Ett element står kallt konstant verkar det som. Det känns lite varmt nere vid högra röret längst nere bara. Det är något äldre typ av vred som ser fastrostat ut. Jag vågar nästan inte försöka vrida, ifall det kan börja läcka vatten? Jag testade med handkraft men det räckte inte. Tips?
Gammalt element med fastrostat vred och anslutande rör, placerat mot ett trägolv, med rost och slitage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Villa eller bostadsrätt? Troligen villa

Tippar på att det är enrörssystem med bypass nere i golvet.
Radiatorventil med två rör och isolering, eventuellt del av ett enrörssystem med bypass vid golvet, det föreslås att byta ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går eventuellt att renovera radiatorventilen, men jag hade satsat på ny ventil.

• Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Ja precis det är villa och luft/vatten system där jag ställt in värmen, vilket fungerar fint till övriga delar av huset vad jag kan se än så länge. Elementen "knakar" rätt högt när värmen kommer till dem. Samt möjligen att det är luft i systemet då det är vattenburen golvvärme i en del av källaren, som inte är så jämn. Men överlag verkar det fungera bra förutom just det här elementet då.

Om jag ska byta till helt ny ventil, då antar jag att hela systemet måste tappas ur? Jag kan ingenting om element och rördragning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.