Hej, vi skall köpa en diskmaskin till vår nya lägenhet och tänkte både köpa från och låta Elgiganten installera den. De har en tjänst "Installation av diskmaskin" för 499kr som vi tänkte använda oss av. På deras hemsida står det:

Följande ingår i tjänsten:
  • montering av Waterguard (om relevant)
  • frånkoppling av gammal produkt
  • retur av emballage för återvinning
  • placering av produkten på önskad plats
  • inkoppling på vatten- och avloppsanslutningar
  • försegling av vattenanslutning
  • anslutning till befintligt vägguttag
  • funktionstest
Då vi aldrig köpt en diskmaskin förut (vi har alltid bott i lägenheter där de redan varit installerade) tänkte jag bara fråga lite snabbt. Ingår allt vad gäller sladd och slangar (för vattentillförsel och vattenavlägsning) när man köper en diskmaskin eller måste man köpa till något som måste finns på plast när de kommer och installerar den? De står nämligen att man måste set till att:

Följande behöver du ombesörja själv:
  • Att det finns tillräckligt långa slangar för vatten och avlopp (observera att dessa slangar inte bör skarvas)
Dettas tolkar jag som att diskmaskiner inte kommer med slangar för vattentillförsel och avlägsning och är något man måste köpa själv? Jag tänkte att jag frågar här först innan jag kontaktar dem så vi har lite kött på benen.

Det medföljer alltid slang och sladd.
Men har du vägguttag under diskbänkskåpet?

davveno1 davveno1 skrev:
Det medföljer alltid slang och sladd.
Men har du vägguttag under diskbänkskåpet?
Alla slangar man behöver alltså? Nej tyvärr har vi inte ett el-uttag under diskbänken utan vi tänkte dra en förlängningssladd så snyggt det går från eluttaget bakom kylskåpet och som är klart till de kommer.

Har du köksblandare med diskmaskinsanslutning?

Skarvsladd lär dom inte koppla in sig på. Hur ser vattenlåset ut? Har du möjlighet att ta bild på det?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Har du köksblandare med diskmaskinsanslutning?
Det har stått en diskmaskin där tidigare så det tror jag.

BirgitS
I Izak80 skrev:
Alla slangar man behöver alltså?
Om diskmaskinen inte är placerad precis vid diskbänksskåpet kan det vara så att diskmaskinens slangar inte räcker. Det är nog det som Elgiganten tänker på.
I Izak80 skrev:
Det har stått en diskmaskin där tidigare så det tror jag.
Finns det eller finns det inte ett vred på blandaren som ska användas för att stänga av och sätta på vattnet till diskmaskinen?
Bild på blandaren om du inte vet.

Hur fick den tidigare diskmaskinen ström?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om diskmaskinen inte är placerad precis vid diskbänksskåpet kan det vara så att diskmaskinens slangar inte räcker. Det är nog det som Elgiganten tänker på.

Finns det eller finns det inte ett vred på blandaren som ska användas för att stänga av och sätta på vattnet till diskmaskinen?
Bild på blandaren om du inte vet.

Hur fick den tidigare diskmaskinen ström?
Diskmaskinen kommer stå precis bredvid diskbänksskåpet och det finns också ett hål där emellan som jag misstänker att den förra hyresgästen lett slangarna från diskmaskinen igenom. Det finns ett svart litet vred precis vid kökskranen. Detta vred mynnar sedan ut i två metallslangar under diskbänken men inget annat, vi har funderat på vad det är eftersom de inte är kopplade till något (alltså bara ett svart vred under kökskranen som går direkt till två metallslangar/stumpar). Är tyvärr inte i lägenheten för tillfället så jag kan inte ta kort men kan återkomma imorgon. Den tidigare hyresgästen använde för övrigt förlängningssladd men vi vill göra det lite snyggare då han dragit den tvärs över golvet.

Ta dit en elektriker och gör det riktigt med elen :)

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
A
I Izak80 skrev:
Alla slangar man behöver alltså? Nej tyvärr har vi inte ett el-uttag under diskbänken utan vi tänkte dra en förlängningssladd så snyggt det går från eluttaget bakom kylskåpet och som är klart till de kommer.
förlängningssladd till diskmaskin är inte OK!

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A
499.- låter skumt det är på tok för lite
troligtvis gör de allt för att finna något som inte är i deras ögon riktigt så att de kan åka därifrån.
oftast ingår inte utkörning av maskin eller inbärning heller utan tillkommer

Glöm inte att köpa till droppskydd(plast underlägg) som maskinen ska stå på

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS
I Izak80 skrev:
Det finns ett svart litet vred precis vid kökskranen. Detta vred mynnar sedan ut i två metallslangar under diskbänken men inget annat, vi har funderat på vad det är eftersom de inte är kopplade till något (alltså bara ett svart vred under kökskranen som går direkt till två metallslangar/stumpar).
Under blandaren brukar det vara tre slangar/rör, ett för kallt vatten till blandaren, ett för varmt vatten till blandaren och ett för kallt vatten från blandaren till diskmaskinen. Två oanvända låter konstigt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ja här behövs det nog några bilder..

BirgitS BirgitS skrev:
Under blandaren brukar det vara tre slangar/rör, ett för kallt vatten till blandaren, ett för varmt vatten till blandaren och ett för kallt vatten från blandaren till diskmaskinen. Två oanvända låter konstigt.
Jag återkommer med bilder :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.