Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är den lag vi har att följa idag. Bättre blir det inte. Du kan ju alltid bli politiker…
Jag skrev att jag tyckte att det var fel...
 
Lobaraf Lobaraf skrev:
Knappast det som var grundfrågan...
Nej men det du yrar om har heller inget med grundfrågan att göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Nej men det du yrar om har heller inget med grundfrågan att göra.
Förklara?
 
Lobaraf Lobaraf skrev:
Jag skrev att jag tyckte att det var fel...
Om du läser på mer kommer du inse att det är rimligt och förstå bättre varför vi har detta upplägg i Sverige
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du läser på mer kommer du inse att det är rimligt och förstå bättre varför vi har detta upplägg i Sverige
Jag tycker det är fel och jag tycker att mäklaren skulle ha ett större ansvar för objekten de säljer.
 
  • Haha
perra i skogen
  • Laddar…
Lobaraf Lobaraf skrev:
Jag tycker det är fel och jag tycker att mäklaren skulle ha ett större ansvar för objekten de säljer.
Det tycker inte jag , och inte lagboken heller. Jag tycker världen är orättvis
 
  • Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
Lobaraf Lobaraf skrev:
Förklara?
Du anser att fel är dolda fel. Ett fel är inte dolt bara för att en icke sakkunnig inte upptäcker det. Det finns både lagstiftning och rättspraxis inom detta område och din åsikt skiljer sig väsentligt mot lagstiftning och rättspraxis.

Du får så klart tycka att lagen är fel men det tillför Inte så mycket för TS.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det tycker inte jag , och inte lagboken heller. Jag tycker världen är orättvis
Jag tycker du är dryg och att du tycker fel 😉😁
 
Lobaraf Lobaraf skrev:
Jag tycker du är dryg och att du tycker fel 😉😁
Jag är dryg, vi är överens :)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
16386 och 11 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Du anser att fel är dolda fel. Ett fel är inte dolt bara för att en icke sakkunnig inte upptäcker det. Det finns både lagstiftning och rättspraxis inom detta område och din åsikt skiljer sig väsentligt mot lagstiftning och rättspraxis.

Du får som klart tycka att lagen är fel men det tillför Inte så mycket för TS.
Synd
 
Lobaraf Lobaraf skrev:
Jag tycker det är fel och jag tycker att mäklaren skulle ha ett större ansvar för objekten de säljer.
Precis samma sak kan man säga om husköpare.
Jag tycker att man ska vara noggrann och ta ett större ansvar i ett av sitt livs största köp dvs ett husköp:)
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Precis samma sak kan man säga om husköpare.
Jag tycker att man ska vara noggrann och ta ett större ansvar i ett av sitt livs största köp dvs ett husköp:)
Varför skall köparen behöva misstänka lurendrejeri? Om det är en besiktigad fastighet skall väl allt vara ok, eller så borde felen åtminstone finnas protokollförda, vad är annars nyttan med besiktning?
 
J Johan456 skrev:
Du anser att fel är dolda fel. Ett fel är inte dolt bara för att en icke sakkunnig inte upptäcker det. Det finns både lagstiftning och rättspraxis inom detta område och din åsikt skiljer sig väsentligt mot lagstiftning och rättspraxis.

Du får så klart tycka att lagen är fel men det tillför Inte så mycket för TS.
Faktum är att det är just fel som inte är upptäckbara av en icke sakkunnig som betraktas som dolda.

Klippt från en juristfirma
” I juridisk mening är ett dolt fel ett sådant fel som inte skulle ha kunnat upptäckas av en aktsam köpare före köpet. Vad som är ett dolt fel beror också på vad som har avtalats mellan säljare och köpare. Vad köparen kan anses ha ”fog att förutsätta” är ett moment av betydelse, dvs. vad du har rätt att förvänta dig.”

Generellt sett ska man inte behöva mäta upp en elanläggning. Men om elskåp sitter upp och ner gissar jag att det fanns saker att se också.
Försäkringar brukar undan ta el fel generellt. Men det påverkar ju inte bedömningen.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Rimligt lätt att kontrollera med hjälp av fackman om du inte klarar det själv.

Men ev. hälften av alla eluttag ligger på säkringar i en undercentral ingjuten i betongplattan. Det skulle nog anses vara dolt.
Frågan är varför man skall behöva om det är besiktigat?
 
Lobaraf Lobaraf skrev:
Varför skall köparen behöva misstänka lurendrejeri? Om det är en besiktigad fastighet skall väl allt vara ok, eller så borde felen åtminstone finnas protokollförda, vad är annars nyttan med besiktning?
Köper du ett besiktigat hus utan att kolla??
Köper du en besiktigad bil utan att kolla??
Om ett hus har en så väl synlig sak som en elcentral upp o ner så ska det räcka för att man SKA kolla vidare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.