920 läst · 5 svar
920 läst
5 svar
Elen slårav men inte säkringar eller jordfelsbrytare
Detta hände när jag hade på två plattor på spisen och fläkten och ökade värmen på ena plattan - elen går i hela lägenheten grannarna har el. Ingen säkring eller jordfelsbrytare har löst ut.
Min man slår till och från på ngra säkringar och vips så kommer strömmen tillbaka i lägenheten.
Vad beror detta på och ska vi söka en elektriker - vi känner oss förskräckta.
Detta har hänt vid ett par tillfällen tidigare.
Min man slår till och från på ngra säkringar och vips så kommer strömmen tillbaka i lägenheten.
Vad beror detta på och ska vi söka en elektriker - vi känner oss förskräckta.
Detta har hänt vid ett par tillfällen tidigare.
Moderator
· Stockholm
· 52 331 inlägg
På din beskrivning låter det som att en huvudsäkring har löst ut. De sitter vid elmätaren som ofta inte finns i lägenheten. Men det reparerar sig inte av att slå av och på säkringar i gruppcentralen.
Kan det vara så att någon av grannarna du pratade med gick och fixade din huvudsäkring?
Kan det vara så att någon av grannarna du pratade med gick och fixade din huvudsäkring?
Är det en eller flera säkringar vid mätaren. Kan vara dålig kontakt i centralen , ta ur säkringarna och se hur det ser ut i botten och även på proppens smala del. Ser det blåaktigt ut och som bränt, så är nog felet där, då byts bottendelen ( passkontakt ) och säkringen.
Liknande trådar
-
Symaskin ryker - elen går inte i huset
El -
Utedelen på luftvatten-värmepumpen inte igång av sig själv
Värmepumpar -
Värmepumpen avfrostar inte utedelen
Värmepumpar -
Vad tror ni om etanolkamin eller dieselaggregat som backup-system för värme utifall elen går? (har inte vedkamin)
Värme allmänt -
Byte av dimmer. Elen funkar inte
El