Vattenburet element anslutet till varma rör, men elementet är kallt, tur och retur synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparrör anslutna till ett vitt vattenburet element med termostatventil och synliga fästen mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har monterat ett vattenburet element(köpt begagnat) sist på slingan. Det vill inte bli varmt, trots att rören är varma.
Inkommande vatten är det högra röret på bilden. Luftat både turen och returen(med termostaten stängd). Vid luftning av elementet med inkommande vatten stängt, slutar det rinna efter några sekunder. Borde det inte komma vatten från returen ändå?
Lilla piggen på termostatventilen rör sig fjädrande inåt, när man trycker på den. Kan innerdelen ändå ha fastnat? Innan montering, blåste i höger öppning, det kom ut luft i vänster öppning när jag öppnade termostaten. Kan det finnas någon omställning i den övre öppningen(skruvlock) på undre bilden, som stänger för inlopp i elementet? Den undre är öppen rakt in till rören, ingen skruv eller liknande!
 
Låter som att det är två fel.
Dela att returen är stängd (vattnet slutar rinna vid luftning när termostaten är stängd), dels att den är inställd för ettrörs-system (bägge rören, tillopp & retur, är varma)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Låter som att det är två fel.
Dela att returen är stängd (vattnet slutar rinna vid luftning när termostaten är stängd), dels att den är inställd för ettrörs-system (bägge rören, tillopp & retur, är varma)
Har tyvärr inte öppnat det övre av dom två skruvlocken än, skulle det kunna finnas någon typ av skruv där, som gör om från 2-rör system till 1-rör system?
Eller stänger av returen?
 
Menar du att du har kopplat in tilloppet på höger? Den ska var inkopplad på vänster.
 
L lostinsweden skrev:
Menar du att du har kopplat in tilloppet på höger? Den ska var inkopplad på vänster.
Kände mig osäker, så jag frågade en rörmokare, som bekräftade att tilloppet skulle kopplas på höger.
Men han lät faktiskt inte helt säker!
Kan man testa det, om jag kopplar loss det?
 
J Jorpe2 skrev:
Kände mig osäker, så jag frågade en rörmokare, som bekräftade att tilloppet skulle kopplas på höger.
Men han lät faktiskt inte helt säker!
Kan man testa det, om jag kopplar loss det?
Nej jag hade fel. Beklagar.

edit: Nej det stämmer det jag först sa Tekniska diagram och tabell för termopanel med dimensioner och regleralternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
L lostinsweden skrev:
Nej jag hade fel. Beklagar.

edit: Nej det stämmer det jag först sa [bild]
Ja där var det, svart på vitt eller rött och blått.
Det blir till att koppla om idag
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.