Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, och köper DU som köpare en sådan besiktning så kommer den med all sannolikhet klargöra detta.

Om säljaren däremot köper en annan typ av besiktning för att slippa vara ansvarig mot dig för dolda fel (som han vet eller inte vet om) är det en helt annan sak.

Du behöver inse att det finns mer än en sorts besiktning.

En bil kan exempelvis årligen besiktas för att avgöra om den är trafikduglig. Köper jag en bil för 500 000 vill jag dock ha en helt annan typ av besiktning av hur skicket på bilen är.
Det är ju sällan någon mäklare som tar 50 papp eller mer för att mäkla en bil... Besiktningen av en bil är mycket mer omfattande än besiktningen som hänvisas till i husköp, den är ren bluff.
 
Lobaraf Lobaraf skrev:
Tramsbesiktning när inte det brandgarligaste ingår... Livsfarliga tapetsläpp???
Spisen?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Livsfarliga tapetsläpp??? Hur det det vara livsfarligt? Nu får du förklara för nu blev jag nyfiken hur en tapet kan skada mig.
Skoj... Jag anser att besiktigade hus skulle ha en besiktning värd namnet. Elinstallationerna är viktiga ur brand och personskada, rör/vvs är viktiga ang tex vattenskador, inget av det ingår i ett besiktigat husobjekt. Utan jo, fuktfläckar, färgflagor och tapetsläpp ingår i besiktningen. Livsviktigt? Nä!
 
D Daniel 109 skrev:
I juridisk mening är ett dolt fel ett sådant fel som inte skulle ha kunnat upptäckas av en aktsam köpare före köpet.
Vad är en aktsam köpare då? Är inte det någon som undersöker huset noggrant med hjälp av sakkunniga?
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
H
Lobaraf Lobaraf skrev:
Skoj... Jag anser att besiktigade hus skulle ha en besiktning värd namnet. Elinstallationerna är viktiga ur brand och personskada, rör/vvs är viktiga ang tex vattenskador, inget av det ingår i ett besiktigat husobjekt. Utan jo, fuktfläckar, färgflagor och tapetsläpp ingår i besiktningen. Livsviktigt? Nä!
Men om du nu är så motiverad till en ordentlig besiktning.
Då bör du göra en när du köper huset.
Ta in rätt folk som går igenom varenda skruv och kabel.
Ta ansvar för det du vill köpa.
Du som köpare som bör ta reda på vad som är fel eller inte.
Säljaren ska sälja och allt har fungera för hen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Lobaraf Lobaraf skrev:
Det är ju sällan någon mäklare som tar 50 papp eller mer för att mäkla en bil... Besiktningen av en bil är mycket mer omfattande än besiktningen som hänvisas till i husköp, den är ren bluff.
Du har hängt upp dig på mäklaren.
Mäklaren besiktigar aldrig ett hus.
Det är inte heller mäklarens ansvar utan det ligger helt på köparen om man vill besiktiga och i vilken omfattning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Du har hängt upp dig på mäklaren.
Mäklaren besiktigar aldrig ett hus.
Det är inte heller mäklarens ansvar utan det ligger helt på köparen om man vill besiktiga och i vilken omfattning.
Nä det vet jag, men de använder det som argument.
 
H Hallerudsbo skrev:
Men om du nu är så motiverad till en ordentlig besiktning.
Då bör du göra en när du köper huset.
Ta in rätt folk som går igenom varenda skruv och kabel.
Ta ansvar för det du vill köpa.
Du som köpare som bör ta reda på vad som är fel eller inte.
Säljaren ska sälja och allt har fungera för hen.
Anser att besiktigade hus är trams. Det behövs bättre besiktningar, jämför med en bilbesiktning, bilen är säker att framföra, husbesiktning är ju bara som om lacken var besiktigad på en bil..
 
El är väl inget dolt fel.
Köparen har väl undersökningsplikt även på elen om jag har fattat rätt.
Någon annan vet säkert bättre.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D datpsu skrev:
El är väl inget dolt fel.
Köparen har väl undersökningsplikt även på elen om jag har fattat rätt.
Någon annan vet säkert bättre.
Ja, troligen
 
Lobaraf Lobaraf skrev:
Ja de flesta som köper hus skulle nog behöva 120 poäng på högskola i ämnet husköp, men är det rimligt att säljaren skall komma undan med en uppenbarligen fuskinstallation bara för att kunden/köparen inte har alla instrument och kunskaper för att hitta felen? För mig är de felen dolda.
Såklart förväntas köparen inte sitta på alla kunskaper och instrument själv. Men husköp är för de flesta den största affär man gör i livet. Ofta handlar det om belopp på flera miljoner.
Tycker du inte det känns rimligt att då lägga några tusenlappar extra för att anlita en elekttriker att göra en koll på elanläggningen?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Såklart förväntas köparen inte sitta på alla kunskaper och instrument själv. Men husköp är för de flesta den största affär man gör i livet. Ofta handlar det om belopp på flera miljoner.
Tycker du inte det känns rimligt att då lägga några tusenlappar extra för att anlita en elekttriker att göra en koll på elanläggningen?
Bättre att en besiktning är vad den låter som...
 
H
Lobaraf Lobaraf skrev:
Anser att besiktigade hus är trams. Det behövs bättre besiktningar, jämför med en bilbesiktning, bilen är säker att framföra, husbesiktning är ju bara som om lacken var besiktigad på en bil..
Du får precis den besiktningen du betalar för.
Det är helt upp till dig som köpare.
Om du inte har kunskap så betala för den vid en besiktning.
En besiktad bil som säljaren gör är lika mycket att lita på som ett besiktat hus som säljaren besiktar.
Du som köpare bör gå igenom vad du köper, är du då kort i skallen så får du betala för att någon med kunskap eller några med kunskap utför den för dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Lobaraf Lobaraf skrev:
Varför skall köparen behöva misstänka lurendrejeri? Om det är en besiktigad fastighet skall väl allt vara ok, eller så borde felen åtminstone finnas protokollförda, vad är annars nyttan med besiktning?
Man behöver inte misstänka lurendrejeri men du behöver fortfarande uppfylla din undersökningsplikt som köpare. En besiktning beställd av säljaren uppfyller inte din undersökningsplikt då det är säljaren som undersöker och inte köparen. Så är lagen skriven och vill du ändra det så får du påverka din lokala rikstadspolitiker istället för att trolla forum på internet. Jag lovar dig att det är en mycket bättre väg framåt.

Lobaraf Lobaraf skrev:
Bättre att en besiktning är vad den låter som...
Jag håller till viss del med om det... men då om att just ordet besiktning är dumt att använda, för man kan ju kalla en bil, ett hus eller en båt besiktad bara genom att man har kört förbi och gjort en okulär besiktning på håll. Det framgår sällan i objektet exakt vad besiktningen innebär och hur den är gjord. Bara att den är gjord och vilka fel som eventuellt upptäckts. Anticimex besiktade vårt hus på uppdrag av försäkringsbolaget och det är nog det största slöseri med pengar jag vart med om. Några stora fel kommer då den besiktningen aldrig att upptäcka, vi kunde ha haft hål i taktäckningen eller sakna tätskikt i badrummet utan att upptäckas.
 
  • Gilla
Nybörjarproffs och 4 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Du får precis den besiktningen du betalar för.
Det är helt upp till dig som köpare.
Om du inte har kunskap så betala för den vid en besiktning.
En besiktad bil som säljaren gör är lika mycket att lita på som ett besiktat hus som säljaren besiktar.
Du som köpare bör gå igenom vad du köper, är du då kort i skallen så får du betala för att någon med kunskap eller några med kunskap utför den för dig.
På bilprovningen vet du vad som besiktigas och är samma alltid oavsett vad du betalar, säkerhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.