Har en handukstork i badrum på nedervåningen. När jag stänger/vrider av termostaten till den så blir elementen i vardagsrummet (också på nedervåningen) kalla. På övervåningen fungerar elementen, samt i köket (också nedervåningen). Kan denna skruv var någon strypning eller liknade så inte varmvattnet ”passerar” vidare?

• Kromad handdukstork med ventil och röranslutningar mot kaklad vägg i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en kromad del av en handdukstork i ett badrum, med fokus på en skruv och vattenrörsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ha 1 rörssystem. Då är det 1 rör som går in i din handdukstork och sedan går röret vidare till din radiator i v-rummet. Då får det elementet ingen värme när du stänger i badrummet

Som sägs 1-rörs och stängs det av, så blir det stopp längre bort. Det ska då vara en koppling för 1-rörs före HT. Är väl inget fel att ha en varm HT, med helt öppen termostat så är det alltid värme på HT och andra får sitt med. Inget att bråka med nu på vintertid. Så ha varmt nu fram till våren/sommaren.

Men om jag vrider av ett element då, då blir ju inte nästa element kallt? Borde det inte vara samma på handdukstorken? Att om jag vrider av den så passerar det förbi. Vad är skruven till på handdukstorken?

Ok, så skruven har ingenting med detta att göra, att det är någon form av strypning för returen eller vad man ska säga?

Vad kan jag göra? För det blir så förbannat varmt i badrummet när jag har den öppen :)

D Daniel Gernandt skrev:
Men om jag vrider av ett element då, då blir ju inte nästa element kallt? Borde det inte vara samma på handdukstorken? Att om jag vrider av den så passerar det förbi. Vad är skruven till på handdukstorken?
Elementen har säkert ett koppel för 1 -törs och då går det ett delflöde förbi till nästa. Troligtvis är det en vanligt termostatblandare på HT och för 2 - rörs system, då blir det stopp där, när det ställs på noll värme., st
För att få info om skruven, så måste du tala om vad för fabrikat och modell som HT är. Har du ingen manual för den då.

EDIT Ser man på, i inlägg # 5 kom det något om 1 resp 2-rörs.

Det är en Somatherm LS8BC Kombi. Alltså även med eluppvärmning.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.