Jag har fått problem på en kurs/ledning i huset.
Igår morse var det svart i badrummet, och golvvärmen var död. Allt annat funkar förutom lampa och golvvärme. Men det konstiga är att alla säkringar är hela, jag har stängt av o satt på allt flera ggr. Jordfelsbrytaren har inte slagit ut. Och när jag kollar med en sånn där penna som lyser och vibrerar om det finns el, så visar den att det finns kräm i kablar och lampor osv.
Men lik förbannat går det inte att tända lampan eller sätta på golvvärmen.
Vad är problemet?
Mvh
Frustrerad människa.
Igår morse var det svart i badrummet, och golvvärmen var död. Allt annat funkar förutom lampa och golvvärme. Men det konstiga är att alla säkringar är hela, jag har stängt av o satt på allt flera ggr. Jordfelsbrytaren har inte slagit ut. Och när jag kollar med en sånn där penna som lyser och vibrerar om det finns el, så visar den att det finns kräm i kablar och lampor osv.
Vad är problemet?
Mvh
Frustrerad människa.
Moderator
· Stockholm
· 52 484 inlägg
Till att börja med så skall man inte lita så mycket på en "sådan där penna".
Du skriver att alla säkringar är hela, är det proppar, eller automatsäkringar? Om det är proppar, så är det ganska vanligt att de löser ut utan att "pluppen" lossnar, så de ser hela ut.
Men om vi antar att pennan trots allt visar rätt. I så fall har du ev. fått avbrott på neutralledaren (nollan). Du har alltså spänning fram, men det går ingen ström eftersom returledaren är av/glappar. Då kommer en mätning att visa att det finns 230V fram till lampan, men det går ingen ström.
Det är i så fall ett ganska ovanligt fel, så jag skulle ändå i första hand gissa på en säkring. Har du kontrollerat huvudsäkringarna (finns normalt vid elmätaren). Har det gjorts något som kan orsaka fel?
Du skriver att alla säkringar är hela, är det proppar, eller automatsäkringar? Om det är proppar, så är det ganska vanligt att de löser ut utan att "pluppen" lossnar, så de ser hela ut.
Men om vi antar att pennan trots allt visar rätt. I så fall har du ev. fått avbrott på neutralledaren (nollan). Du har alltså spänning fram, men det går ingen ström eftersom returledaren är av/glappar. Då kommer en mätning att visa att det finns 230V fram till lampan, men det går ingen ström.
Det är i så fall ett ganska ovanligt fel, så jag skulle ändå i första hand gissa på en säkring. Har du kontrollerat huvudsäkringarna (finns normalt vid elmätaren). Har det gjorts något som kan orsaka fel?
Jag har proppar. Men då börjar jag med att köpa hem hela nya, och byter mig fram för att se om det hjälper.H hempularen skrev:Till att börja med så skall man inte lita så mycket på en "sådan där penna".
Om det skulle vara det där andra du nämner, då är det ringa elektrikern som gäller va?
Vet inte vad som kan ha utlöst felet, det hände under natten till tisdag.
Tack för svaret!
Pröva byt plats på inkommande huvudproppar eller byt dem det är troligaste fel där fas bortaThomaskb87 skrev:Jag har fått problem på en kurs/ledning i huset.
Vad är problemet?
Mvh
Frustrerad människa.
Nollan har kanske släppt ?Thomaskb87 skrev:Jag har fått problem på en kurs/ledning i huset.
Vad är problemet?
Mvh
Frustrerad människa.
Tack för alla svar, ska rodda vidare i eftermiddag.
Firman som hade utfört jobbet med att sätta in jordfelsbrytare hade 1, kopplat jorden på fel sida i brytaren och 2, inte dragit åt ordentligt så det har stått o glappat i 8 år. Och det var bränt svart i dosan i centralen! (Se bilder).B Beje.B skrev:
Jag är smått förbannad på hela upplägget, och det är förjävligt att man kan utföra ett sådant arbete som "seriös" firma..
Jag har inte hög svansföring alls, det var därför jag skrev här från första början. Jag berättar vad elektrikern som var här berättade för mig.E elmont skrev:
Nolla skulle in där det står N, och det var den inte.
Men att den inte var åtdragen och har glappat i 8 år, det har dä fan inte med något annat att göra än dåligt utfört arbete. Som kunde fått jävliga konsekvenser! Jag som rörmokare kan inte heller dra åt kopplingar som inte syns lite halvt, då åker ju jag på skiten när det är vattenskadat! Men här kunde det börjat brinna när som helst.
Och det kommer vara folk här inne som tycker till höger o vänster, men jag vet vad jag såg och jag vet såpass att det där är inte godkänt utfört arbete!
Puss!
Ja visst sitter det väl två st PE (skyddsjord) ihop i toppklämman?
Då är ju det som det ska!
Sen kanske någon menade nollan (N, neutral) men kallade det jord, och att det är det som är den brända ledaren (nu gick det ju inte längre att se färgen).
Och då satt ju N inte på ingången märkt N. Men ärligt talat spelar det ingen roll, allt kommer funka precis lika bra ändå.
Utan felet är helt enkelt att någon har glömt att dra skruven, eller för löst, eller att det var gängpaj i PSA'n och någon glömde att kontrolldra i ledaren, eller att någon har varit senare och pillrat eller någon annan orsak till att det var/blev glappkontakt.
Ja, lika illa som när rörmokaren glömmer en presskoppling.
(Med dagens självslocknande material i alla elkomponenter så var det otroligt liten risk att detta skulle kunna utvecklats till någon spridd brand. Det slutar med det resultat du har där, en svartbränd elektrisk apparat tills det gått så långt att funktionen upphör och man upptäcker det hela)
På tal om det så har jag varit på ett nybygge där jag blev klar med allt, men så blev det plötsligt att göra om en hel del pga en massiv vattenläcka för att VVS hade glömt pressa en koppling.
Sen gick det några veckor, innan det blev vattenläcka igen på samma ställe (eller åtminstone i samma rum) så jag fick åka och göra om samma jobb för 3'e gången.
Men till sist fick kunden ta sin byggnad i besittning, bara ett halvår försenat (och missade en hel sommarsäsong för sitt café/glassbar).
Då är ju det som det ska!
Sen kanske någon menade nollan (N, neutral) men kallade det jord, och att det är det som är den brända ledaren (nu gick det ju inte längre att se färgen).
Och då satt ju N inte på ingången märkt N. Men ärligt talat spelar det ingen roll, allt kommer funka precis lika bra ändå.
Utan felet är helt enkelt att någon har glömt att dra skruven, eller för löst, eller att det var gängpaj i PSA'n och någon glömde att kontrolldra i ledaren, eller att någon har varit senare och pillrat eller någon annan orsak till att det var/blev glappkontakt.
Ja, lika illa som när rörmokaren glömmer en presskoppling.
(Med dagens självslocknande material i alla elkomponenter så var det otroligt liten risk att detta skulle kunna utvecklats till någon spridd brand. Det slutar med det resultat du har där, en svartbränd elektrisk apparat tills det gått så långt att funktionen upphör och man upptäcker det hela)
På tal om det så har jag varit på ett nybygge där jag blev klar med allt, men så blev det plötsligt att göra om en hel del pga en massiv vattenläcka för att VVS hade glömt pressa en koppling.
Sen gick det några veckor, innan det blev vattenläcka igen på samma ställe (eller åtminstone i samma rum) så jag fick åka och göra om samma jobb för 3'e gången.
Men till sist fick kunden ta sin byggnad i besittning, bara ett halvår försenat (och missade en hel sommarsäsong för sitt café/glassbar).