Hej!

Som så många andra har vi intresserat oss för att undersöka vad det är som förbrukar el här hemma.
Vi hyr huset av mina svärföräldrar sedan några månader tillbaka så är tyvärr inte speciellt insatt i hur allt är uppsatt än, men försöker lära mig.

Just nu försöker jag lära mig hur mycket av vår förbrukning som går till uppvärming av kåken och varmvatten.
Varmvatten och majoriteten av huset värms upp av en IVT Airmodule E15(Garaget värms upp av direktverkande el).

Om ni kollar på bilderna som de första togs den 9:e december och de andra två togs idag, alltså 11 dagar mellan bilderna.

Jag får skillnaden till 203 kWh + 3 kWh för eltillskottet, missar jag något eller tänker helt fel om jag utgår ifrån att vi förbrukat 206 kWh de senaste 11 dagarna för uppvärmning av vatten och värme? Eller tillkommer det någon annan förbrukning som inte går att se i menyerna?

• Digital display av värmepump med förbrukningsstatistik för kompressor, värme, varmvatten, kylning och pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elförbrukningsmeny på IVT Airmodule med angivet total, uppvärmning och varmvatten energiförbrukning.
    Skapa konto
  • Digital display av värmepumps förbrukningsdata för uppvärmning och varmvatten.
    Skapa konto
  • Digital display av en värmepump som visar elanvändningen: totalt 2577 kWh, varme 2300 kWh, varmvatten 270 kWh.
    Skapa konto
Det låter som du läser av rätt men låg förbrukning? Modernt hus? Skulle bli ca 600kw på 30 dagar..

Maxizor Maxizor skrev:
Det låter som du läser av rätt men låg förbrukning? Modernt hus? Skulle bli ca 600kw på 30 dagar..
Huset är byggt 1989, 130 kvm + full källare som även den är uppvärmd.
Novembers förbrukning landade på 2000 kWh, därför jag undrar om denna förbrukning verkligen är "all förbrukning" :p I så fall misstänker jag att det stackars oljeelementet i garaget är den stora förbrukningsboven. Har inte provat att stänga av den än.

S Skullbone skrev:
Huset är byggt 1989, 130 kvm + full källare som även den är uppvärmd.
Novembers förbrukning landade på 2000 kWh, därför jag undrar om denna förbrukning verkligen är "all förbrukning" :p I så fall misstänker jag att det stackars oljeelementet i garaget är den stora förbrukningsboven. Har inte provat att stänga av den än.
Låter lågt för 260m2 ifrån -89. Men oljelementet om det drar 1000w blir 1600kwh på en månad! Dra kulvert till garaget?

Maxizor Maxizor skrev:
Låter lågt för 260m2 ifrån -89. Men oljelementet om det drar 1000w blir 1600kwh på en månad! Dra kulvert till garaget?
Nu är det visserligen ett suterränghus så största delen av källaren är under marken, antar att det kan påverka lite.
Men med tanke på att elementet i garaget är varmt så in i .... antar jag att den står för en stor det av förbrukningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.