Kristianstad skyltar tydligt
 
Uppdatering:
I dag fredag 20/7 smällde Hallandsposten upp en artikel
"Pelles handdukstork blev plötslig glödhet" på nästan en helsida.
Med det uttalade syftet att varna andra som köpt produkten.

Det är ju annars lite nyhetstorka nu i juli.

Artikeln finns av någon anledning inte att läsa på nätupplagan av Hallandsposten.se

Finns intresse hos er andra att läsa artikeln så kan jag skanna in den och lägga upp.
Säg bara till (bilden på mig är dock förfärlig :( )
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Har varit förbi nya Biltema i Lund men har inte lagt märke till nån tydlig varning.
 
KnockOnWood skrev:
Uppdatering:
I dag fredag 20/7 smällde Hallandsposten upp en artikel
"Pelles handdukstork blev plötslig glödhet" på nästan en helsida.
Med det uttalade syftet att varna andra som köpt produkten.

Det är ju annars lite nyhetstorka nu i juli.

Artikeln finns av någon anledning inte att läsa på nätupplagan av Hallandsposten.se

Finns intresse hos er andra att läsa artikeln så kan jag skanna in den och lägga upp.
Säg bara till (bilden på mig är dock förfärlig :( )
Läser gärna!
 
Kattvovven skrev:
Läser gärna!
OK. Skall försöka få in det nu på lördag. Var faktiskt bra skrivet. Fast bilden var :thumbdown:

Börjar värma upp skannern :)
 
Tycker Biltema verkar otroligt korkade som inte bytt artikelnr på de som sålts efter den felaktiga... Helt obegripligt !
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Kattvovven skrev:
Läser gärna!
Har haft semester några dagar, men här kommer artikeln i Hallandsposten.
Hoppar dock över bilden där jag poserar i duschrummet med klart behov av figurformande korsett.
Mitt namn och byns namn är av lättförklarliga skäl övertäckta:
HPanonymiserad.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här såg Biltema-entrén i Halmstad ut förra helgen:
P1010848.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs man måste nog ha siktet inställt på en kundvagn för att uppmärksamma återkallelsen.
Gillar Botkyrkas bättre, där affischen sattes på själva ingångsdörren.

Blir snart dags att kolla med Elsäkerhetsverket om några fler torkar har lämnats in.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
På Biltema-varuhuset i Helsingborg står det en liten A4-skylt med återkallelsen på servicedisken som ligger till vänster när man kommer in i butiken. Tyvärr så skall man gå åt höger för att komma igenom "spärrgrindarna" in till varorna. Man passerar dock servicedisken när man är på väg ut igen, men då har man disken till vänster om sig och man tittar inte åt den eftersom man tittar mot dörrarna som är åt höger när man är på väg ut.

Jag hittade faktiskt en till A4-skylt om återkallelsen, men den var gömd bakom en stor blomma på änden av servicedisken.

Jag har sagt till dem flera gånger om återkallelsen och näst-senast jag var där så sa jag till om hur de har skyltat i Botkyrka, men det verkar inte finnas något intresse om att skylta ordentligt eftersom de bara har sina minimala A4-skyltar, varav den ena är delvis gömd.

Skyltar de ordentligt så visar de ju på att de har undermåliga produkter.
 
Uppdatering

Nu har Sveriges Television tagit upp det ökande antalet felaktiga elprodukter i nyhetsprogrammet Rapport

http://www.svt.se/nyheter/sverige/allt-fler-farliga-elprodukter-aterkallas

En intressant iakttagelse jag gjorde:
Innan rapportinslaget hade Biltema flyttat ner "nyheten" om den felaktiga handdukstorken längst ner till höger på sin hemsida, under "Biltema Airshow"-länken.
Men nu: Vips! Ligger handdukstorken först bland nyheter igen.

Biltema agerar märkligt!
De tänker mer på sin försäljning än på kundernas säkerhet.

Och hoppsan! Nu är det en handdukstork till, 44-218, som återkallas.
Vad är inte skräp hos biltema?


PS
Glöm att ni hörde mitt namn i Rapport-inslaget, tack!
Och ni har inte sett mig!
Nu måste jag ha tomtemask när jag går in på Biltema och köper spik.
 
Det är illa att de inte behöver ta ett större ansvar för att produkterna verkligen tas ur drift. Men samtidigt tycker jag att frågan om hur det här och andra liknande fel överhuvudtaget kan komma ut i produkter som säljs är mer intressant.

Iom. att produkten är märkt med ett CE märke så är Biltema strikt och ovillkorligen ansvarig för att produkten uppfyller säkerhetskraven, de är importörer av varan. Att tillverkaren i Kina påstår att de uppfyller kraven är inte tillräckligt för en importör. Importören är ansvarig, ansvaret kan inte delegeras. Så det är upp till importören att själv förvissa sig om uppfyllandet, eller att lägga ut undersökningen på en part man litar på som sig själv för ansvaret kan man inte lägga över på någon annan. Egentligen borde någon åtalas för osant intygande. Eller ev. för allmänfarlig vårdslöshet.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Glöm att ni hörde mitt namn i Rapport-inslaget, tack!
Och ni har inte sett mig!
Tack för tipset! Klickar desperat efter länken till SVT-play på andra datorn... ;):D
 
KnockOnWood skrev:
Uppdatering

PS
Glöm att ni hörde mitt namn i Rapport-inslaget, tack!
Och ni har inte sett mig!
Nu måste jag ha tomtemask när jag går in på Biltema och köper spik.
För mig är du en hjälte, så här glöms ingenting alls!
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.