Jag har precis bytt mitt elektriska temostat i min pelletspanna. Det nya termostatet är av en nyare modell och verkar ha lite nya funktioner.

https://www.conrad.se/p/emko-esm-44...c-relae-5-a-ssr-l-x-b-x-h-95-x-48-x-48-128882

Tidigare hade jag ett relä på brännaren som drog när ett larm sattes. När jag uppdaterade styrenheten efter ett åsknedslag fanns inte den funktionen i den nya versionen.
Nu verkar det elektriska temostatet ha en funktion som drar ett relä när temperaturen understiger inställd temp.

Schema över elektriska kopplingar för ESM-4420 termostat med märkningar för processinput, utgångar och strömförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beställningsinformation och specifikationer för ESM-4420 temperaturreglerare, inklusive ingångstyper och temperaturområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker att jag kan koppla in min varningslampa på utgång 6 och 7 för att få en lampa i huset att tändas när temperaturen i pannan understiger inställd temp. Då får man ju en indikering på att något kanske behöver kontrolleras.
Det är3 alltså en väldigt enkel funktion. En krets sluts och tänder en lampa i huset på en lite panel i köket.

Tänker jag rätt eller är jag fel ute?

ama3282 ama3282 skrev:
Jag har precis bytt mitt elektriska temostat i min pelletspanna. Det nya termostatet är av en nyare modell och verkar ha lite nya funktioner.

[länk]

Tidigare hade jag ett relä på brännaren som drog när ett larm sattes. När jag uppdaterade styrenheten efter ett åsknedslag fanns inte den funktionen i den nya versionen.
Nu verkar det elektriska temostatet ha en funktion som drar ett relä när temperaturen understiger inställd temp.

[bild]
[bild]

Jag tänker att jag kan koppla in min varningslampa på utgång 6 och 7 för att få en lampa i huset att tändas när temperaturen i pannan understiger inställd temp. Då får man ju en indikering på att något kanske behöver kontrolleras.
Det är3 alltså en väldigt enkel funktion. En krets sluts och tänder en lampa i huset på en lite panel i köket.

Tänker jag rätt eller är jag fel ute?
Du bör koppla på 11 o 12 som klara lite mer ström 5A i stället för 0.024A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.