568 läst · 12 svar
568 läst
12 svar
Elförbrukning över 100kwh per dygn, rimligt?
Hej,
Jag bor i 2-plansvilla från 2007 på 160 m2 i Sollentuna med frånluftsvärmepump. Nu när det är nollgradigt utomhus ligger min förbrukning på över 100kwh per dygn vid en inomhustemperatur runt 20 grader, är det rimligt? Tycker spontant det låter väldigt högt men tycker det är svårt att veta vad som är rimligt under vintermånaderna.
Jag bor i 2-plansvilla från 2007 på 160 m2 i Sollentuna med frånluftsvärmepump. Nu när det är nollgradigt utomhus ligger min förbrukning på över 100kwh per dygn vid en inomhustemperatur runt 20 grader, är det rimligt? Tycker spontant det låter väldigt högt men tycker det är svårt att veta vad som är rimligt under vintermånaderna.
Sådan förbrukning hade jag innan jag började gräva och förändra i mitt hus .M mikeyboy123123 skrev:Hej,
Hus 1,5 pl 161 kvm , 23 gr (som varmast) garage 35 kvm , 16 gr .
Vid - 12 gr (som kallast på ett dygn) hade jag 74,2 kwh i förbrukning .
Vid 0 gradigt är det ca 45 kwh .
Har en FLVP från 2008 + har en LLVP + braskamin , garaget har en LLVP .
På min FLVP (IVT490) har jag begränsat eltillskott till 3 kw .
En LLVP skulle hjälpa till att få ned dina elräkningar .
Vet du att din FLVP är frisk (fungerar kompressorn)
Det låter i högsta laget. Jag har 180 m² också i Sollentuna och värmer även dubbelgaraget och ligger ändå en bit under dina siffror. LLVP till garaget och ny kraftfull FLVP sedan förra året.
Frågan är vilken FLVP du har installerad? Vattenburen värme på bv och öv? Elgolvvärme någonstans?
Frågan är vilken FLVP du har installerad? Vattenburen värme på bv och öv? Elgolvvärme någonstans?
Tack för infon. Min frånluftsvärmepump är 2 år gammal (Bosch EW3000) så den bör vara OK. Om kompressorn inte funkar som.den ska, skulle det alltså leda.till högre förbrukning utan att mer värme kommer ut husets radiatorer menar du? Enda stället med golvvärme är i två badrum men även om jag slår av dessa helt blir det ingen större skillnad i förbrukning
Också norra Sthlm, 155 m2, Nibe F470, 20-21 grader inomhus. De dagar när det har varit 14-15 minus så ligger jag på 100 kWh/dygn men är det kring 0 så är det typ 50 kWh/dygn.M mikeyboy123123 skrev:Hej,
I december förbrukade jag 1682 kWh, vad hade du?
Ingen kritik mot dig.Tomture61 skrev:Sådan förbrukning hade jag innan jag började gräva och förändra i mitt hus .
Hus 1,5 pl 161 kvm , 23 gr (som varmast) garage 35 kvm , 16 gr .
Vid - 12 gr (som kallast på ett dygn) hade jag 74,2 kwh i förbrukning .
Vid 0 gradigt är det ca 45 kwh .
Har en FLVP från 2008 + har en LLVP + braskamin , garaget har en LLVP .
På min FLVP (IVT490) har jag begränsat eltillskott till 3 kw .
En LLVP skulle hjälpa till att få ned dina elräkningar .
Vet du att din FLVP är frisk (fungerar kompressorn)
Men man bygger alltså ett hus (många hus) med en uppvärmningskälla (dessutom vattenburen) som inte är dimensionerad för det den skall göra. Det verkar dessutom ganska vanligt med tanke på alla trådar som dyker upp.
Så för att få en bra ekonomi i detta skall man komplettera med luftpumpar…?
Varför finns ens dessa värmekällor?
Istället borde man satt in 2-3 LVVP från början och sparat ytterligare hundra tusen-lappar.
Eee , 2008 så fanns det ej så många val av VP som det finns 2025 .D Dr Benz skrev:Ingen kritik mot dig.
Men man bygger alltså ett hus (många hus) med en uppvärmningskälla (dessutom vattenburen) som inte är dimensionerad för det den skall göra. Det verkar dessutom ganska vanligt med tanke på alla trådar som dyker upp.
Istället borde man satt in 2-3 LVVP från början och sparat ytterligare hundra tusen-lappar.
Dessutom så erbjuder husföretag ett mycket dåligt inbytespris om man vill uppgradera .
Min FLVP kan återvinna 2 kw med medvind och hemlängtan .
En ny FLVP går loss på 95 - 120 tusen .....
Din FLVP levererar som mest ca 2 kW vilket motsvarar 2 st elradiatorer på 1000 W. Sen ska den hinna producera varmvatten också. Dessa 2 kW räcker ner till säg +3-5 grader, sedan tillkommer elspets under dessa temperaturer. Kolla på Mina sidor och plotta med utetemperaturen så ser du möjligtvis om det blir någon "knäck på kurvan" på elförbrukningen vid lägre temperaturer.M mikeyboy123123 skrev:Tack för infon. Min frånluftsvärmepump är 2 år gammal (Bosch EW3000) så den bör vara OK. Om kompressorn inte funkar som.den ska, skulle det alltså leda.till högre förbrukning utan att mer värme kommer ut husets radiatorer menar du? Enda stället med golvvärme är i två badrum men även om jag slår av dessa helt blir det ingen större skillnad i förbrukning
Det går att trimma värmekurvan genom att köra alla termostater öppna och sänka framledningstemperaturen från VP. Även trimma varmvattenproduktionen med inställning av behovet. Vad har du för värme på bv och öv utöver badrummen? Vattenburen uppe och nere?
Fast LVVP har ju funnits länge. Med en sådan hade du haft en avsevärt lägre driftskostnad. Det man ”sparade” vid nyinstallationen har man fått äta upp med tiden.Tomture61 skrev:
En gissning är att med en elpanna och FTX hade man antagligen inte kommit långt från de siffrorna. Och fått ett bättre klimat i huset.
En Bosch EW3000 är inget vidunder av kraftfull VP .M mikeyboy123123 skrev:Tack för infon. Min frånluftsvärmepump är 2 år gammal (Bosch EW3000) så den bör vara OK. Om kompressorn inte funkar som.den ska, skulle det alltså leda.till högre förbrukning utan att mer värme kommer ut husets radiatorer menar du? Enda stället med golvvärme är i två badrum men även om jag slår av dessa helt blir det ingen större skillnad i förbrukning
Den har ett mycket bra SCOP värde på 4,39 men en kompressor effekt på blott 1,6 kw .
Om din VP är 2 år så är det med största sannolikhet ej ngt fel på den .
Att värma upp hus / varmvatten är det som drar mest energi i ett hus .
Hade funderingar 2008 att uppgradera till Comfortzone men det mycket dåliga inbytespriset på den som ingick (IVT490) gjorde mitt val enkelt .D Dr Benz skrev:
Vid nybyggnation är det inte enbart VP som är med i ekonomin .
Kommer inte att förse mitt hus med LVVP , har idag 2 st LLVP . Det låter på både insidan och framförallt utsidan (fläktljud och resonanser)
Kommer att uppgradera till en FLVP med 4-6 kw kompressor , kan ej / vill ej installera FTX i huset .
Redigerat:
Byggbolag bygger många hus så, sen får vi andra leva med det (billigare och kan uppfylla kraven). Och hus med några år på nacken är det vanligt med el element på andra våningen. Då är en LLVP ett bra komplement och kan trimma ner förbrukningen (förutom kyla på sommaren). Sen får FLVP varme luft att återvinna med.D Dr Benz skrev:Ingen kritik mot dig.
Har kollat på LVVP men skulle kosta mer och inte tjäna något (har redan energi klass B och 5000kwh på värme och varmvatten per år).
Liknande trådar
-
Lite panik över elpriset, hur kan jag minska elförbrukningen?
Värmepumpar -
Hur minskar man elförbrukning i nyrenoverad villa
Miljö & Hälsa -
Behöver se över vår elförbrukning.
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Mäta elförbrukning över tid
El -
Övervaka elförbrukning på jordvärmepumpen?
Villalarm & Hemautomation