Bo.Siltberg skrev:
Ja, visst är hon fin :p
Ja, verkligen. Fast denna med Quick connect är snäppet hetare! Kyl ner denna, den är för heeet! :D
hager_qc_150.jpg

//Patrik
 
Har ni inget heder? Ingen som vill använda en skruvmejsel ? :`(
 
kamilenski skrev:
Har ni inget heder? Ingen som vill använda en skruvmejsel ? :`(
På jordfelsbrytaren sitter det fyra skruvar. ;)

//Patrik
 
Okej. Nu börjar det likna något.
Men det här är absolut inget man kan ge sig på själv eller?

Jag måste med andra ord ringa elektrikern, fråga varför han satt B10 och om han tycker det är lämpligt att sätta C10 istället och isf låta honom göra jobbet?
 
hockey1976 skrev:
Okej. Nu börjar det likna något.
Men det här är absolut inget man kan ge sig på själv eller?

Jag måste med andra ord ringa elektrikern, fråga varför han satt B10 och om han tycker det är lämpligt att sätta C10 istället och isf låta honom göra jobbet?
Ja, ring elektrikern. Jag tycker nästan att han borde satt C-säkringar redan från början, så kanske kan få dem bytta på garanti eftersom att de är för snabba?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
På jordfelsbrytaren sitter det fyra skruvar. ;)

//Patrik
Hade det varit möjligt att köpa en utan skruvanslutningar hade du haft bara en avbitare i fickan ;)
Ni elektriker ... :)

P.s. TS rätt tänkt! Be honom byta till C !
 
kamilenski skrev:
Hade det varit möjligt att köpa en utan skruvanslutningar hade du haft bara en avbitare i fickan ;)
Ni elektriker ... :)

P.s. TS rätt tänkt! Be honom byta till C !
Hehe Njae, man kan ju tänkas vilja skruva på något annat när man går ifrån centralen utan att behöva ta en tripp förbi arbetsväskan... :cool:

Men en sak som slog mig var att när ska det komma apparatdosor med snabbfäste för apparaterna? Man bara trycker dit t.ex. strömställaren och istället för att skruva in två skruvar så trycker man fast strömställaren med två plastfläbbar med en stor hatt som man trycker på (som att man skulle trycka in skruvarna istället för att skruva in).

//Patrik
 
Patrik.
Jag är övertygat om, att det sker snart!
Man blir latare och tillverkarna vill tjäna mer. De måste hitta nya saker att sälja.
 
slacker skrev:
Din dammsugare ligger ju klart högt på listan på tänkbara felkällor i mitt tycke - Om det är den som gör att den löser ut hela tiden.

Inga andra saker som gör att den löser ut?
Nu lär det ju vara B-säkringarna som är problemet, och dessutom är det ju säkringar och inte jordfelsbrytare som löser ut. Om det däremot varit jordfelsbrytare så hade nog dammsugaren varit det sista jag misstänkt, de brukar väl nästan alltid vara dubbelisolerade = ojordade?

kamilenski skrev:
Bara grabbarna inte slår mig;)

B10 = snabb säkring! Jag skulle byta alla till C! = tröga.
Ute i handeln ( nästan i varje gatubutik) kan man köpa bara C dvärg.

P.s. Det är inte förvånande att dammsugaren löser ut dessa!!!
Säkringarna till ugn och spishäll kan väl iofs få fortsätta vara B, där har man ju inga startströmmar att tala om...

elmont skrev:
Och det fungerar nästan alltid med C men någon gång ibland måste man använda B, i alla fall vi som måste följa "reglementet". Problemet med C där det ska vara max B är att det kan ta för lång tid för säkringen att lösa vid fel.
Hur var det med utlösningsvillkor och jordfelsbrytare, är det inte så att man kan ha i stort sett hur tröga säkringar som helst om man har jordfelsbrytare? Eller gäller det bara stickproppanslutna långa förlängningskablar?
 
yxis

"Hur var det med utlösningsvillkor och jordfelsbrytare, är det inte så att man kan ha i stort sett hur tröga säkringar som helst om man har jordfelsbrytare?"

Du kan kortsluta mot jord och trådarna svetsas fast! JFB löser inte ut! Även med tröga säkringar.
Det har jag testat tidigare! Det står om detta tom på forumet :)
 
Jo, JFB får användas för att uppfylla utlösningsvillkoret. Men man ska inte dra det till ytterligheter - säkringar bör dimensioneras inte alltför långt ifrån, och ska definitivt skydda kablarna vid kortslutning L-N.
 
kamilenski: Då mindes jag rätt :)

Bo.Siltberg: Utlösningsvillkoret är väl dels till för att hindra skyddsjordade föremål att bli strömförande farligt lång tid vid kortis fas-jord, och dels för att hindra brand vid kortis fas-nolla. Risken att säkringen inte klarar att skydda mot kabelbrand borde väl vara extremt låg även om man inte alls klarar utlösningsvillkoret? Ur kablarnas perspektiv så är det egentligen ingen skillnad på om nån kopplar in två kupévärmare om 2kW vardera eller om det är en kortslutning som vid extremt hög impedans i elnätet bara ger 20A felström.
 
Och din poäng är??? Att elen är billig???
 
Bo.Siltberg skrev:
Och din poäng är??? Att elen är billig???
Haha.

Det börjar bli intressant! Vad mycket man kan lära sig här på forumet. Med personer som dig Bo, hempularen ... och många andra (som verkligen kan det med el) garderar man sig från att göra fel. Även gamla elektriker har mycket att hämta här.

Tack!
 
Min poäng är väl att det är just bara att skydda kablarna som återstår och då kan väl säkringarna ligga riktigt långt från utlösningsvillkoret (räknat utan jordfelsbrytare alltså).

Frågan är alltså varför "säkringar bör dimensioneras inte alltför långt ifrån"?

(Ja, givetvis ska man inte ta onödigt tröga om det inte finns skäl till det, men om man har tänkt att använda ett uttag till t.ex. maskinverktyg, svets eller liknande som drar mycket ström så kan det finnas skäl att ha rätt tröga säkringar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.