Läs inlägg 160 och utför så kan vi sluta gissa.
 
  • Gilla
DB995
  • Laddar…
Ingen uppvärmd sadelkammare, ev med VVB & TM & vask i stallet?
 
tommib
Uppvärmda dricksvattenkar och slangar för hästarna?
 
tommib tommib skrev:
Uppvärmda dricksvattenkar och slangar för hästarna?
Nej
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ingen uppvärmd sadelkammare, ev med VVB & TM & vask i stallet?
Nej
 
Jag vill påstå att 40.000kWh per år är fullt rimligt för det stora huset, 260 m2 i ett plan med fyra personer i familjen och direktverkande el plus en LL VP och 23 grader varmt inne. Är ju siffran 26.000kWh som är låg, men också rimlig med två personer och kanske 19 grader inne.
Berg/jordvärme lär spara drygt 20.000kWh/år och betalar sig snabbt i ett så stort hus med massor av rum.
Det går inte att trolla bort ett energibehov för att värma ett hus. Bara fixa billigare former än direktverkande el.
 
  • Gilla
Jensa86 och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag vill påstå att 40.000kWh per år är fullt rimligt för det stora huset, 260 m2 i ett plan med fyra personer i familjen och direktverkande el plus en LL VP och 23 grader varmt inne. Är ju siffran 26.000kWh som är låg, men också rimlig med två personer och kanske 19 grader inne.
Berg/jordvärme lär spara drygt 20.000kWh/år och betalar sig snabbt i ett så stort hus med massor av rum.
Det går inte att trolla bort ett energibehov för att värma ett hus. Bara fixa billigare former än direktverkande el.
De är t o m 6 i familjen.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Cheesen
GoC GoC skrev:
trolla bort ett energibehov för att värma ett hus. Bara fixa billigare former än direktverkande el.
Det går visst. Byta fönster och tilläggsisolera.
 
L
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Hej
Nu har vi trillat av stolen i två månader då vi haft två elräkningar på 7500kr för november och december ... och det har ju inte varit kallt i Kungälv.
Vi har elradiatorer i huset som vi köpte i juni. Samt har bytt ut dem mot nya samt installerat en luft luft. Vi har även ny isolering som sprutades in på vinden på 1/3 utav huset då vi renoverat badrum och rum sedan vi flyttade in. plus en andra saker. Men blev lite chockad utav förbrukningen och då har vi 21 grader på elementen som knappt värmer ”känns inte så varmt när man tar på dem ” föregående ägare hade förbrukning på 26000kwh per år .
Vi landar säkert på 40 000... då har vi bytt och uppgraderat huset till det bättre? Tagit den sista månaden där det sur ut som det har gått ner lite iallafall. Har dock inte bytt ut vitvarorna ännu och försökt se om det är spisen som drar extra då man kan se matlagning efter jobbet har gett uppgång på elen. Men sedan har vi perioder mitt på natten där det ”pulsar upp” .
Något som vet eller har förslag ? Kan det vara den kombinerade kyl och frysen ? Vatmvattensberedaren ? tacksam för lite möjliga svar
nu är jag långt från expert men märkligt hur du ligger så extremt högt under natten vissa dagar andra lägre. Kanske dåliga vitvaror, kan vara läge att sätta en mätare mot dessa.
Tips två är en app som heter greenly. Gratis att registera, här fanns statistik till 2009 för min del trots att jag är nyinflyttad. Nätbolagets hemsida gav mig bara 12 månader. Kan vara värt att titta på för att förstå historiken.
 
  • Gilla
Jonas Nielsen 74
  • Laddar…
Som skrivits tidigare, vitvaror och belysning är bara lite i marginalen.
 
  • Gilla
Jonas Nielsen 74 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det går visst. Byta fönster och tilläggsisolera.
Ja men det är ju inte trolleri. Det är ju en ganska rejäl investering i förbättring av klimatskalet. Utan de åtgärderna så är det enkom att installera ett vattenburet värmesystem med Jord/berg VP som ”trollar bort” 2/3 av energibehovet för uppvärmningen. Det borde vara prio 1 framför fönsterbyten och tilläggsisolering som sällan blir speciellt snyggt om man inte även gör det samma på sockeln.
 
7ender 7ender skrev:
De är t o m 6 i familjen.
Ja då är det väl än mer befogat med detta energibehov. Skulle tro att stora mängder varmvatten för tvagning är ytterligare en bidragande orsak.
 
Ja vi är 2 vuxna och 4 barn dock vv vecka med barnen så det blir väl en familj på 4:a då
Det är 3 glas fönster och bra isolerat i väggar och ok i taket. Sedan kan man läsa lite i tidigare inlägg som jag skrivit att komma med kommentarer som redan har sagts är inte till hjälp . Men tack för alla tips både nya som gamla :)
 
Så här det ut för januari och om man ser på detta så går det som sagt åt en del kWh per månad och imorgon blir det att stänga av allt och titta som jag redan har sagt :)
 
  • Stapeldiagram som visar daglig energiförbrukning i kWh för januari månad med pekfält för detaljerad data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju en del, ser fram emot lördagens siffror.

För att ge några ångest: vi har en daglig förbrukning av värme på 300 kWh per dygn under dec- feb och då värmer vi inte upp fyra rum och en hall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.