Som rubriken lyder..

Har nyligen flyttat till hus, nu när det börjar bli kallt och man drar på lite värme har jag märkt att vissa av elementen är helt koko.. Man kan sätta termostaten på 10 grader men elementen blir över 80grader varma.. (har mätt temperaturen på dem) Som ni ser på bilderna kvittar det hur man ställer det..

Där är några element som sköts av termostat som sitter på vägg, dem verkar funka som dem ska.. det är dem med egen termostat som brassar på utav bara h*vete... Går inte ens att lägga handen på dem.

Någon som har tips ang detta?

IMG_5040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lättast är nog att byta ut..
 
De där elementen är 30+ år gamla så det är nog så de fungerar, fullt skaft och skållhett tills termostaten bryter med ett klonk, sedan en knäppande väntan till termostaten med sin med moderna mått mätt stora hysteres bestämmer sig för att klonka igång igen, å så börjar vi om...termostaten lär dessutom vara sliten. Elelement var inte bättre än så och gamla element blir varma, att man inte kan lägga handen på dem är normalt. Möjligen kan de vara felkopplade till 400 v om det blir kopiöst varma, men då går de sönder fort.
 
Japp, misstänkte att dem suttit sen huset byggdes (+69) tanken är självklart att byta ut efterhand och se var behovet är av element. Tanken är att installera ännu en luft/luft värmepump.. men Dyra saker så man får ta lite efter hand och efter behov.. dem ger ju som sagt värme men lite för bra ibland ;P Tänkte att man kanske kunde göra något räddning så länge!
 
S
Tvivlar på att du kan göra spec mkt på dom där. Men en "akut" investering i ett nytt element är ju inte bortkastat även om du köper en luftvärmepump, elementen behövs ju de kallaste dagarna.
 
Tror nog inte de där elementen är mycket att hänga i julgranen, speciellt inte nu när julen är över :).
De har nog passerat bäst före datum, därför borde du byta ut dem. Satsa på oljefyllda radiatorer,
de är inga jättesummor vi pratar om. Jag tycker att det blir en behagligare värme av dem.
Det blir inte så "torr" luft av såna och dessutom betydligt mer energieffektiva.
 
Det går att skaffa en extern termostat av bättre slag till de gamla elementen. Problemet är att det inte blir speciellt mycket billigare än att byta hela elementen. Se till att få element med elektronisk termostat.

Fel av Åke skrev:
Tror nog inte de där elementen är mycket att hänga i julgranen, speciellt inte nu när julen är över :).
De har nog passerat bäst före datum, därför borde du byta ut dem. Satsa på oljefyllda radiatorer,
de är inga jättesummor vi pratar om. Jag tycker att det blir en behagligare värme av dem.
Det blir inte så "torr" luft av såna och dessutom betydligt mer energieffektiva.
Detta är tyvärr felaktigt. Behagligare värme går att diskutera, men det blir ingen som helst skillnad i luftfuktighet eller energieffektivitet. Jag föredrar också oljefyllda, men man skall inte överdriva skillnaden.
 
Perfekt, ni börja diskussionen lite själva :p Det var min nästa tanke, när det är tid å byta ut (snarast eftersom dem är mer eller mindre kapput) är det oljefyllda eller el man ska satsa på? Har googlat lite men inte kommit fram till något direkt.. många gamla trådar om det..
 
Ante89 skrev:
är det oljefyllda eller el man ska satsa på? Har googlat lite men inte kommit fram till något direkt.. många gamla trådar om det..
Det är en ganska oviktig fråga som av någon anledning en del har väldigt starka åsikter om. Jag vidhåller att de oljefyllda har något mindre tendenser att lukta bränt damm. Som nackdel kan nämnas att de är fysiskt större. Se till att få elektronisk termostat. I övrigt kan du gå på utseendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.