vi ska renovera badrummet och idag sitter det ett element inkopplat på varmvattnet (vvc) i badrummet.
Jag har förstått att reglerna nu är att man inte får koppla in en handdukstork vid nyinstallation men vilka regler gäller när det redan är ett element inkopplat? Får man byta ut det befintliga element mot ett nytt element/handdukstork? Är element och handdukstork samma sak i det här sammanhanget? Vid en Google-sökning tas nästan bara handdukstorkar upp.
Ska väl tillägga att det är stambytt 94 så jag antar att installationen är gjord enligt de regler som gällde då
Jag har förstått att reglerna nu är att man inte får koppla in en handdukstork vid nyinstallation men vilka regler gäller när det redan är ett element inkopplat? Får man byta ut det befintliga element mot ett nytt element/handdukstork? Är element och handdukstork samma sak i det här sammanhanget? Vid en Google-sökning tas nästan bara handdukstorkar upp.
Ska väl tillägga att det är stambytt 94 så jag antar att installationen är gjord enligt de regler som gällde då
Kan inte svara på din fråga men vill bara att du tar i beaktan att detta är för din hälsas skull då det lättare bildas legionella i sådana installationer och kan göra er svårt sjuka.
Dessutom om det är ett hyreshus vilket jag antar då det är en VVC så kan du även göra så att andra drabbas.
Dessutom om det är ett hyreshus vilket jag antar då det är en VVC så kan du även göra så att andra drabbas.
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Nu är det väl iofs. så att så länge någon lägenhet i huset har radiator inkopplad på vvc, så kan alla i huset drabbas av legionella. Risken att legionella skall bildas är väl inte så hög, men OM man drabbas så ligger dödligheten på typ. 70%.
Det låter för mig som en rätt udda lösning med radiator på vvc, torkar var vanligt ett tag (men jag tror att det var förbjudet redan 1994). är det helt klarlagt att den går på vvc?
Det låter för mig som en rätt udda lösning med radiator på vvc, torkar var vanligt ett tag (men jag tror att det var förbjudet redan 1994). är det helt klarlagt att den går på vvc?
Helt klarlagt vore väl att ta i men de tre rören som går in i stammen i källaren är märkta varmvatten, varmvatten cirkulation och kallvatten. Sen ser man i badrummet att radiatorn är inkopplad på samma varmvattenledning som dusch och handfat med ett återlösningsrör tillbaka in till stammen. Så om jag inte tänker helt galet borde det väl hänga ihop så
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Men det finns ett problem till. Såvitt jag vet så tillverkas inte längre några handdukstorkar som tål så högt tryck som du har på tappvatten. Men det kan vara värt att undersöka.
...och har det någonsin tillverkats radiatorer (som det verkar vara frågan om här) som är avsedda för tappvärmevatten? Det handlar ju om både vattentryck och korrosionsbeständighet. Det torde i så fall vara en väldigt speciell radiator, eller så är det väldigt fel utfört. Bilder?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Jodå, ganska vanligt en stund (gissningsvis runt -60). Men det är inte "vanliga" radiatorer som du tänker dig.C cpalm skrev:
Hittar ingen bra bild på spektaklet förutom i MMA:s ROT-bok.
Det är en kopparrörsslinga (ca 15mm bakom plåten som en orm). Jag har rivit ut mängder av denna på stamrenoveringar av lägenheter.
Enligt Folkhälsomyndigheten är dödligheten för legionärssjukan (orsakad av legionella) 5-20%. De som drabbas har nästan alltid nedsatt immunförsvar sedan innan.H hempularen skrev:Nu är det väl iofs. så att så länge någon lägenhet i huset har radiator inkopplad på vvc, så kan alla i huset drabbas av legionella. Risken att legionella skall bildas är väl inte så hög, men OM man drabbas så ligger dödligheten på typ. 70%.
Lite off topic men onödigt att sprida skräck i onödan (även om man så klart ska ta det på allvar).
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ukdomar/legionellainfektion-och-pontiacfeber/
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Det är inte tryckklassen det är fel på, det är dagens regelverk som förbjuder det. Således tillåter ingen tillverkare det längre.H hempularen skrev:
Nordhem hade länge en rostfri variant som dom skrev att man kunde ansluta till VVC men man frångick regelverket. Men dom har gjort det enda rätta och förbjudit det helt nu.
https://nordhem.se/faq/fraga/vad-sager-branschreglerna-om-vvc/
Hur många av denna typ sitter inte i tex skolor och andra städutrymmen på VVC:
Så länge det inte finns avstängningsventiler är det inget problem.