Hej!

I vår lägenhet som är renoverad så har elektrikern bytt ut all el och dragit nya trådar, allt är nu jordat. Allt är kopplat till ett elskåp där det finns jordfelsbrytare och vi kan stänga av och slå på strömmen i flera olika zoner. Tex vardagsrum är en zon, ugn har en egen zon, osv.

Dock så händer det ganska ofta tex när man kopplar in dammsugaren i ett uttag och drar igång dammsugaren att elen slår ifrån.
Man får då gå till skåpet, dra igång elen igen, dra igång dammsugaren igen och förhoppningsvis så fungerar det den gången.

Om jag ska dammsuga hela lägenheten och kanske stänga av och trycka på dammsugaren i 5 olika rum och 5 olika vägguttag så händer det att elen slår av helt kanske 2 ggr i snitt.
Detta känns väldigt mkt eller?
Vet ni isf vad som kan tänka vara fel?
 
Din dammsugare ligger ju klart högt på listan på tänkbara felkällor i mitt tycke - Om det är den som gör att den löser ut hela tiden.

Inga andra saker som gör att den löser ut?
 
Elektrikern har satt säkringar med B-karakteristik. De klarar inga startströmmar, så se till att få bytt till C-karakteristik.

(Om ni kollar vad det står på säkringarna så brukar det stå ett stort "B" eller stort "C" någonstans.)

Edit: Oj, det var visst jordfelsbrytaren som var problemet.

//Patrik
 
Redigerat:
hockey1976

Jag tror som Patrik.
Kan du fota elcentralen? Så att man ser texten på säkringar?
 
Redigerat:
slacker skrev:
Din dammsugare ligger ju klart högt på listan på tänkbara felkällor i mitt tycke - Om det är den som gör att den löser ut hela tiden.

Inga andra saker som gör att den löser ut?
Ibland när man kör en köksmaskin (typ mixer eller liknande) så släcks alla spottar i köket och tänds igen, de blinkar till helt enkelt.

Sedan så har micron slagit ifrån någongång. Det är inte alls lika ofta dock, var 20:e gång man micrar ngt kanske.
 
Hej!
Bilder var önskemålet, är dock svårt då jag inte har ngn överföringssladd mellan kameran och datorn som fungerar :S

Har kikat i elskåpet. Jag kan inte någonstans utläsa huruvida det skulle vara B eller C som nämnts.

Däremot så står det vad gruppen omfattar,
Tex så står det.
kyl +frys + micro - märkström A 10
ugn - märkström A 16
 
Är det inte lättare/bättre att kontakta elektrikern eftersom han har gjort jobbet.
 
I rubriken står det "jordfelsbrytaren"

Är det jordfelsbrytaren eller säkringen som löser ut? Blir det helmörkt i lägenheten?

JFB kan lösa om det finns en kortslutning mellan nolla och skyddsjord någonstans när man startar t.ex. dammsugaren. Då är det INTE fel på dammsugaren. Inte säkringen heller.

Är det säkringen som löser då blir det inte helmörkt och då är det som Patrik skriver kanske fel typ av säkring.

Protte
 
prototypen skrev:
I rubriken står det "jordfelsbrytaren"

Är det jordfelsbrytaren eller säkringen som löser ut? Blir det helmörkt i lägenheten?

JFB kan lösa om det finns en kortslutning mellan nolla och skyddsjord någonstans när man startar t.ex. dammsugaren. Då är det INTE fel på dammsugaren. Inte säkringen heller.

Är det säkringen som löser då blir det inte helmörkt och då är det som Patrik skriver kanske fel typ av säkring.

Protte

Okej, jag kan inte så mkt om detta så därför kan det bli lite svårtolkade svar.
Det är en säkring som går så att jag får gå till skåpet och trycka igång den igen.
Det finns totalt 10st säkringar och om jag sätter dammsugaren i köket och den slår av så är det 1 av 10 säkringar som jag får sätta igång igen.
 
wanegardh skrev:
Är det inte lättare/bättre att kontakta elektrikern eftersom han har gjort jobbet.
Jag vill inte ringa honom på en söndag.
På vardagar när man ska ringa honom är jag helt fullbokat närmsta veckan, jag frågar här innan så att jag har lite mer på kött på benen när det är dags.
 
Först skriver du att det är problem med jordfelsbrytaren.
Sedan något om "zoner" (??)
Nu är det säkringarna som löser ut.

Tyvärr blir det svårt att ge dig så mycket mer "kött på benen" när du inte själv kan beskriva vad det sitter för saker i skåpet och vilka saker som krånglar.
Högupplöst foto (läsbar text) i kombination med info om vilka apparater som slår ifrån vore bäst.

Mycket detaljerad beskrivning av elcentralen (inklusive exakt vad det står på varje apparat i centralen) i textform kan också funka.

Baserat på det lilla vi vet hittills så kan din central vara byggd på flera olika sätt, och ha flera olika tänkbara felorsaker.
Exempelvis kanske du har flera jordfelsbrytare, och flera säkringar per jordfelsbrytare. Om en jordfelsbrytare slår ifrån så skulle det innebära att en "zon" som omfattar mer än en grupp blir mörk. Det skulle även stämma med det första du skrev om att det är problem med JFB.

Eller så har du en helt normal central med en JFB och flera säkringar, där säkringarna är av en typ som inte tål startströmmar. När en säkring slår ifrån så slocknar allt som hör till den gruppen. Men här vet jag inte hur något om "zoner" och det du säger om att det är problem med JFB skulle passa in. Om du inte menar att zon=grupp. Men det är i så fall precis som du hade det innan han var där och bytte ut elen, så det vore inget nytt.

Eller så kanske du har en central med PSAer, vilket skulle kunna stämma med det du säger om att det är problem med JFBer. Men återigen här så vet jag inte vad "zonerna" skulle vara, om dom inte helt enkelt är grupper, precis som innan elektrikern bytte elen.
 
Redigerat:
hockey1976 skrev:
ibland när man kör en köksmaskin (typ mixer eller liknande) så släcks alla spottar i köket och tänds igen, de blinkar till helt enkelt.

Sedan så har micron slagit ifrån någongång. Det är inte alls lika ofta dock, var 20:e gång man micrar ngt kanske.
det låter inta bra!!!
 
Låter som en dåligt dragen skruv i elcentralen, med andra ord glappkontakt.
Det bästa är nog om elektrikern kommer och efterdrar alla skruvar.

Inte ovanligt vid renoveringar att det dras och slits i kablar och då kan dom halvt lossna i anslutningarna.
 
ampz skrev:
Först skriver du att det är problem med jordfelsbrytaren.
Sedan något om "zoner" (??)
Nu är det säkringarna som löser ut.

Tyvärr blir det svårt att ge dig så mycket mer "kött på benen" när du inte själv kan beskriva vad det sitter för saker i skåpet och vilka saker som krånglar.
Högupplöst foto (läsbar text) i kombination med info om vilka apparater som slår ifrån vore bäst.

Mycket detaljerad beskrivning av elcentralen (inklusive exakt vad det står på varje apparat i centralen) i textform kan också funka.

Baserat på det lilla vi vet hittills så kan din central vara byggd på flera olika sätt, och ha flera olika tänkbara felorsaker.
Exempelvis kanske du har flera jordfelsbrytare, och flera säkringar per jordfelsbrytare. Om en jordfelsbrytare slår ifrån så skulle det innebära att en "zon" som omfattar mer än en grupp blir mörk. Det skulle även stämma med det första du skrev om att det är problem med JFB.

Eller så har du en helt normal central med en JFB och flera säkringar, där säkringarna är av en typ som inte tål startströmmar. När en säkring slår ifrån så slocknar allt som hör till den gruppen. Men här vet jag inte hur något om "zoner" och det du säger om att det är problem med JFB skulle passa in. Om du inte menar att zon=grupp. Men det är i så fall precis som du hade det innan han var där och bytte ut elen, så det vore inget nytt.

Eller så kanske du har en central med PSAer, vilket skulle kunna stämma med det du säger om att det är problem med JFBer. Men återigen här så vet jag inte vad "zonerna" skulle vara, om dom inte helt enkelt är grupper, precis som innan elektrikern bytte elen.
Hehe Tagga ner lite, alla kan inte alla fackuttryck. Skulle jag försöka beskriva ett fel som är vattenrelaterat, då skulle det nog bli en hel del missförstånd också. :)

//Patrik
 
Bara till att kontakta elektrikern och beskriva problemen så får han gå genom allt, centralen är trolig bov. Visar det sig att felet kommer sig av något han gjort fel, vilket är ganska troligt med tanke på att all el i lägenheten är ny, (kabel, central och apparater?) så är han nog inte så fräck att han debiterar dig för detta.
När du skriver zoner menar du kanske grupper i centralen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.