Min elförbrukning har nämligen plötsligt skjutit i höjden och eftersom jag bor i lägenhet och inga ”vanor” ändrats så finns det ju egentligen bara kyl, frys och frysbox som jag kan styra.
Golvvärmen i badrummet är avstängd sen två år tillbaka så den kan inte vara med och spöka.
Golvvärmen i badrummet är avstängd sen två år tillbaka så den kan inte vara med och spöka.
Har du långa gångtider på kompressor? - brukar ligga på typ 150 - 200 Watt för en kombinerad kyl/frys med en kompressor så de kan knappt dra mer än max 3,6 kWh - 4,8 kWh per dygn om kompressorn går non stop utan avbrott, är det betydligt mer än så blir det att leta efter vidare på annat håll...
köp en stickproppsenergimätare och koppla in enhet i taget i typ 24 timmar mättid.
vanlig orsak till att kyl/frys börja dra mer energi än brukligt är otäta magnetlister. Dels för att de blivit stela av ålder eller att det inte går att stänga igen ordentligt för att något håller emot. Är de avfrostade ordentligt??
frysboxar brukar inte vara så känsliga ifall magnetlister runt locket är dålig, såvida det inte fins någon dränering av avfrostningsvatten vid avfrostning i botten som inte är stängd...
köp en stickproppsenergimätare och koppla in enhet i taget i typ 24 timmar mättid.
vanlig orsak till att kyl/frys börja dra mer energi än brukligt är otäta magnetlister. Dels för att de blivit stela av ålder eller att det inte går att stänga igen ordentligt för att något håller emot. Är de avfrostade ordentligt??
frysboxar brukar inte vara så känsliga ifall magnetlister runt locket är dålig, såvida det inte fins någon dränering av avfrostningsvatten vid avfrostning i botten som inte är stängd...
Sorry, det är inte kyl/frys utan kyl och frys. Separata alltså. Gångtid på kompressor har jag ingen aning om då jag inte hör denna då de är inbyggda. De är inte tokgamla. Monterade 2017. Lister rengjorda årligen.X xxargs skrev:Har du långa gångtider på kompressor? - brukar ligga på typ 150 - 200 Watt för en kombinerad kyl/frys med en kompressor så de kan knappt dra mer än max 3,6 kWh - 4,8 kWh per dygn om kompressorn går non stop utan avbrott, är det betydligt mer än så blir det att leta efter vidare på annat håll...
Läste att lampan kan ställa till det…
Filmade i kylen häromdan och lampan släcks inte vid stängd dörr, men det är en LED så det borde ju inte dra iväg.
Ska testa med mätare.
Vi snackar ju inte hiskeliga pengar, mest att det är störigt när man ser att det händer grejer på räkningen och förbrukningen.
förbrukningen inte kostnaden?K ktm250 skrev:
om det är en 2017 har du antingen en köldmedelsläcka eller en kompresor som håller på att ge sigK ktm250 skrev:Sorry, det är inte kyl/frys utan kyl och frys. Separata alltså. Gångtid på kompressor har jag ingen aning om då jag inte hör denna då de är inbyggda. De är inte tokgamla. Monterade 2017. Lister rengjorda årligen.
Läste att lampan kan ställa till det…
Filmade i kylen häromdan och lampan släcks inte vid stängd dörr, men det är en LED så det borde ju inte dra iväg.
Ska testa med mätare.
Vi snackar ju inte hiskeliga pengar, mest att det är störigt när man ser att det händer grejer på räkningen och förbrukningen.
Samt iofs beroende på om man har rörligt eller fast pris, men då skippar vi kostnaden i frågan.returen skrev:
Det är förbrukningen som har mer än fördubblats de senaste månaderna.
Nu testar jag med mätare nått dygn på varje.
Pratade med min gamla kompis idag elektriker/elingenjör. Han snackade redan grekiskan för mig, men han skulle kolla efter nån pryl på jobbet som kopplas direkt i elskåpet och bla, bla, bla… jag håller bara med 🙃🤪