Hej!
Är påväg att ta över (köpa) ett Elementhus byggt 65.
Insett nu nyligen att golvet i kök och vardagsrum (där spännvidden är större) satt sig. Detta visar sig genom att hjärtvägg i källare knäcker upp golvet 0,5cm. Vi avser byta kök och således lägga golv, men måste först plana ut det befintliga.
Har läst i flertalet trådar om just Elementhus och dess konstruktion. Men är det någon som har tips på byggare som kan ta sig an ett hus med problemen beskrivna ovan?
Kan man göra om bjälklagskonstruktionen rumsvis, eller enbart planvis?
Tack på förhand!
Är påväg att ta över (köpa) ett Elementhus byggt 65.
Insett nu nyligen att golvet i kök och vardagsrum (där spännvidden är större) satt sig. Detta visar sig genom att hjärtvägg i källare knäcker upp golvet 0,5cm. Vi avser byta kök och således lägga golv, men måste först plana ut det befintliga.
Har läst i flertalet trådar om just Elementhus och dess konstruktion. Men är det någon som har tips på byggare som kan ta sig an ett hus med problemen beskrivna ovan?
Kan man göra om bjälklagskonstruktionen rumsvis, eller enbart planvis?
Tack på förhand!
Hej. Hittade denna tråd sent omsider. Hur har det gått? Golvbjälklaget på en våning är uppdelad så att det ligger på hjärtväggar/upplag i sektioner (som förvisso ofta sammanfaller hyfsat väl med "rum"), och jag skulle nog rekommendera att man försöker att åtgärda golvbjälklaget sektionsvis. Vissa sektioner kan vara tillräckligt stora för att man kan fixa delar av dem i taget (vi har exempelvis en sektion på entréplan som är ca 8x3 meter, där har jag åtgärdat ungefär halva bredden på sektionen). Man behöver alltså inte åtgärda bjälklaget planvis.
Byggtekniskt är det inte särskilt svårt att åtgärda, men eftersom konstruktionen är lite speciell är det oftast bäst om man dels kan förklara mycket tydligt för hantverkarna vad det är som ska göras, och dels att man har hantverkare som faktiskt följer instruktionerna.
Byggtekniskt är det inte särskilt svårt att åtgärda, men eftersom konstruktionen är lite speciell är det oftast bäst om man dels kan förklara mycket tydligt för hantverkarna vad det är som ska göras, och dels att man har hantverkare som faktiskt följer instruktionerna.
Hur har du gått tillväga för den sektionen du har åtgärdat?B bearmaniac skrev:Hej. Hittade denna tråd sent omsider. Hur har det gått? Golvbjälklaget på en våning är uppdelad så att det ligger på hjärtväggar/upplag i sektioner (som förvisso ofta sammanfaller hyfsat väl med "rum"), och jag skulle nog rekommendera att man försöker att åtgärda golvbjälklaget sektionsvis. Vissa sektioner kan vara tillräckligt stora för att man kan fixa delar av dem i taget (vi har exempelvis en sektion på entréplan som är ca 8x3 meter, där har jag åtgärdat ungefär halva bredden på sektionen). Man behöver alltså inte åtgärda bjälklaget planvis.
Det finns flera sätt att gå tillväga. Det sätt jag har använt mig av är att trycka upp bjälklaget med hjälp av domkrafter (små pelardomkrafter från typ Jula à ett par hundringar styck), och skruva fast en regel 45x170 var 100-150:e cm för att stadga upp. Skruvarna dras helst genom hela bjälklaget uppifrån (8x240-skruv, en per element), annars går det hjälpligt att dra fast dem nedifrån (då har jag använt 6x100, två skruvar per element - jag tänker mig att komplettera med skruvar uppifrån när tillfälle ges). Jag har gjort denna typ av förstärkning på flera ställen, både på entréplan (regel i taket i källaren) och på ovanvåningen (regel i taket på entréplan). Där jag har åtgärdat enbart en del av sektion är mellan icke-bärande (men ändå stadgande) väggar nere i källaren. Jag hittade inga bra bilder på det arbetet precis just nu, men vill du ha mer detaljerade instruktioner kan jag säkert skrapa fram det.
Andra här på forumet har istället stämpat/tryckt upp bjälklaget och skruvlimmat fast 22 mm golvspån ovanpå och tyckt att det har fungerat fint. Den metoden har inte jag testat, så jag har ingen egen erfarenhet av detta.
Andra här på forumet har istället stämpat/tryckt upp bjälklaget och skruvlimmat fast 22 mm golvspån ovanpå och tyckt att det har fungerat fint. Den metoden har inte jag testat, så jag har ingen egen erfarenhet av detta.
Tack för svar! Jag har ett enplanshus där jag har lagt in spårade spånskivor samt vattenburen golvvärme.
I vardagsrummet som är ca 3.70 x 7
5 så har golvet sjunkit i mitten. De spårade skivorna ligger tvärs över elementen. Med facit i hand så skulle de lagts längs med elementen med förskjutna skarvar så hade de stärkt upp konstruktionen istället. Min tanke nu är att sätta 4 st reglar längs med elementen i källaren. Alltså från långsida till långsida då det är svårt att få ner en regel på 7.5 m.
Min tanke är att spånskivorna på ovansidan gör att alla elementen hänger med även om reglarna ligger längs med ett element.
Vad tror du om denna idén? Då golvet redan är lagt så kommer jag bara åt underifrån.
I vardagsrummet som är ca 3.70 x 7
5 så har golvet sjunkit i mitten. De spårade skivorna ligger tvärs över elementen. Med facit i hand så skulle de lagts längs med elementen med förskjutna skarvar så hade de stärkt upp konstruktionen istället. Min tanke nu är att sätta 4 st reglar längs med elementen i källaren. Alltså från långsida till långsida då det är svårt att få ner en regel på 7.5 m.
Min tanke är att spånskivorna på ovansidan gör att alla elementen hänger med även om reglarna ligger längs med ett element.
Vad tror du om denna idén? Då golvet redan är lagt så kommer jag bara åt underifrån.
Det ska villigt erkännas att jag inte är någon hållfasthets- eller konstruktionsexpert, men jag hade nog ändå satsat på att sätta reglarna tvärs över elementens riktning. Spannet 7,5 meter är nog, precis som du säger, för stort för att lyckas täcka med en enda regel, men vore jag i dina skor skulle jag stötfoga (heter det väl, när man sätter kortändarna kloss an mot varandra?) för att lyckas brygga över hela sektionen. Precis sådana är också Elementhus egna instruktioner för den typen av reglar (jag har inte tillgång till dessa just nu).