Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
om vitvarorna är 20 år gamla borde väl det hjälpa ? Samt tycker att det Är konstigt med staplarna som sticker iväg mitt i natten ...
Det hjälper egentligen inte då den extra elen den drar blir värme vilket gör att ele elementen inte behöver köra lika hårt. Hade du haft en effektivare uppvärmning hade det kanske hjälpt en aning.
 
  • Gilla
apetterson och 1 till
  • Laddar…
Appropå vedklabbar. Det stod i energideklarationen att de använt ved. Tidigare ägare kanske tokeldat i kaminen och därav haft en lägre elförbrukning?
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Apropå energideklarationen:
En eller två pensionärer som bara haft delar av huset fulluppvärmt?
(Föregående ägares energiförbrukning var samplad 17-09 - 18-08.)
 
Magnus E K
Om man eldar på så rumstemperaturen blir 30 grader så ökar förstås energiförbrukningen (= värmeförlusten ut ur huset). Men dåligt reglerade radiatorer ger ju ingen så dramatisk effekt och ibland lägre än önskad temperatur istället.

Ett förslag till TS som skulle sänka förbrukningen drastiskt: simulerad husvagnssemester! In med hela familjen i köket/vardagsrummet och kallställ resten av huset ett par månader framöver.
 
  • Haha
Jonas Nielsen 74 och 1 till
  • Laddar…
Lite uppföljning:
Imorse hade jag Stängt av all elvärme förutom vvb och luft luften. Testade att avläsa på mätaren ute när jag kom hem Då när jag tittade drog det 4,1kWh. Sedan satte jag på elen och då gick det upp till 9,1 till 10,4kWh. Givetvis startade alla element så därav höjningen. Så i helgen blir det tång ampere mätaren och testa grupper några varv och se hur mycket ampere det är på varje fas.
Samt imorgon kan ja se på energi bolaget vad det dragit mellan 07-17
Har nya element typ Adax Neo i hela huset.
 
  • Gilla
cullberg och 1 till
  • Laddar…
sunnis
R rosefors skrev:
Om du har 10 vedklabbar att elda i kaminen med, vilket tror du ger högst temperatur efter 10 timmar? Att elda alla direkt samtidigt eller att elda en i timmen?
10 vedklabbar innehåller lika mycket energi som 10 vedklabbar....
 
  • Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
4100 W för luftvärmepump och varmvattenberedare. Det är fortsatt mycket om du ser detta under flera timmar.
Beredaren drar kanske 3500 W under tiden den värmer, kan vara ca. 20- 30 minuter.

Tips, tänk på att skilja mellan effekt (W) och energi (kWh).
 
  • Gilla
Jonas Nielsen 74
  • Laddar…
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Lite uppföljning:
Imorse hade jag Stängt av all elvärme förutom vvb och luft luften. Testade att avläsa på mätaren ute när jag kom hem Då när jag tittade drog det 4,1kWh. Sedan satte jag på elen och då gick det upp till 9,1 till 10,4kWh. Givetvis startade alla element så därav höjningen. Så i helgen blir det tång ampere mätaren och testa grupper några varv och se hur mycket ampere det är på varje fas.
Samt imorgon kan ja se på energi bolaget vad det dragit mellan 07-17
Har nya element typ Adax Neo i hela huset.
Svårt att dra någon vidare slutsats av detta. Är det momentaneffekt (I så fall mäts det i kW och inte kWh) eller är det hur mycket det gått under senaste timmen?

Kanske hade VVB slagit till precis innan du kikade. Den går ju lite då och då för att kompensera förluster till omgivningen även om inget varmvatten tappats.

Det man skulle vilja se är ett stapeldiagram över dagen (när det varit avstängt) och jämföra med en ”vanlig” dag med liknande utomhustemperatur.
 
  • Gilla
Jonas Nielsen 74
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Svårt att dra någon vidare slutsats av detta. Är det momentaneffekt (I så fall mäts det i kW och inte kWh) eller är det hur mycket det gått under senaste timmen?

Kanske hade VVB slagit till precis innan du kikade. Den går ju lite då och då för att kompensera förluster till omgivningen även om inget varmvatten tappats.

Det man skulle vilja se är ett stapeldiagram över dagen (när det varit avstängt) och jämföra med en ”vanlig” dag med liknande utomhustemperatur.
kommer som sagt imorgon :)
 
Funderar på om toppen mitt i natten är toppning av varmvattnet - legionelladödning.
 
hsd
Vad är det temperatur i varmvattenberedaren
 
hsd hsd skrev:
Vad är det temperatur i varmvattenberedaren
Runt 60 grader
 
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Hej
Nu har vi trillat av stolen i två månader då vi haft två elräkningar på 7500kr för november och december ... och det har ju inte varit kallt i Kungälv.
Vi har elradiatorer i huset som vi köpte i juni. Samt har bytt ut dem mot nya samt installerat en luft luft. Vi har även ny isolering som sprutades in på vinden på 1/3 utav huset då vi renoverat badrum och rum sedan vi flyttade in. plus en andra saker. Men blev lite chockad utav förbrukningen och då har vi 21 grader på elementen som knappt värmer ”känns inte så varmt när man tar på dem ” föregående ägare hade förbrukning på 26000kwh per år .
Vi landar säkert på 40 000... då har vi bytt och uppgraderat huset till det bättre? Tagit den sista månaden där det sur ut som det har gått ner lite iallafall. Har dock inte bytt ut vitvarorna ännu och försökt se om det är spisen som drar extra då man kan se matlagning efter jobbet har gett uppgång på elen. Men sedan har vi perioder mitt på natten där det ”pulsar upp” .
Något som vet eller har förslag ? Kan det vara den kombinerade kyl och frysen ? Vatmvattensberedaren ? tacksam för lite möjliga svar
Hej, jag har inte läst alla svar du fått och jag kan väldigt lite om el: men en kompis hade högre förbrukning än förväntat och i hans fall förstod jag det som att det visade sig vara en trasig ledare som ”läckte” massa ström.
 
  • Haha
Magnus E K
  • Laddar…
Ström kan inte läcka den kan bara omvandlas och då brukar det i första hand bli värme.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Har inte läst alla inlägg. Jag har liknande uppvärmning som du. Mitt hus är från -82 med bra isolering. Vi bor 5 personer i vårat hus.
Det som drar mest el i ett hus är värme, varmvatten och tvättmaskin. våran varmvattenberedare är en Nibe från 2013. Vi ligger på ca 2200 kwh/ månad nu under vintern med 24 grader inne och ca 700 kwh på sommaren. Om ni badar och duschar mycket rekommenderar jag starkt att byta ut varmvattenberedaren. Luftvärmepumpen ska stå på Heat och ett fast fläktläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.