hsd
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Runt 60 grader
Verkar lågt, är det utgående efter blandningsventilen
 
E elmont skrev:
Ström kan inte läcka
Jag kom hem en Em för en del år sedan och hörde ett mer än ilsket djur mellan burspråken.
Det var ett väsande utan dess like!

Jag smög sakta fram för att se vad det var för djur.
Det var en förlängningskabel jag glömt på hösten till grillen som låg i decimeter djupt vatten kokade.:D

Kan man snacka om läckage:D
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
TCG och 5 till
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Nya elradiatorer kontra gamla skiljer inget i energi. Dem drar 1kw o ger 1 kw. Men det låter jäkligt dyrt!
Det stämmer, men en ny elradiator kontra en gammal är mer exakt i sina till- och frånslag och på så sätt lite effektivare. Med en äldre radiator hinner temperaturen sjunka lite lägre innan den slår på och den får då värma en längre stund. Dessutom värmer den lite längre än den behöver innan termostaten slår ifrån.

//Patrik
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ström kan inte läcka den kan bara omvandlas och då brukar det i första hand bli värme.
Måste den ju kunna, eller vad är annars en läckströmstång till för? ;)
 
  • Gilla
Fruktsallad och 1 till
  • Laddar…
N Neocortex skrev:
Har inte läst alla inlägg. Jag har liknande uppvärmning som du. Mitt hus är från -82 med bra isolering. Vi bor 5 personer i vårat hus.
Det som drar mest el i ett hus är värme, varmvatten och tvättmaskin. våran varmvattenberedare är en Nibe från 2013. Vi ligger på ca 2200 kwh/ månad nu under vintern med 24 grader inne och ca 700 kwh på sommaren. Om ni badar och duschar mycket rekommenderar jag starkt att byta ut varmvattenberedaren. Luftvärmepumpen ska stå på Heat och ett fast fläktläge.
Varför skulle det bli bättre med en ny varmvattenberedare? Hur mycket energi en elektrisk varmvattenberedare gör åt beror nästan uteslutande på hur mycket varmvatten man gör åt. I andra hand hur mycket värme den läcker till omgivningen. I detta fallet är läckaget ett nollsummespel (utom på sommaren då) eftersom mindre energi då kommer gå åt till att hålla det rummet varmt.
 
  • Gilla
senap och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Varför skulle det bli bättre med en ny varmvattenberedare? Hur mycket energi en elektrisk varmvattenberedare gör åt beror nästan uteslutande på hur mycket varmvatten man gör åt. I andra hand hur mycket värme den läcker till omgivningen. I detta fallet är läckaget ett nollsummespel (utom på sommaren då) eftersom mindre energi då kommer gå åt till att hålla det rummet varmt.
Sant. Skulle tro att Neocortex förväxlat varmvattenberedaren med verkningsgraden på en oljepanna/pelletspanna eller nått.
 
  • Gilla
124
  • Laddar…
R rosefors skrev:
Sant. Skulle tro att Neocortex förväxlat varmvattenberedaren med verkningsgraden på en oljepanna/pelletspanna eller nått.
Nja egentligen inte. Om en gammal varmvattenberedare läcker värme i ett rum som sällan används så skulle jag bytt ut den.
 
N Neocortex skrev:
Nja egentligen inte. Om en gammal varmvattenberedare läcker värme i ett rum som sällan används så skulle jag bytt ut den.
Förvisso, men det förutsätter att temperaturen återigen blir högre i det rummet än vad det annars hade varit med ett vanligt element.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Se över eran ventilation i huset också. Om ni har mekanisk frånluft så kan det vara en bra sak att kika på. Som sagt så många som skriver så har inte läst allt. Såg en ritning snabbt. Såg ut som du hade ett L-format hus. Är det så att Luftvärmepumpen är placerad nära köket så kan det hända att luftflödet styrs mot frånluftskanalen.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Som lite kuriosa kan jag nämna en helt annan tillämpning bara för att kasta ett annat ljus på temperatur. På bilar vill man ibland ha keramiska bromsskivor istället för vanlig stållegering. Varför vill man ha keramiska bromsskivor egentligen?

En av anledningarna är för att dom är mycket mer temperaturtåliga, och om man får upp värmen i skivorna så kan man också avge den absorberade ENERGIN mycket fortare. Man får alltså mer kapacitet/bromsprestanda med samma diameter/area genom att göra det möjligt att hålla högre värme.

Same same but different.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vart i huset står VVB? Är den ordentligt isolerad?

Hur är klimatet i källaren, temp och omsättning på luft?

Hur ser isoleringen i bjälklaget ut ?
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Angående poolen är du 100 på att den inte är ansluten?

Off topic: Men den kan vara relevant..
För ca 30 år sedan när vi bytte elmätare och gick över till dubbeltariff för första gången här i länet så hände följande, kanske i klass med "Grannens tjuvkopplade hönshus."
Jag jobbade på den tiden som elektriker och vi åkte en tidig vår på att byta ut 1000 tals mätare åt elbolaget.
Ett simpelt uppdrag förutom krånglet med att få tillgång till husen -läs av mätarställningen-bryt -koppla -slå på -klart.

Men för mig hände en (1) "sak" under alla dessa byten.. för några veckor efter uppdraget på det området så hörde elbolaget av sig och undrade försiktigt om jag hade läst av en viss mätare korrekt eller om jag kanske hade blandat ihop några?
Jag kunde inte annat än säga ja men hade ju inga bevis förstås.

De visade sig att en av de större villorna i ett område hade fått en en elräkning som var galet skyhög, den låg ca 80 000kW över det normala Givetvis vart villaägaren helt galen och det var förstås mitt fel....Det slutade med att basen på elbolaget bestämde att mätaren skulle hittas bland alla 1000 tals mätare, alla travade i meterhöga sj pallar...:devilish:

Den dök upp så småningom och jo den stämde mot min avläsning. Det slutade med en inspektion hos kunden och vad hittades på baksidan, jo en övertäckt pool 15m x 5m med eluppvärmning, den hade stått påslagen hela vintern:crysmile:

Idag slipper vi ju sånt här med fjärravläsning och trendbevakning tack o lov.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Kesomacka och 12 till
  • Laddar…
Jag har raderat den långa diskussionen om olika radiatorers egenskaper. Det hör inte hemma i den här tråden.

/moderator
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Hur ser isoleringen i bjälklaget ut ?
Samt hur verkar dörrar och fönster, de är de sämsta delen av sen vägg.
 
Du har inte VVC som är på med dåligt isolerade rör så VVB får jobba onödigt mycket?
/Christoffer
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.