trähandtag trähandtag skrev:
Det är ju en del, ser fram emot lördagens siffror.

För att ge några ångest: vi har en daglig förbrukning av värme på 300 kWh per dygn under dec- feb och då värmer vi inte upp fyra rum och en hall!
Bor ni i ett tält?
 
  • Haha
TCG och 1 till
  • Laddar…
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Hej
Nu har vi trillat av stolen i två månader då vi haft två elräkningar på 7500kr för november och december ... och det har ju inte varit kallt i Kungälv.
Vi har elradiatorer i huset som vi köpte i juni. Samt har bytt ut dem mot nya samt installerat en luft luft. Vi har även ny isolering som sprutades in på vinden på 1/3 utav huset då vi renoverat badrum och rum sedan vi flyttade in. plus en andra saker. Men blev lite chockad utav förbrukningen och då har vi 21 grader på elementen som knappt värmer ”känns inte så varmt när man tar på dem ” föregående ägare hade förbrukning på 26000kwh per år .
Vi landar säkert på 40 000... då har vi bytt och uppgraderat huset till det bättre? Tagit den sista månaden där det sur ut som det har gått ner lite iallafall. Har dock inte bytt ut vitvarorna ännu och försökt se om det är spisen som drar extra då man kan se matlagning efter jobbet har gett uppgång på elen. Men sedan har vi perioder mitt på natten där det ”pulsar upp” .
Något som vet eller har förslag ? Kan det vara den kombinerade kyl och frysen ? Vatmvattensberedaren ? tacksam för lite möjliga svar
Sänk element och ställ luftvärmepump på auto. Bör lösa mycket. Och på sommaren sänker du element ytterligare och sätter bara på luftvärmepump om du vill ha kyla.
 
A
Det var ett dåligt råd. Man ska absolut inte använda ”auto” om man vill spara energi. Med det läget riskerar man att kyla om det är för varmt.

Använd ”heat” när det ska värmas.
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
om vitvarorna är 20 år gamla borde väl det hjälpa ?.
Kort svar NEJ.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Backa lite? Så mycket varmare var det väl inte i september och oktober så det kanske är värt att fundera på vad som hände i oktober som fick era värden att ge sig iväg uppåt?

Om det är rimligt isolerat borde det inte spela någon större roll vad som använder el inne i huset, utan leta utanför eller åtminstone nära dåligt isolerad vägg/golv/tak? Om det inte handlar om ett öppet fönster, typ...

Prova att jämföra dygnsförbrukningen mot dygnsmedeltemperaturen (SMHI). Genom att se hur stor skillnad t ex 5 graders temperatur gör borde du kunna komma fram till om det är uppvärmning/isolering eller något annat som du egentligen har problem med.
 
Nu har jag inte heller läst alla inlägg så det finns risk för att det blir dubbelt, förlåt i så fall.
Så här hade jag gjort.

Stäng av alla el element utom dom som sitter i stängda rum och överväg att öppna vissa stängda så du kan stänga av dom elementen också.

Luftvärmepumpen på heat såklart och lite högre fläkt än du orkar med, helst maxfläkt så värmen letar sig runt i hela huset (auto på fläkten ska du inte ha).

Testa så några dygn, höj värmen på pumpen och se om det hjälper med värmen i rum som ligger långt bort/på andra våningar. Kolla förbrukningen dessa dagar/nätter.

Efter något/några dygn, Sätt bara på element i dom rum där det är kallt, låt resten vara avstängda men inte alla på en gång då ett element kan värma mer än ett rum i kombination med luftvärmepumpen. Börja längst bort med ett i var sin ände av huset.

Det tror jag kan göra susen.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Du sparar ingenting på att byta ut element, vitvaror mm. Kanske jättelite på sommaren då du inte behöver värme. Drar en kyl 100W avger den 100W.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Hur är det med ventilationen i huset?
Är den feljusterad/ felaktig kan mycket värme försvinna där.
 
  • Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Har grannen skaffat höns?

Jag bor i Mölndal och har ett suterränghus från 76 med 15cm isolering på vinden. Direktverkande el och en LLVP sen i höstas. 80m2 per våning, håller runt 20grader inne men drar ju betydligt mindre el än dig. Tvättmaskin och torktumlare går jämt. Typ 14000kWh/år.
Grafen är från min sparsnäs.
Man ser tydligt middagen, sen tvätt och torktumlare samt vvb efter morgonens duschar.
lite off toppic, men hur får du ut datan från Ikea Sparsnäs?...
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Ser med spänning fram emot utfall i denna tråden. Bor själv i ett 1,5-planshus med inredd källare om 150+81 m2 i Skåne. Nya direktverkande elradiatorer med termostaten på 20 grader. Dubbla luft-luft pumpar som är ca 15-20 år gamla. Ny VVB. 4 i familjen. Förbrukning 2019 stannade på 17200 kW. Fönster från -89 som ska bytas till våren så täthet bör inte vara bättre än TS hus.

Kanske kan tjäna som någon form av referens.
 
  • Skärmklipp på mobil med fakturor och betalningar för energiförbrukning, varierande belopp och status markerade i grönt och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Omelius skrev:
Ser med spänning fram emot utfall i denna tråden. Bor själv i ett 1,5-planshus med inredd källare om 150+81 m2 i Skåne. Nya direktverkande elradiatorer med termostaten på 20 grader. Dubbla luft-luft pumpar som är ca 15-20 år gamla. Ny VVB. 4 i familjen. Förbrukning 2019 stannade på 17200 kW. Fönster från -89 som ska bytas till våren så täthet bör inte vara bättre än TS hus.

Kanske kan tjäna som någon form av referens.

Adderar att det är golvvärmen i källaren som kostar ca 500 kr extra i månaden. 24 grader i vardagsrum, 20,5 i sovrum och 21 i källaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Det är många som kört luftvärmepumpen på auto och upptäckt att den står och kyler mitt i vintern
Heat-läge på kalla årstiden
Cold-läge på varma årstiden
Hur man se väljer att styra fläkten är beroende på planlösning och ljudnivå
Vi har luftvärme med flera innedelar i ett stort hus och under kallaste peroioden eldar vi i kakelugnar ( luftvärme är inte så effektivt i sträng kyla)
Drygt 300 kvm två våningar från nittonhundratalets början (orginal fönster) ,ca 20000kWh per år
 
  • Gilla
Omelius
  • Laddar…
A
jag kör auto på min luftvärmepump året runt 24/7 och märker inget negativt på min räkning.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
J
Du har inte en tonåring som köpt massa grafikkort och börjat bryta kryptovaluta?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.