D Dr Benz skrev:
Jag hade hoppats på mer info från TS efter alla svar. Men istället blev tråden kidnappad… eller är det köparen som skriver?
TS har svarat flera gånger att han inte har någon info. Köparen har ju inte kommit med något konkret, utan det var bara svävande beskrivning från mäklaren.
Så det är bara att vänta och se vad köparen har att komma med.

Tråden må ha dragit iväg till 9 sidor så man kan tro att gått lång tid, men egentligen är det ju bara 48 timmar sedan som TS sa att han inte vet mer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H
useless useless skrev:
I så fall borde det vara exakt samma regler i Sverige?
Ja men de är mycket hårdare i Norge.
Får du 2 på styrstag bärkula så ska du även ha papper på hjulinställning när du kommer för efterkontroll.
Extraljus är ett helvete här, alla ska va e märkta och godkända.
Har du extra utrustning typ båge på fram så ska du ha godkännings papper vid besiktning annars är det bara att ta av.
Våra firma bilar som har extraljusbåge fram har tillverknings nr i regbeviset för enklare kontroll.
Händer ibland när det tas besiktning på bilarna att verkstaden knappar in i pc.
Då kommer det upp att en från biltillsynet är på väg för extern kontroll av besiktningen.
Kontroll att verkstaden inte fuskar, kan bli av med tillståndet.
Får man inte röra bilen tills dom kommer och kontrollerar.
Så det är hårdare här.
Jag tycker det är en bättre besiktning här än dom där 10 minuterna hemma.
Man vill ju veta att bilen är säker.
Men nu va vi ot
 
S Stuff skrev:
TS har svarat flera gånger att han inte har någon info. Köparen har ju inte kommit med något konkret, utan det var bara svävande beskrivning från mäklaren.
Så det är bara att vänta och se vad köparen har att komma med.

Tråden må ha dragit iväg till 9 sidor så man kan tro att gått lång tid, men egentligen är det ju bara 48 timmar sedan som TS sa att han inte vet mer.
Jojo. Men när det har blivit så många sidor så förväntade jag mig att TS återkommit.
Istället blev det bara dravel…
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Ja men de är mycket hårdare i Norge.
Får du 2 på styrstag bärkula så ska du även ha papper på hjulinställning när du kommer för efterkontroll.
Extraljus är ett helvete här, alla ska va e märkta och godkända.
Har du extra utrustning typ båge på fram så ska du ha godkännings papper vid besiktning annars är det bara att ta av.
Våra firma bilar som har extraljusbåge fram har tillverknings nr i regbeviset för enklare kontroll.
Händer ibland när det tas besiktning på bilarna att verkstaden knappar in i pc.
Då kommer det upp att en från biltillsynet är på väg för extern kontroll av besiktningen.
Kontroll att verkstaden inte fuskar, kan bli av med tillståndet.
Får man inte röra bilen tills dom kommer och kontrollerar.
Så det är hårdare här.
Jag tycker det är en bättre besiktning här än dom där 10 minuterna hemma.
Man vill ju veta att bilen är säker.
Men nu va vi ot

Sista sovjetstaten...
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
B
J jannebmw skrev:
dom får nog dra om elen
har ej fått så mycket info ännu
detta kunde de sett genom att ta in en elektriker som besiktigade, gå inte med på nåt. De köpte ju inte ett nytt hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Jojo. Men när det har blivit så många sidor så förväntade jag mig att TS återkommit.
Istället blev det bara dravel…
Just my point.
Forumet är i regel väldigt aktivt och skriver flitigt dygnet runt och förväntar sig omedelbar återkoppling.
Så här går tiden snabbare än vad den gör ute i verkligheten ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Just my point.
Forumet är i regel väldigt aktivt och skriver flitigt dygnet runt och förväntar sig omedelbar återkoppling.
Så här går tiden snabbare än vad den gör ute i verkligheten ;)
Absolut. Men diskussionen som följde sedan jag kollade senast har inte medfört någon i min mening… 🫡
 
D Dr Benz skrev:
Absolut. Men diskussionen som följde sedan jag kollade senast har inte medfört någon i min mening… 🫡
Håller med. Exakt som det blir med väldigt många trådar här.
Men så länge det ger mycket trafik på forumet är det ändå gynnsamt för ägarna att låta oss mala på ;)

För en ren och bra diskussion så vore det bäst om TS startar en helt ny tråd när han all info, och låta denna tråd dö
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
H
useless useless skrev:
Sista sovjetstaten...
Värdens rikaste u land brukar ja säga.
 
D Daniel 109 skrev:
Faktum är att det är just fel som inte är upptäckbara av en icke sakkunnig som betraktas som dolda.

Klippt från en juristfirma
” I juridisk mening är ett dolt fel ett sådant fel som inte skulle ha kunnat upptäckas av en aktsam köpare före köpet. Vad som är ett dolt fel beror också på vad som har avtalats mellan säljare och köpare. Vad köparen kan anses ha ”fog att förutsätta” är ett moment av betydelse, dvs. vad du har rätt att förvänta dig.”

Generellt sett ska man inte behöva mäta upp en elanläggning. Men om elskåp sitter upp och ner gissar jag att det fanns saker att se också.
Försäkringar brukar undan ta el fel generellt. Men det påverkar ju inte bedömningen.
Det motsäger inte det jag skrev. Bra såklart att du har med citat från juristfirma. Men en ”icke sakkunnig” kan vara många saker. så att som du likställa ”icke sakkunnig” med aktsam köpare är fel. Icke icke sakkunnig kan vara en aktsam köpare men kan också vara totalt okunnig och uppfyller då inte kriterierna enligt din text från juristfirman.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lobaraf Lobaraf skrev:
Om det sitter jordade uttag och ingen jord är dragen, hur skall en lekman kunna veta det? Jag tycker det är ett dolt fel, jordfelsbrytare som var felkopplad fungerade inte alls., hur skall en lekman veta det? Dolt?
Med en uttagsprovare för någon hundralapp så kan man enkelt kontrollera om jorden är kopplad samt om JFBn löser ut. Tex,
https://www.jula.se/catalog/el-och-...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så länge det inte faktiskt finns jordfel i golvvärmen… 😢
Det är ju en intressant tanke. Är inte det något man kan förvänta sig i ett gammalt badrum? Är det dolt fel om man installerade golvärme för 14 år sedan utan JFB?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Är det dolt fel om man installerade golvärme för 14 år sedan utan JFB?
Tveksamt skulle jag säga. Min kommentar gällde dock att bristen inte självklart är lätt att åtgärda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om alla fel som är möjliga fanns så var de väl knappast dolda?
Nej, men det är ju precis det som Lobaraf skriver också. "Kunden fick ingen ersättning...." Läs igen....noga.
 
E EvertL skrev:
Nej, men det är ju precis det som Lobaraf skriver också. "Kunden fick ingen ersättning...." Läs igen....noga.
mm...

"Kunden fick ingen ersättning från säljare, försäkringsbolag eller mäklare. Kunden hade undersökningsplikt... Vad har man dolda fel försäkring till?"

Han skriver att kunden inte fick ersättning och frågar sen vad man har dolda fel försäkring till. Han anser alltså att detta borde gå under dolda fel försäkring. Sen påpekar jag att om allt var fel är det ju knappast dolt.

Kanske ska ta och läsa själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.