Just det ja!

Vill pula in en spot i ett vitrinskåp i köket som skall vara på endast 5W.

Vad händer om jag tar en vanlig 20-60VA(som de flesta är) till detta?

Funkar inte över huvud taget?
Går sönder?
Pajjar lampan?

Ngn som vet av erfarenhet?

En sådan transformator kan du glömma. Men det finns mindre transformatorer du kan använda som klarar så pass låg effekt.
Exempelvis transformatorer till ringklockor och annan "lågeffekt" utrustning.

så en elektronisk hokus-pokus trafo klarar inte ens av att överleva att några lampor går sönder så belastningen sjunker under märkeffekten??
isåfall är det ju skrämmande att sån skit öht. får säljas. 100 ggr värre än amerikanska stickproppas berörbarhet..

Klart de funkar men de är ju inte avsedda för detta, varför kan jag inte gå in på då jag inte satt mig in 100 i deras konstruktion. Men 5W köp en regulerad väggvårta tex den här

electrocuted skrev:
så en elektronisk hokus-pokus trafo klarar inte ens av att överleva att några lampor går sönder så belastningen sjunker under märkeffekten??
isåfall är det ju skrämmande att sån skit öht. får säljas. 100 ggr värre än amerikanska stickproppas berörbarhet..
Det är inte så att de går sönder, utan att de kan vara konstruerade för arbeta med en viss minsta belastning, exvis 10-15 W. Kopplar man in en lägre belastning fungerar inte spänningsregleringen i vissa konstruktioner. Allt för att förenkla och förbilliga konstruktionen.

Elektroniska transformatorer för växelström och deras kusiner DC/DC-omvandlarna för likström ha många speciella egenskaper som kan ställa till med bekymmer. De elektroniska transformatorerna har ofta en begränsad kabellängd pga att de producerar rejält med radiostörningar och kabeln fungerar som en antenn.

DC/DC-omvandlare har å sin sida negativ ingångsresistans vilket betyder att de drar mer ström ju mer matningsspänningen sjunker. Detta fenomen gör att omvandlarna ofta vägrar att ens starta med underdimensionerade kablar.

herregud vad invecklat, vad är det för fel på järnkärnetrafo's egentligen.. mänskligheten (och framförallt de ekonomiskt inriktade) har en sjuk vilja att ändra på sånt som funkar!

Tänk också på att livslängden på en glödlampa halveras om den drivs med DC

mrfrenzy skrev:
Tänk också på att livslängden på en glödlampa halveras om den drivs med DC
Jag har ingen egen erfarenhet av att köra en viss sorts lampa på både AC och DC,
men enligt "The Great Internet Light Bulb Book" så är det inte så stor skillnad:

http://members.misty.com/don/bulb1.html

/Hasse

Livslängden hos glödlampan påverkas, förutom av spänningens storlek, även av om den drivs med likspänning istället för växelspänning. Då halveras livslängden.
http://www.elfa.se/se/fakta.pdf

Varken elfa eller misty anger någon källa som bevisa påståendet, frågan är vem som har rätt.

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bulb

Filament notching describes another phenomenon that limits the life of lamps. Lamps operated on direct current develop random stair-step irregularities on the filament surface, reducing the cross section and further increasing heat and evaporation of tungsten at these points. In small lamps operated on direct current, lifespan may be cut in half compared to AC operation. Different alloys of tungsten and rhenium can be used to counteract the effect. [25] [26]

Det KAN mao vara så att DC ger kortare livslängd än AC, men det beror på konstruktionen.

så glodtrådens yta "korroderar" vid DC och gör att tvärsnittsarean minskar så lampan går varmare vad jag fattade det som..
men att wolframen förångas var nåt nytt, trodde den hade en enormt hög smältpunkt.

Det är ungefär som med varmt vatten, det förångas alltid lite molekyler från ytan även om man inte uppnått kokpunkten/gasbildningstemperaturen

det svarta på insidan av glaset i en glödlampa är förrymda glödtrådspartiklar. olika gasblandningar hjälper till att minsta 'flykten' men det går inte att undvika helt.

Japp, Halogen tex. Det är därför man kan dra på mer effekt i en halogenlampa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.