3 040 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Elen har försvunnit på några av uttagen hemma, men ingen av automatsäkringarna har gått
Sida 1 av 2
Hej!
Frugan skulle sätta i sladden till den nya induktionshällen, och i samma ögonblick som sladden skulle in i uttaget uppstod en ganska stor "blixt". Uttaget till induktionshällen och själva hällen fungerar som det skall, men andra uttag i hushållet har slutat att fungera.
Inga automatsäkringar har heller löst ut.
Vad kan vara felet?
Finns det några knep jag kan felsöka på?
Jag har en multimeter.
Frugan skulle sätta i sladden till den nya induktionshällen, och i samma ögonblick som sladden skulle in i uttaget uppstod en ganska stor "blixt". Uttaget till induktionshällen och själva hällen fungerar som det skall, men andra uttag i hushållet har slutat att fungera.
Inga automatsäkringar har heller löst ut.
Vad kan vara felet?
Finns det några knep jag kan felsöka på?
Jag har en multimeter.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Kika på huvudsäkringarna.
Eftersom det uppstod en "blixt" så är risken för att något har gått sönder i uttaget relativt stor.
Bor du i en hyresrätt? Ring din hyresvärd, BRF kontakta styrelsen, huvudsäkringarna sitter ofta nere i källaren.
Bor du i en hyresrätt? Ring din hyresvärd, BRF kontakta styrelsen, huvudsäkringarna sitter ofta nere i källaren.
Skulle tro det, hällen vill ofta ha 2 faser och du har nu smällt en, nu uppstår en mängd frågor.J johan28 skrev:
Vem har kopplat uttaget, vad är det för typ och till vilket syfte? Lägg även upp en fotokopia på gruppförteckningen, har du möjlighet så även aktuella mätvärden.
Vem har kopplat anslutningsladdens bägge ändar, när och har det någonsin fungerar?
Vem har kopplat uttaget, vad är det för typ och till vilket syfte?E El-Löken66 skrev:Skulle tro det, hällen vill ofta ha 2 faser och du har nu smällt en, nu uppstår en mängd frågor.
Vem har kopplat uttaget, vad är det för typ och till vilket syfte? Lägg även upp en fotokopia på gruppförteckningen, har du möjlighet så även aktuella mätvärden.
Vem har kopplat anslutningsladdens bägge ändar, när och har det någonsin fungerar?
Förra ägaren av lägenheten, antar jag. Det är ett specifikt uttag för spisen.
Lägg även upp en fotokopia på gruppförteckningen, har du möjlighet så även aktuella mätvärden.
Gruppförteckningen över automatsäkringar? Vad är det för mätvärde? Vart mäter jag?
Om du menar sladden från spishällen så köpte jag den begagnad. Säljaren försäkrade mig om att den var installerad av elektriker. Det är en stickkontakt. Den nya spishällen har fungerat hela tiden. Kan använda mig av "boost" funktionen så jag tror att båda faserna funkar.
J johan28 skrev:Vem har kopplat uttaget, vad är det för typ och till vilket syfte?
Förra ägaren av lägenheten, antar jag. Det är ett specifikt uttag för spisen.
Lägg även upp en fotokopia på gruppförteckningen, har du möjlighet så även aktuella mätvärden.
Gruppförteckningen över automatsäkringar? Vad är det för mätvärde? Vart mäter jag?
Om du menar sladden från spishällen så köpte jag den begagnad. Säljaren försäkrade mig om att den var installerad av elektriker. Det är en stickkontakt. Den nya spishällen har fungerat hela tiden. Kan använda mig av "boost" funktionen så jag tror att båda faserna funkar.
Lite bilder på central, spisuttag, stickpropp på häll tex skulle hjälpa en hel del här
Är du helt säker på att uttaget fungerar som det skall? Antar att vi pratar om ett perilexuttag efter som du nämner flera faser, eller? Har du mätt att alla tre faserna "lever" i uttaget? Har du kontrollerat att nollan är dragen till uttaget?J johan28 skrev:
Fick du en "stor blixt" så tror jag som de flesta andra att något är felkopplat i uttaget och/eller hällen och att en huvudsäkring gått.
Huvudsäkringarna till en lägenhet är ibland åtkomliga och ibland inte. Koppla ur hällen och ge dig ut på jakt i källaren är mitt förslag. Ibland har man jaktlycka.
Update!
Fick hem en elektriker som tittade på lite uttag. Vi hittade en hel del fel som inte var korrelerade till varandra, bland annat kablar som hoppat ur sina fästen, klämde kablar osv. Han som bodde i lägenheten innan var tydligen inte så noggrann...
Spisen var mycket riktigt fel kopplad, så vid inkoppling gick en huvudsäkring nere i källaren.
Nu funkar allt igen!
Fick hem en elektriker som tittade på lite uttag. Vi hittade en hel del fel som inte var korrelerade till varandra, bland annat kablar som hoppat ur sina fästen, klämde kablar osv. Han som bodde i lägenheten innan var tydligen inte så noggrann...
Spisen var mycket riktigt fel kopplad, så vid inkoppling gick en huvudsäkring nere i källaren.
Nu funkar allt igen!