För att förtydliga. Inom el brukar man kalla det som ligger på en säkring för en s.k. grupp. D.v.s. t.ex. diskmaskinen kan vara en grupp och belysning och uttag i vardagsrum och ett sovrum kan vara en annan grupp.
Så gruppp = Zon.

//Patrik
 
Detta är inte riktigt sant Patrik, kan även vara 2 eller 3 säkringar/dvärgbrytare, 2-fasgrupp eller 3-fasgrupp.
 
Slugge skrev:
Detta är inte riktigt sant Patrik, kan även vara 2 eller 3 säkringar/dvärgbrytare, 2-fasgrupp eller 3-fasgrupp.
Det är väl visst sant, bara att det även finns tvåfas- och trefasgrupper. ;)
Men helt klart ett bra tillägg. :)

//Patrik
 
Redigerat:
Ja du menar säkert rätt, ville bara förtydliga lite..
Blir nog svårt att komma längre med denna felsökning då man får så lite information..:S Får hoppas elektrikern fixar det för jag antar att det fungerade fint innan han kom?
 
Okej. först och främst så är det väl ganska tydligt för alla här att jag inte jobbar med elinstallationer och inte kan ett dyft om det.
Att svänga sig med facktermer och till och med vara lite dryg hjälper inte någon.
Tacksam för de som försöker hjälpa mig!

Det jag menar med zoner är precis det som andra i tråden kallar "grupp" har jag förstått nu.

Det som händer när en grupp slår ifrån är att den knappen/brytaren i skåpet slår ifrån och så att säga pekar nedåt istället för uppåt som det är i standardläget.
Bifogar en bild som jag hittade på nätet, ungefär såhär ser det ut.
På bilden ser vi 6st knappar/brytare som alla är på.
När tex gruppen som heter kyl + frys + micro slår ifrån så slås den brytaren av och jag får manuellt dra igång den igen.

Hoppas ni förstår bättre, jag gör så gott jag kan.
 
  • jordfels.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo nu fattar vi nog hur du menar. Jag tro att många blev förvirrade av talet om jordfelsbrytaren i första inlägget (det är för övrigt den vänstra, bredare prylen på bilden).
Det som bryter i ditt fall är alltså säkringar som reagerar på att det går för mycket ström i den gruppen.

Om det bara hände när använder dammsugaren så är det troligen inget fel på din elinstallation, säkringarna reagerar på startströmmen till motorn. Som jag ser det så har du 2 möjlöiga lösningar, antingen tar du dit elektrikern igen som fåpr byta dina säkringar mot "tröga", C karaktäristik. Alla säkringar tål att det går för mycket ström under en kort tid, men säkringar med olika egenskaper är mer eller mindre toleranta mot överströmmen.

Eller så skaffar du en ny dammsugare.

Om dte är så att säkringar löser ut lite då och då utan att du just då kopplar in dammsugaren eller något annat med stor startström (datorer kan vara problem om man har B säkringar). Då bör man nog få dit någon som felsöker på riktigt. Säkringar finns ju trots allt inte för att jävlas med oss, utan för att skydda mot brand.
 
hempularen skrev:
Jo nu fattar vi nog hur du menar. Jag tro att många blev förvirrade av talet om jordfelsbrytaren i första inlägget (det är för övrigt den vänstra, bredare prylen på bilden).
Det som bryter i ditt fall är alltså säkringar som reagerar på att det går för mycket ström i den gruppen.

Om det bara hände när använder dammsugaren så är det troligen inget fel på din elinstallation, säkringarna reagerar på startströmmen till motorn. Som jag ser det så har du 2 möjlöiga lösningar, antingen tar du dit elektrikern igen som fåpr byta dina säkringar mot "tröga", C karaktäristik. Alla säkringar tål att det går för mycket ström under en kort tid, men säkringar med olika egenskaper är mer eller mindre toleranta mot överströmmen.
Okej, att byta mot mer toleranta säkringar, skulle det vara ett stort jobb för elektrikern?
Är det något han gör på en halvtimma eller är det ett 10-timmars jobb?



hempularen skrev:
Om dte är så att säkringar löser ut lite då och då utan att du just då kopplar in dammsugaren eller något annat med stor startström (datorer kan vara problem om man har B säkringar). Då bör man nog få dit någon som felsöker på riktigt. Säkringar finns ju trots allt inte för att jävlas med oss, utan för att skydda mot brand.
Det har aldrig hänt när jag startat datorn, vare sig stationär eller bärbar.
Däremot dammsugaren som sagt (det är ju mest den som används) och några gånger medan micron har varit igång.
Även någon gång då jag kopplat in något verktyg (sticksåg eller liknande, kommer inte riktigt ihåg).

Någon frågade förresten om det var bra innan renoveringen, svaret på det är att renoveringen gjordes i samband med inflytt.

Är det så att dammasugaren gör att strömmen slår ifrån då och då så är det absolut något jag kan leva med, men man vill ju samtidigt att det inte ska vara några problem den dagen man skulle sälja lägenheten tex.
 
Det som troligen blir billigast och enklast är att skaffa en dammsugare med mjukstart, det är standard på rätt många i dag just pga dom höga startströmmarna och automatsäkringar.
 
Slår den av just när du startar dammsugaren eller när du redan hållit på en stund? Är kyl eller frys gamla? Har du provat att köra dammsugaren på andra uttag, på andra säkringar?
 
Du skrev att du dammsuger 5 rum, jag tycker det är litet antal säkringar till en så stor lägenhet, jag har mer säkringar i min 1:a. Det kanske så att du har för mycket grejer igång (lampor, datorer m.m). En dammsugare ligger väl på 2000w ca.
 
pbengtsson skrev:
Du skrev att du dammsuger 5 rum, jag tycker det är litet antal säkringar till en så stor lägenhet, jag har mer säkringar i min 1:a. Det kanske så att du har för mycket grejer igång (lampor, datorer m.m). En dammsugare ligger väl på 2000w ca.
Dagens dammsugare (1990-idag) ligger på allt mellan 1500-2200W). Dock har nästan alla nyare dammsugare över 1800W mjukstart. Äldre har läggat på 1000-1600W. Dock hade de en fin hög startström :)

I TS fall kan det hjälpa (kan) att byta mot C säkringar. Sitter det redan C säkringar, har han problem. D säkringar? Hmm. Tveksamt.
 
tio_Pepe skrev:
Slår den av just när du startar dammsugaren eller när du redan hållit på en stund? Är kyl eller frys gamla? Har du provat att köra dammsugaren på andra uttag, på andra säkringar?
Den slår alltid ifrån precis när jag startar dammasugaren, har aldrig hänt att den slår ifrån mitt under dammsugningen.

Kyl och frys är nya i samband med renovering, bra grejer så de bör inte krångla.

Visst har jag kört dammsugaren på flera uttag, varierar ju mellan 4-5 olika uttag vid varje dammsugning och det är faktiskt (nu när du säger det) framförallt på 2-3 uttag som den krånglar.
På 2 av uttagen tror jag att den sällan eller aldrig slagit ifrån.
 
kamilenski skrev:
Dagens dammsugare (1990-idag) ligger på allt mellan 1500-2200W). Dock har nästan alla nyare dammsugare över 1800W mjukstart. Äldre har läggat på 1000-1600W. Dock hade de en fin hög startström :)
Min dammsugare är 1800w (sprang och tittade). Huruvida den har mjukstart eller inte vet jag inte. Sökte på nätet men hittade den inte någonstans (känns också märkligt).
Melissa Triton 1800W heter den.

kamilenski skrev:
I TS fall kan det hjälpa (kan) att byta mot C säkringar. Sitter det redan C säkringar, har han problem. D säkringar? Hmm. Tveksamt.
Okej, hur smidigt är det att byta till C-säkringar då?
Och hur vet jag vilken bokstav jag har framför mina säkringar idag? :cool:
 
Att ta dit en elektriker och byta säkringar tar kanske 2 timmar = 800 - 1000:- och nya säkringar ca 100:- st så det går på 1500 -2000:-. MEN först måste man veta om man över huvud taget kan använda C säkringar hos dig, det har att göra med hur "starkt" det matande elnätet är. Det ska en elfirma kunna svara på eller din nätägare.
 
Är det avgjort vad det är för karaktäristik på de säkringar som sitter där? Kanske redan är C..

Det ligger något i vad pbengtsson säger.
Baserat på vad du nämnt tidigare så verkar du ha åtminstone dessa grupper:
1. Ugn. (16A)
2. Spishäll (?)
3. Kyl, frys, micro. (10A)
4. Vardagsrum
Sedan kvarstår då två grupper till övriga rum och maskiner. Det kan vara lite klent för fem rum, speciellt om du har mycket maskiner/utrustning. Men helt orimligt dimensionerat är det väl kanske inte.

Något som jag tycker låter märkligt är att micron lyckats få säkringen att lösa ut om den endast delar en grupp med kyl och frys. Om du inte hade ytterligare något mer inkopplat på den gruppen samtidigt?

Kan man kanske tänka sig att det är nollsläpp någonstans som orsakar höga spänningar (och därmed höga strömmar?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.