Har plockat ner plåttaket på mitt uthus, (gammal galvaniserad korrugerad plåt), och tänkte spänna upp trampduk, slipa av rost samt olja plåten för att sedan lägga den väderbitna sidan neråt.
Till min fråga: hittade ett paket med Esse blankförzinkad farmarskruv i verkstan. Funkar verkligen elförzinkad skruv utomhus, och på tak? Om inte, varför gör man då just farmarskruv elförzinkad? Används ju enbart för att täta mot vattenläckage?!
P.S taket var tidigare spikat i topparna, så blir nu skruvat i samma hål, men då jag vänder på skivorna hamnar skruven i dalarna.
Till min fråga: hittade ett paket med Esse blankförzinkad farmarskruv i verkstan. Funkar verkligen elförzinkad skruv utomhus, och på tak? Om inte, varför gör man då just farmarskruv elförzinkad? Används ju enbart för att täta mot vattenläckage?!
P.S taket var tidigare spikat i topparna, så blir nu skruvat i samma hål, men då jag vänder på skivorna hamnar skruven i dalarna.
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv aluminium FAST
För montage av aluminiumplåt i trä
455 kr inkl moms
Läs mer
NejM Måke skrev:
nu för tiden skruvar man i dalarnaM Måke skrev:
Såg nu när jag kollade igen tidigare idag att det står Rostfri/Förzinkade. Ännu märkligare, alltså förzinkat och rostfritt ska man ju inte ens blanda, och antar att antingen skruven eller huven är rostfri, och vice versa förzinkat… går då hur som helst inte att ha till taket, då det är förzinkat.
Hittade dock ett annat palet, som enbart är blankförzinkat. Borde gå att använda om man köper zinkfärg och penslar på skallarna (vill ju inte ha svarta eller vita skallar till grått (förzinkat) tak.
Hittade dock ett annat palet, som enbart är blankförzinkat. Borde gå att använda om man köper zinkfärg och penslar på skallarna (vill ju inte ha svarta eller vita skallar till grått (förzinkat) tak.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför blir min integrerade kombinerade tvätt och torkmaskin brännhet?
Vitvaror -
Varför bytte försäkringsolaget kategori på huset? Gör skillnad?
Försäkringar -
Varför spricker spacklet utanför badrummet?
Kök -
Varför faller ena visaren ner till noll?
Värmepumpar -
Varför passar inte adapter MMA M28 till M30 på mina radiatorer?
Värme allmänt