Om man skall spekulera så kan elfel som driver rivning vara att man byggt in en elkabel och inte har rör som alternativ. Det skulle också kunna vara en skada i denna kabel och då måste man riva för att få dit ett rör (om man inte drar utanpåliggande).

Inget dramatiskt. Så länge man har JFB och brandvarnare så överlever man det mesta.
 
H
Men jag kan säga att jordfelsbrytare till golvvärme kan även en erfaren elektriker missa.
Kompisen tog in en firma att renovera deras badrum.
El firma som la golvvärmen och skrev alla papper åt han.
Jag påpekade hur i helsike han kan ha golvvärme utan jordfelsbrytare.
Prata med elektrikern och det hade han glömt att kolla om det fanns när han installera.
Var en elektriker som skämdes när han fick göra om göra rätt.
Men det var enkelt att ordna dock.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om man skall spekulera så kan elfel som driver rivning vara att man byggt in en elkabel och inte har rör som alternativ. Det skulle också kunna vara en skada i denna kabel och då måste man riva för att få dit ett rör (om man inte drar utanpåliggande).

Inget dramatiskt. Så länge man har JFB och brandvarnare så överlever man det mesta.
Är det inte enklare att koppla ur kabeln än att riva badrummet?
 
  • Gilla
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det inte enklare att koppla ur kabeln än att riva badrummet?
Klart det är, men de kanske inte får någon belysning då?
 
Utanpåliggande el är inget du känner till?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Utanpåliggande el är inget du känner till?
jo, men det vill de väl inte har.

Husägaren har oavsett inget att komma med, utan de försöker bara mjölka säljaren på pengar. Jag försöker bara sätta mig in i hur de resonerar.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Klart det är, men de kanske inte får någon belysning då?
Jamen riva badrummet.... Nä det hade man fan löst om det var ens eget.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Om man skall spekulera så kan elfel som driver rivning vara att man byggt in en elkabel och inte har rör som alternativ. Det skulle också kunna vara en skada i denna kabel och då måste man riva för att få dit ett rör (om man inte drar utanpåliggande).

Inget dramatiskt. Så länge man har JFB och brandvarnare så överlever man det mesta.
Fast vissa typer av elkablar får läggas löst eller gjutas in utan rör, så det är inget fel i sig.
 
J jannebmw skrev:
Sålde ett hus för 2 år sedan.
Nu har det hittats elfel i badrum som var helt fel, det var en svartelektriker som gjorde detta!
Dom besiktade inte huset före köp!
Dom vill belasta mig för detta.

Vad gäller nu för mig?
Är elektriker, var och besiktigade ett hus som hade alla fel i elinstallationen som går att ha, 87 kontakter, brytare, central, mm allt var fel, tex centralen satt upp och ner. Huset var köpt 1 månad tidigare. Kunden fick ingen ersättning från säljare, försäkringsbolag eller mäklare. Kunden hade undersökningsplikt... Vad har man dolda fel försäkring till? Jag anser att mäklare är bara på säljarens sida. Dax att ha som i andra länder, en säljande och en köpande mäklare som tar ansvar. Nu är det bara köparens ansvar. Aldrig hört om någon som fått något på dolda fel. Besiktning lika dant, livsfarliga fuktfläckar och tapetsläpp?... De anlitar aldrig elektriker eller rörmokare, det kan se ut som f..
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Lobaraf Lobaraf skrev:
Är elektriker, var och besiktigade ett hus som hade alla fel i elinstallationen som går att ha, 87 kontakter, brytare, central, mm allt var fel, tex centralen satt upp och ner. Huset var köpt 1 månad tidigare. Kunden fick ingen ersättning från säljare, försäkringsbolag eller mäklare. Kunden hade undersökningsplikt... Vad har man dolda fel försäkring till? Jag anser att mäklare är bara på säljarens sida. Dax att ha som i andra länder, en säljande och en köpande mäklare som tar ansvar. Nu är det bara köparens ansvar. Aldrig hört om någon som fått något på dolda fel. Besiktning lika dant, livsfarliga fuktfläckar och tapetsläpp?... De anlitar aldrig elektriker eller rörmokare, det kan se ut som f..
Om alla fel som är möjliga fanns så var de väl knappast dolda?
 
  • Gilla
big mike och 11 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om alla fel som är möjliga fanns så var de väl knappast dolda?
Det såg fint ut, men fel färg, ingen jord, fel mm2 överallt, visst du kan säkert hitta något fel som inte fanns, men det var inte det som var poängen... Men du diskuterar väl om en månad innehåller 28,29,30 eller 31 dagar med🥴
 
J jannebmw skrev:
Sålde ett hus för 2 år sedan.
Nu har det hittats elfel i badrum som var helt fel, det var en svartelektriker som gjorde detta!
Dom besiktade inte huset före köp!
Dom vill belasta mig för detta.

Vad gäller nu för mig?
Det väldigt ovanligt att få elfel som dolda fel, det är köparens undersökningsplikt som gäller här. Så felet skall man hitta innan man kommer överens om priset, det är lättare att pruta än att få igen några pengar efter köp. Och det är ägaren till anläggningen som är ansvarig inte tidigare ägare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Lobaraf Lobaraf skrev:
Det såg fint ut, men fel färg, ingen jord, fel mm2 överallt, visst du kan säkert hitta något fel som inte fanns, men det var inte det som var poängen... Men du diskuterar väl om en månad innehåller 28,29,30 eller 31 dagar med🥴
Nä, men du skriver "Vad har man dolda fel försäkring till?"... Om det nu finns mängder med fel, bland annat väldigt uppenbara som att centralen är upp och ner så är det väl för fanken inga dolda fel??? Och inget som en dolda fel försäkring ska täcka?
 
  • Gilla
big mike och 10 till
  • Laddar…
Lobaraf Lobaraf skrev:
Är elektriker, var och besiktigade ett hus som hade alla fel i elinstallationen som går att ha, 87 kontakter, brytare, central, mm allt var fel, tex centralen satt upp och ner. Huset var köpt 1 månad tidigare. Kunden fick ingen ersättning från säljare, försäkringsbolag eller mäklare. Kunden hade undersökningsplikt... Vad har man dolda fel försäkring till? Jag anser att mäklare är bara på säljarens sida. Dax att ha som i andra länder, en säljande och en köpande mäklare som tar ansvar. Nu är det bara köparens ansvar. Aldrig hört om någon som fått något på dolda fel. Besiktning lika dant, livsfarliga fuktfläckar och tapetsläpp?... De anlitar aldrig elektriker eller rörmokare, det kan se ut som f..
Jag har en liknande historia i det hus vi bor i. Föregående ägare hade renoverat ett badrum och byggt ihop det med förrådsutrymme som fanns intill, man kan väl säga att vi hade våra misstankar ang svartbygge osv, eftersom man inte hade bytt de gamla gjutjärnsbrunnarna vid renoveringen men vi godtog det pga husets övriga kvaliteer. Så kom vi då till dagen vi renoverade köket och elektrikern sa "Det är något konstigt med din elanläggning...." Det var inte samma kabel till spisen i köket som till säkringarna i centralen och han kunde inte hitta några kopplingsdosor och utgående kablar från centralen försvann bakom en regel i väggen.... Jag gick in i våtutrymmet där det på väggen där kablana gick satt en stor spegel, tittade på den, på elektrikern och sa har du kollat bakom spegeln. Han stirrade på mig och sa "Men det är ju ett våtutrymme" Jo visst men vi vet ju att det är ett svartbygge.... Han tog ned spegeln och mycket riktigt bakom spegeln (som var våtrumstätad med silikon givetvis) satt ett gäng dosor där all el i huset var skarvad för att komma till den nya centralen...
Vi tog ett samtal med elfirman vi hade anlitad som sa att hade ni gjort en elrevision så hade man upptäckt det. Utifrån det så gjorde vi bedömningen att vi helt enkelt fick ta smällen, vi gjorde ingen elrevision och hade därmed troligen inte uppfyllt vår undersökningsplikt.
 
  • Gilla
  • Wow
big mike och 4 till
  • Laddar…
hsd
J jannebmw skrev:
vet bara att det är felkopplat o dom måste göra om badrummet
dom hittade felet när dom bytte nått säkert (elektriker)
det är inne i dosorna
har inte sagt nått om nånting dom bara köpte huset inga frågor alls
infon har jag fått från mäklaren har ej varit i kontakt med dom
Fungerade allt i badrummet när Du sålde
Om sedan elektriker tillkallats av köparen så kanske köparen ville ha funktioner på annorlunda sätt och elektrikern sa att det går onte ,det är frlkopplat och måste göras om
Då är det inget fel dom säljaren har något att göra med , köparen får betala själv
Akta Er noga för sådana personer , gå tillmötes en gång så kommer det flera hittepåfel som de vill ha betalt för
 
  • Gilla
Skogen81 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.