshuset. Antar att kabeln kommer grävas ner i marken till hönshuset. Någon som har gjort någon liknande installation?
Mvh Anders
 
Magnus E K
Kolla först om det finns ett grannhus som ligger närmare som du kan låna el ifrån.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
AndersOhrt och 15 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Kolla först om det finns ett grannhus som ligger närmare som du kan låna el ifrån.
Ha ha, tyvärr lika långt dit... Tror förmodligen de skulle bli tämligen förundrade vad jag håller på med :)
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Först måste du bestämma önskad belastning, dvs vad du vill använda uttaget till, om det ska användas till någon tyngre maskin samtidigt med värmelampan. Sammanlagd effekt. Det styr area och eventuell trefas. Om uttaget ska kunna användas med 10 A så är du med värmelampan upp i kanske 20 A totalt. Då blir det nog mer kostnadseffektiv med en trefasledning. Om du endast vill ha belysning i hönshuset så är det bättre att skippa uttaget.

Sedan behövs uppgifter om inkopplingspunkten, närmare bestämt förimpedansen. Det är en kort ledning så man behöver egentligen inte veta denna, men det beror lite på vad uttaget är tänkt till - lång skarvsladd till häcksaxen?

JFB är ett krav för uttag och belysning, ja allmänt inom byggnader med husdjur. Den behöver inte vara separat, men det finns en viss risk för att miljön i hönshuset löser ut den så det är olämpligt att lägga hönshuset under bostadshusets JFB. Man kan följa LBK-handboken här, https://www.brandskyddsforeningen.se/lbk/lbk-parmen/5elhandbok/ Så detta kan också styra lämplig inkopplingspunkt. Bäst är elcentralen i huset eller mätarskåpet om det finns plats.

Värmelampan ska(?) dock ha ett uttag, i taket, monterat så att stickproppen rycks ur ifall värmelampan faller. Det bör räcka med att bunta ihop anslutningssladden. Prova!

Om inte värmelampan syns utifrån kan det vara bra med belysning i strömbrytaren (som bör placeras utanför).
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Rätta mig gärna om jag har fel men är inte hönshus även ex-klassat utrymme? Det ställer högre krav på vilken typ av elektrisk utrustning som är godkänd att använda.

Jag förespråkar helt klart en separat jordfelsbrytare till hönshuset. Och av beskrivningen att döma så kanske en 3-fas matning skulle vara lämpligast.
 
A Andtrix skrev:
Ha ha, tyvärr lika långt dit... Tror förmodligen de skulle bli tämligen förundrade vad jag håller på med :)
hela grejen är att man alltid slangar el till hönshus av grannen fast utan att berätta det (det var en tråd en gång i tiden där den som fick räkningen så att säga tyckte elförbrukningen var så hög, visade sig att han pröjsade för grannens hönshus också...)
 
Appendix Appendix skrev:
Min första tanke med! El är dyrt! Grannens el är gratis :D

Rolig tråd som folk skämtar om fortfarande så fort hög elförbrukning eller höns kommer upp:[länk]
Ha ha, ja jag har läst den :)
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Mikael_L
A Andtrix skrev:
Hej,
Jag ska installera el till ett hönshus som ligger ca 20 m från huset. Tänkte boka in en elektriker men undrar nu om någon vet vad som är lämpligast. Är det nödvändigt med en separat jordfelsbrytare? Det som kommer användas i elväg i hönshuset är värmelampa fast även separat eluttag för vanlig belysning samt utebelysning på hönshuset. Antar att kabeln kommer grävas ner i marken till hönshuset. Någon som har gjort någon liknande installation?
Mvh Anders
Det finns lite olika saker att tänka på.
JFB är ett absolut måste, frågan är kanske mer ifall det bör vara en separat för endast hönshuset eller om det kan dela på en JFB för huset.
Det kan vi diskutera mer om du vill, plocka upp det i så fall.

Sen finns det lite regler i lantbruket att följa, Bo S har tagit upp lite, men ladda ner PDF'en från denna sida och kolla genom vad som kan gälla för ditt hönshus:
https://www.brandskyddsforeningen.se/lbk/lbk-parmen/5elhandbok/

Om det som står i denna skrift är absoluta krav kan ju diskuteras, men det är förnuftiga saker och jag följer alltid denna skrift som tillägg till alla andra vanliga regler när jag installerar något i lantbruk eller i lantbruksliknande omständigheter.
Elen i två hönshus har jag på mitt samvete. :)


edit:
Nu ser jag att Bo redan länkat till samma sida. :)


edit2:
Jag tror det är bra att du själv driver olika delfrågeställningar framåt.
Detta är alltför omfattande för att någon ska skriva allt som är bra att tänka på, utan det är bättre att du driver det hela framåt med dina egna frågor här.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Först måste du bestämma önskad belastning, dvs vad du vill använda uttaget till, om det ska användas till någon tyngre maskin samtidigt med värmelampan. Sammanlagd effekt. Det styr area och eventuell trefas. Om uttaget ska kunna användas med 10 A så är du med värmelampan upp i kanske 20 A totalt. Då blir det nog mer kostnadseffektiv med en trefasledning. Om du endast vill ha belysning i hönshuset så är det bättre att skippa uttaget.

Sedan behövs uppgifter om inkopplingspunkten, närmare bestämt förimpedansen. Det är en kort ledning så man behöver egentligen inte veta denna, men det beror lite på vad uttaget är tänkt till - lång skarvsladd till häcksaxen?

JFB är ett krav för uttag och belysning, ja allmänt inom byggnader med husdjur. Den behöver inte vara separat, men det finns en viss risk för att miljön i hönshuset löser ut den så det är olämpligt att lägga hönshuset under bostadshusets JFB. Man kan följa LBK-handboken här, [länk] Så detta kan också styra lämplig inkopplingspunkt. Bäst är elcentralen i huset eller mätarskåpet om det finns plats.

Värmelampan ska(?) dock ha ett uttag, i taket, monterat så att stickproppen rycks ur ifall värmelampan faller. Det bör räcka med att bunta ihop anslutningssladden. Prova!

Om inte värmelampan syns utifrån kan det vara bra med belysning i strömbrytaren (som bör placeras utanför).
Tack för input. Ska bara vara värmelampa och belysning och eventuellt en webbkamera så det borde räcka med enfas. Verkar som jordfelsbrytare är givet då. När det gäller IP klass och värmelampa tycker jag att jag har bra koll.
 
N Nixon90 skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel men är inte hönshus även ex-klassat utrymme? Det ställer högre krav på vilken typ av elektrisk utrustning som är godkänd att använda.

Jag förespråkar helt klart en separat jordfelsbrytare till hönshuset. Och av beskrivningen att döma så kanske en 3-fas matning skulle vara lämpligast.
Har man rätt IP klass borde det ju vara lugnt. Ja det blir jordfelsbrytare. Men borde räcka med enfas. Värmelampa drar inte så mycket och inte belysningen heller.
 
Nej, IP-klass är bara ett slags skydd, mot damm, beröring och väta. Det är en mycket vanlig missuppfattning att IP-klassen säger allting. Det finnas massor med andra risker för åverkan, speciellt i ett hönshus. Frätande ämnen, värme, kyla, brand, vassa näbbar etc. Jag tror inte man behöver gå så långt som till att använda AquaStark och liknande men läs LBK-handboken.
 
Vad för storlek på hönshus pratar vi om?

Jag byggde ett litet hönshus (8-9kvm) förra året. Har gått i samma funderingar som dig och kommit fram till följande:

Nedgrävd gulslang med kabel N1XV 3g2,5. Kommer bara säkra av med 10A då det bör räcka för ett par lampor och ett uttag i hönshuset. Då matningen kommer från huvudcentralen, som är en diazedcentral i källaren på bostadshuset har jag bara en jordfelsbrytare tyvärr. Annars hade jag gärna kompletterat med ytterligare en men då behöver jag byta central med.

Utanpåliggande installation med kabelskydd upp på väggen (kommer inte ihåg exakt längd men har för mig typ 1,4m eller liknande. För att undvika skador från möss.

En strömbrytare på fasaden för att tända samt ett uttag inne i hönshuset (dock ej i den direkta hönsdelen för jag tänker mig att det blir ännu skitigare där). Jag är dock osäker på kapslingsklassen men IP54 borde nog räcka.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Vad för storlek på hönshus pratar vi om?

Jag byggde ett litet hönshus (8-9kvm) förra året. Har gått i samma funderingar som dig och kommit fram till följande:

Nedgrävd gulslang med kabel N1XV 3g2,5. Kommer bara säkra av med 10A då det bör räcka för ett par lampor och ett uttag i hönshuset. Då matningen kommer från huvudcentralen, som är en diazedcentral i källaren på bostadshuset har jag bara en jordfelsbrytare tyvärr. Annars hade jag gärna kompletterat med ytterligare en men då behöver jag byta central med.

Utanpåliggande installation med kabelskydd upp på väggen (kommer inte ihåg exakt längd men har för mig typ 1,4m eller liknande. För att undvika skador från möss.

En strömbrytare på fasaden för att tända samt ett uttag inne i hönshuset (dock ej i den direkta hönsdelen för jag tänker mig att det blir ännu skitigare där). Jag är dock osäker på kapslingsklassen men IP54 borde nog räcka.
Hönshuset är bara på 5 kvm. Enligt elektrikern räcker det med IP44 men tror det bör vara IP54. Har tänkt ungefär som du.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, IP-klass är bara ett slags skydd, mot damm, beröring och väta. Det är en mycket vanlig missuppfattning att IP-klassen säger allting. Det finnas massor med andra risker för åverkan, speciellt i ett hönshus. Frätande ämnen, värme, kyla, brand, vassa näbbar etc. Jag tror inte man behöver gå så långt som till att använda AquaStark och liknande men läs LBK-handboken.
Vilka frätande ämnen menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.