hempularen skrev:
Jag blir ganska nyfiken rent tekniskt på vad det egentligen var som blev fel. Torken är bara på 80w. Det känns inte rimligt att 80 watt skulle kunna orsaka brand, när effekten kyls bort på en såpass stor yta.

Så att oavsett om det var hur mycket fel som helst på avstägningen så skall det inte börja brinna.

Kan de ha levererat torkar avsedda för 115V möjligen?
Någon slags kortslutning som gör att 230V läggs över bara en kortare del av värmetråden ger klart högre effekt.

Exempelvis så kan elementet vara gjort av en värmetråd som ligger ungefär som ett U. Om det blir kortis på fel ställe så blir tråden elektriskt kortare = lägre resistans = högre effekt (och dessutom på en mindre yta = än mer värme just där).


Ett antagligen vanligare fel är nog kortslutning från värmetråden till jord (för att isoleringen gått sönder). Utan jordfelsbrytare blir det då också tokvarmt, men med jordfelsbrytare så ska jordfelsbrytaren lösa ut.


Om jag vore trådstartaren så skulle jag skaffa en jordfelsbrytartestare som stoppas i vägguttaget (eller på annat sätt testa att jordfel till vägguttaget där verkligen löser ut jordfelsbrytaren). Om det är fel så skulle jag dessutom hålla käften ;)
 
Huset var nybyggt 2010, så det verkar helt otänkbart att jordfelsbrytare saknas, och nästan lika orimligt att den skulle vara ur funktion.

Så länge felet på handukstorken är ett mysterium så skulle jag nog vara lite orolig för jordfelsbrytaren.

Men som sagt om jag vore husägare skulle jag nog se till att kontollera att den fungerar.

Enkel test är att lösa ut den med testknappen, och sedan kontrollera (ex. med en lampa) att uttaget i badrummet verkligen är spänningslöst.
 
Orsaken till överhettningen måste väl härstamma från strömbrytaren då torken var avstängd..........
 
Det står "felaktig anslutning" i återkallelsen, troligtvis så är det anslutningen i strömbrytaren som är problemet, det är rätt vanligt att tillverkare köper in förtennade kabelställ och monterar dessa med skruvanslutning (dessa kabelställ är tänkta att monteras i maskiner/utrustning där kabeln ska lödas fast på ett kretskort)

Elsäkerhetsverket stoppar ett antal produkter varje år just på grund av detta fel.
 
Daniel78 skrev:
Det står "felaktig anslutning" i återkallelsen, troligtvis så är det anslutningen i strömbrytaren som är problemet, det är rätt vanligt att tillverkare köper in förtennade kabelställ och monterar dessa med skruvanslutning (dessa kabelställ är tänkta att monteras i maskiner/utrustning där kabeln ska lödas fast på ett kretskort)

Elsäkerhetsverket stoppar ett antal produkter varje år just på grund av detta fel.
Tänker du att man skruvat fast ledningarna och att någon ledare sedan lossat och lagt sig emot "efter strömbrytare och termostat och överhettningsskydd"?
 
Nimajneb skrev:
Orsaken till överhettningen måste väl härstamma från strömbrytaren då torken var avstängd..........
Inte alls säkert, tänk att strömbrytaren och termostat+överhettningsskydd är enpoligt och bara bryter nollan, då kan kortslutning mellan värmeelementet och jord göra att det blir rejäl värme ifall jordfelsbrytaren inte löser ut.
 
Hempularen, tack för tipset att kontrollera jordfelsbrytaren! Skall göras i morgon.

Nimajneb, jag är inte helt hundra på att torken var avstängd.
Vädret under försommaren har varit lite varierande,
med omväxlande tropikvärme och polarkyla.

Personligen tror jag mest på Yxis teori
Exempelvis så kan elementet vara gjort av en värmetråd som ligger ungefär som ett U. Om det blir kortis på fel ställe så blir tråden elektriskt kortare = lägre resistans = högre effekt (och dessutom på en mindre yta = än mer värme just där).
Och när man tänker efter är det ju vansinnigt att stoppa in en (visserligen isolerad) värmetråd i ett målat stålrör, och sedan koppla in det hela till 230V.
 
yxis skrev:
Sen kan man ju diskutera vissa produkters existensberättigande över huvud taget. Man kan tycka att sånt som direktverkande eldrivna värmekällor egentligen inte borde få säljas, men det är väl politiskt självmord för den som som föreslår ett förbud på elelement, elhanddukstorkar å sånt, och dessutom skulle det nog inte funka för då skulle folk hålla liv i gammal farlig skit istället.
Det stora problemet är att det inte finns någon automatisk temperaturbegränsning. Lägger jag en hög kläder på ett golv med vattenburen värme blir det aldrig varmare än 40 grader. Samma sak på ett elgolv kan sluta med brännmärken eller värre.

KnockOnWood skrev:
Och när man tänker efter är det ju vansinnigt att stoppa in en (visserligen isolerad) värmetråd i ett målat stålrör, och sedan koppla in det hela till 230V.
Det är därför jag absolut vägrar att montera elektriska handdukstorkar eller elektrisk golvvärme i våra badrum. Det är helt idiotiskt i en miljö där det flödar vatten. Brandfaran är en ren bonus..

Vi har en avfuktare i badrummet, handdukarna torkar på ett par timmar.
 
yxis skrev:
Problemet är väl att de dyrare alternativen i vissa fall missköter sig genom att ta riktiga rövarpriser och/eller också sälja skit.
Precis. Om det var så lätt att "man får vad man betalar för" så vore ju livet enkelt. Tyvärr är det snarare "Man får aldrig mer än man betalar för, utan för det mesta mycket mindre". Och då sitter vi på pottkanten igen.

Och det driver mig ofta till lågprisvaruhusen. Skall jag bli pålurad billig skit så skall den åtminstone vara BILLIG. Och inte dyr. Och när den går åt pipan så känner jag mig åtminstone inte (lika) lurad.

Sedan är det en annan sak att vi gått ifrån godkännande av materiel av oberoende testinstitut (Semko) och istället låter leverantörer ta in vad skit som helst bara det står "chinese export" på det. Den ändringen har *inte* gagnat konsumenterna och elsäkerheten IMnsHO.
 
  • Gilla
mariatherese och 5 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Det stora problemet är att det inte finns någon automatisk temperaturbegränsning. Lägger jag en hög kläder på ett golv med vattenburen värme blir det aldrig varmare än 40 grader. Samma sak på ett elgolv kan sluta med brännmärken eller värre.
Man kan ju ha PTC-funktion men det funkar väl i stort sett bara på en i stort sett punktformig värmekälla, eller där hela värmekällan har så bra värmeledning mellan alla sina delar att det inte blir för stora variationer. Ett bra exempel är kupévärmare för bil som numera verkar ha PTC-värme, där effekten är omvänt beroende av temperaturen.

mycke_nu skrev:
Det är därför jag absolut vägrar att montera elektriska handdukstorkar eller elektrisk golvvärme i våra badrum. Det är helt idiotiskt i en miljö där det flödar vatten. Brandfaran är en ren bonus..

Vi har en avfuktare i badrummet, handdukarna torkar på ett par timmar.
Jag är skeptisk till handdukstork över huvud taget, i alla fall till duschande/badande.

I stugan har jag bara ett vanligt element som är igång då det är minusgrader ute (d.v.s. då luftvärmepumpen inte räcker ensam att värma hela huset), och så brukar jag ofta förbereda duschande med att köra kupévärmare för att få typ 30 grader i badrummet (eftersom jag varit för lat för att orka sätta upp rätt sorts duschdraperistång så räcker inte själva duschandet för att hålla det varmt å skönt i duschutrymmet), och handdukarna är alltid torra till nästa gång det är dags att duscha förutsatt att man inte duschar mer än en gång om dagen. Om man behöver duscha två gånger, typ om man nästan nyduschad råkar få värsta skräpet över sig, så kan man kanske leva med att få ta en extra handduk ;)

Däremot skulle jag faktiskt kunna tänka mig en tork för handdukarna som man använder ihop med handfatet, d.v.s. efter man gått på toaletten o.s.v., men det är enklare att bara ha tillräckligt många krokar + handdukar för att någon garanterat ska vara torr ;)
 
Jag är fortfarande lite undrande över vad som faktiskt var fel på torken. På bilden ser anslutningen helt oskadd ut. Värmen har varit intensiv någonstans på mitten.

Torken skall vara på 80W. Det borde inte finnas en chans att något börjar brinna av att vara i kontakt med ett 80w värmeelement med såpass stor kylande yta som röret är.

Något måste ha gjort att effektutvecklingen ökat dramatiskt. Och det kan ju inte rimligen ha med anslutningen att göra. Något måste vara fel med elementet.

Till TS, utöver att kontrollera att jfbn verkligen är med här så kanske det vore lämpligt att kolla så att du verkligen har 230V i uttaget, man har ju hört talas som felkopplingar som ger 2 fas 400V i ett uttag. Fast det låter ju mer sannolikt att felet ligger i torken, ex. att kineserna råkat montera element avsedda för USA marknaden.
 
Kortslutning i slingan kanske?
 
elmont skrev:
Kortslutning i slingan kanske?
Men för att öka effekten så måste slingan kortslutas så resistansen minskas markant, och det är svårt att kortsluta slingan i en handdukstork så ändarna kommer emot varandra..
 
elmont skrev:
Kortslutning i slingan kanske?
Givetvis fullt möjligt, men det känns för mig lite osannolikt med kortslutning inom slingan (jfb löste ju inte ut). Fast omöjligt är det iofs. inte.
 
Det är ju fullt möjligt att torken var ojordad och dubbelisolerad och då är det väl fullt möjligt att ev JFB inte reagerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.