37 039 läst · 164 svar
37k läst
164 svar
Elfel hittade i sålt hus
TS har svarat flera gånger att han inte har någon info. Köparen har ju inte kommit med något konkret, utan det var bara svävande beskrivning från mäklaren.D Dr Benz skrev:
Så det är bara att vänta och se vad köparen har att komma med.
Tråden må ha dragit iväg till 9 sidor så man kan tro att gått lång tid, men egentligen är det ju bara 48 timmar sedan som TS sa att han inte vet mer.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 086 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 086 inlägg
Ja men de är mycket hårdare i Norge.useless skrev:
Får du 2 på styrstag bärkula så ska du även ha papper på hjulinställning när du kommer för efterkontroll.
Extraljus är ett helvete här, alla ska va e märkta och godkända.
Har du extra utrustning typ båge på fram så ska du ha godkännings papper vid besiktning annars är det bara att ta av.
Våra firma bilar som har extraljusbåge fram har tillverknings nr i regbeviset för enklare kontroll.
Händer ibland när det tas besiktning på bilarna att verkstaden knappar in i pc.
Då kommer det upp att en från biltillsynet är på väg för extern kontroll av besiktningen.
Kontroll att verkstaden inte fuskar, kan bli av med tillståndet.
Får man inte röra bilen tills dom kommer och kontrollerar.
Så det är hårdare här.
Jag tycker det är en bättre besiktning här än dom där 10 minuterna hemma.
Man vill ju veta att bilen är säker.
Men nu va vi ot
Jojo. Men när det har blivit så många sidor så förväntade jag mig att TS återkommit.S Stuff skrev:TS har svarat flera gånger att han inte har någon info. Köparen har ju inte kommit med något konkret, utan det var bara svävande beskrivning från mäklaren.
Så det är bara att vänta och se vad köparen har att komma med.
Tråden må ha dragit iväg till 9 sidor så man kan tro att gått lång tid, men egentligen är det ju bara 48 timmar sedan som TS sa att han inte vet mer.
Istället blev det bara dravel…
H Hallerudsbo skrev:Ja men de är mycket hårdare i Norge.
Får du 2 på styrstag bärkula så ska du även ha papper på hjulinställning när du kommer för efterkontroll.
Extraljus är ett helvete här, alla ska va e märkta och godkända.
Har du extra utrustning typ båge på fram så ska du ha godkännings papper vid besiktning annars är det bara att ta av.
Våra firma bilar som har extraljusbåge fram har tillverknings nr i regbeviset för enklare kontroll.
Händer ibland när det tas besiktning på bilarna att verkstaden knappar in i pc.
Då kommer det upp att en från biltillsynet är på väg för extern kontroll av besiktningen.
Kontroll att verkstaden inte fuskar, kan bli av med tillståndet.
Får man inte röra bilen tills dom kommer och kontrollerar.
Så det är hårdare här.
Jag tycker det är en bättre besiktning här än dom där 10 minuterna hemma.
Man vill ju veta att bilen är säker.
Men nu va vi ot
Sista sovjetstaten...
Just my point.D Dr Benz skrev:
Forumet är i regel väldigt aktivt och skriver flitigt dygnet runt och förväntar sig omedelbar återkoppling.
Så här går tiden snabbare än vad den gör ute i verkligheten
Håller med. Exakt som det blir med väldigt många trådar här.D Dr Benz skrev:
Men så länge det ger mycket trafik på forumet är det ändå gynnsamt för ägarna att låta oss mala på
För en ren och bra diskussion så vore det bäst om TS startar en helt ny tråd när han all info, och låta denna tråd dö
Det motsäger inte det jag skrev. Bra såklart att du har med citat från juristfirma. Men en ”icke sakkunnig” kan vara många saker. så att som du likställa ”icke sakkunnig” med aktsam köpare är fel. Icke icke sakkunnig kan vara en aktsam köpare men kan också vara totalt okunnig och uppfyller då inte kriterierna enligt din text från juristfirman.D Daniel 109 skrev:Faktum är att det är just fel som inte är upptäckbara av en icke sakkunnig som betraktas som dolda.
Klippt från en juristfirma
” I juridisk mening är ett dolt fel ett sådant fel som inte skulle ha kunnat upptäckas av en aktsam köpare före köpet. Vad som är ett dolt fel beror också på vad som har avtalats mellan säljare och köpare. Vad köparen kan anses ha ”fog att förutsätta” är ett moment av betydelse, dvs. vad du har rätt att förvänta dig.”
Generellt sett ska man inte behöva mäta upp en elanläggning. Men om elskåp sitter upp och ner gissar jag att det fanns saker att se också.
Försäkringar brukar undan ta el fel generellt. Men det påverkar ju inte bedömningen.
Med en uttagsprovare för någon hundralapp så kan man enkelt kontrollera om jorden är kopplad samt om JFBn löser ut. Tex,Lobaraf skrev:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/
mm...E EvertL skrev:
"Kunden fick ingen ersättning från säljare, försäkringsbolag eller mäklare. Kunden hade undersökningsplikt... Vad har man dolda fel försäkring till?"
Han skriver att kunden inte fick ersättning och frågar sen vad man har dolda fel försäkring till. Han anser alltså att detta borde gå under dolda fel försäkring. Sen påpekar jag att om allt var fel är det ju knappast dolt.
Kanske ska ta och läsa själv?