Nimajneb skrev:
Att biltema ska stå för din självrisk låter ju självklart, undrar om dom i ett sådant fall även kan krävas på ersättning av ditt försäkringsbolag?
Försäkringsbolag kräver på samma rättsliga grund som försäkringstagaren. Kan självrisken krävas kan därför resterande försäkringsersättning krävas. Och vice versa.
 
Tack, nu kopplar jag ur min.
/Kent
 
Kattvovven skrev:
Det där är fullkomligt sjukt. Glad att det gått bra dock (personskador sett)! Och tack för varningen. Får en att tänka till.

Sånt här borde man egentligen gå till tidningen med. Inte för att smutskasta utan för att upplysa allmänheten om.
Helträtt, detta bör upplysas. Dessa lågpris varuhus blir man ju då trött på, det enda det handlar om är att köpa in då billig skit som möjligt och sedan sälja med så absolut hög vinst som det bara går.
Varför skulle man inte smutskasta dem? Vill de inte ta sitt fulla ansvar för att sälja b-produkter som inte håller måttet och som dess utom är livsfarliga. Då kan man absolut smutskasta dom!

Tur att det inte gick värre...
 
Dessutom borde folk nån gång lära sig att i 95% av alla fall finns det en orsak till att vissa produkter är billigare, att köpa hög kvalitet till lågt pris har aldrig fungerat och det kommer troligen aldrig att bli så (utom vid något enstaka undantag). Handlar man på butiker där "skillnaden är priset" måste man vara mycket medveten och påläst för att inte bli "blåst".
 
  • Gilla
Eddi Thomason och 1 till
  • Laddar…
Jag har besökt biltema ett antal gånger senaste halvåret. Jag kan inte påminna mig att jag sett något plakat om denna handukstork. De borde ju åtminstonde berätta om det synligt i sina butiker.
 
O
Jag förstår inte varför håller ni på och tramsar med att skriver B**tema istället för att skriva ut Biltema?
 
  • Gilla
yxis och 4 till
  • Laddar…
jaso skrev:
Försäkringsbolag kräver på samma rättsliga grund som försäkringstagaren. Kan självrisken krävas kan därför resterande försäkringsersättning krävas. Och vice versa.
Är det samma rättsliga grund? TS åberopar väl konsumentköpslagen där det om jag inte missminner mig står att konsumenten kan bli ersatt för skada som en felaktig produkt åsamkat men gäller de även för försäkringsbolagen så enkelt?

När det gäller kommunikation angående en felaktig produkt så finns det väl ett visst regelverk runt detta som beroende på risken för konsumenten skall hanteras på olika sätt. Det kan väl mycket väl vara så att Biltema har haft en notis i tidningarna om detta och att även några dagstidningar har nämnt det någonstans, kanske någon orkar googla i frågan. :)
 
Nimajneb skrev:
Är det samma rättsliga grund? TS åberopar väl konsumentköpslagen där det om jag inte missminner mig står att konsumenten kan bli ersatt för skada som en felaktig produkt åsamkat men gäller de även för försäkringsbolagen så enkelt?
Såvitt jag förstår det sätts försäkringsbolag i samma rättsliga läge som försäkringstagaren avseende utbetald försäkringsersättning. Detta framgår av försäkringsavtalslagen och alla vanligen förekommande försäkringsavtal. Är försäkringstagaren privatperson kommer försäkringsbolaget kunna använda samma konsumentlagstiftning som försäkringstagaren skulle ha kunnat använda om han/hon inte fått försäkringsersättning.

Hur ser din bild ut av försäkringsbolagens rätt till ersättning från någon som i sig är ansvarig för en skada gentemot skadelidande? Måste lagstiftningen uttryckligen ge försäkringsbolag, som i sig typiskt sett inte står i något avtalsförhållande med skadevållaren, rätt till återkrav i varje enskilt fall för att krav ska kunna ställas?
 
Redigerat:
Nu är jag (nästan) lika kunnig som ett nyfött barn när det gäller juridik,
men krånglar ni inte till det hela i onödan nu?

Mina rättigheter och skyldigheter gentemot handdukstorkleverantören regleras av konsumentköplagen.
Genom min försäkring mot bl.a. brand åtar sig försäkringsbolaget att, på mina vägnar, agera mot leverantören.
Men det är fortfarande jag och leverantören som är parter i ärendet.
Jag har mitt försäkringsbolag i ryggen, och det ger mig service i sådant jag inte begriper.
Leverantören kan ha sitt försäkringsbolag till hjälp, men då dess självrisk troligen är högre än skadebeloppet i det här fallet (Thanks God) väljer de att reglera ersättningen själva.
 
MB77 skrev:
Helträtt, detta bör upplysas. Dessa lågpris varuhus blir man ju då trött på, det enda det handlar om är att köpa in då billig skit som möjligt och sedan sälja med så absolut hög vinst som det bara går.
Varför skulle man inte smutskasta dem? Vill de inte ta sitt fulla ansvar för att sälja b-produkter som inte håller måttet och som dess utom är livsfarliga. Då kan man absolut smutskasta dom!

Tur att det inte gick värre...
Man blir även trött på att folk köper billigast tänkbara skit på ett lågprisvaruhus och tror att dom skall få ordentlig kvalité.

http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Aterkallelse-av-Handdukstork-44-111/

Denna varning har funnits på Biltemas hemsida där jag sett den och när jag tänker efter så är jag ganska säker på att jag har sett EN (1) skylt om det på Biltema-varuhuset i Helsingborg.




På tal om handdukstorkar så minns jag en bostadsrätt jag renoverade för 8-9 år sedan där frun i huset ville ha 2 handdukstorkar i badrummet och de skulle vara guldfärgade. Den billigaste guldfärgade handdukstorken som hon godkände kostade strax över 5000:- per styck. Mannen i huset kunde tänka sig en likadan fast vit handdukstork för knappt tusenlappen per styck. Det blev guldfärgade handdukstorkar till slut. De var täckta med bladguld.
 
KnockOnWood skrev:
Nu är jag (nästan) lika kunnig som ett nyfött barn när det gäller juridik,
men krånglar ni inte till det hela i onödan nu?

Mina rättigheter och skyldigheter gentemot handdukstorkleverantören regleras av konsumentköplagen.
Genom min försäkring mot bl.a. brand åtar sig försäkringsbolaget att, på mina vägnar, agera mot leverantören.
Men det är fortfarande jag och leverantören som är parter i ärendet.
Jag har mitt försäkringsbolag i ryggen, och det ger mig service i sådant jag inte begriper.
Leverantören kan ha sitt försäkringsbolag till hjälp, men då dess självrisk troligen är högre än skadebeloppet i det här fallet (Thanks God) väljer de att reglera ersättningen själva.
Men man blir ju nyfiken på vad som händer i bakgrunden även om det inte berör dig direkt. :)
 
Blev en riktig metadiskussion det här :). Men nu när du som trådstartare ger dig in i diskussionen får jag väl ge ett svar till. Egentligen har jag redan svarat på hur det ligger till i inlägg #23.

Nu är jag (nästan) lika kunnig som ett nyfött barn när det gäller juridik,
men krånglar ni inte till det hela i onödan nu?
Jag tycker iofs inte att mitt svar var krångligt :). För varje krona försäkringsbolaget betalar ut inträder det i samma position som försäkringstagaren skulle ha haft om kronan inte hade betalats ut.

Mina rättigheter och skyldigheter gentemot handdukstorkleverantören regleras av konsumentköplagen.
Japp, och ansvar finns också att finnas i produktansvarslagen och dess skadeståndsregler när det gäller produktfel som är så pass farliga som detta.

Genom min försäkring mot bl.a. brand åtar sig försäkringsbolaget att, på mina vägnar, agera mot leverantören.Men det är fortfarande jag och leverantören som är parter i ärendet.
Här har du fått det om bakfoten. Försäkringsbolaget har absolut inget åtagande att på dina vägnar agera mot leverantören. Försäkringsbolaget har endast ett åtagande gentemot dig och dina skador.

Försäkringsbolaget får en kostnad som försäkringsbolaget själv vill överföra på den som vållat skadan. Detta kan de göra med samma rätt som du skulle ha haft att överföra kostnaden om du inte haft försäkring. Dvs de "ärver" samma rättigheter som du hade.

Försäkringsbolaget blir därför direkt part gentemot den som vållat skadorna.

Något åtagande att agera mot någon part öht finns inte. Försäkringsbolaget kan välja att strunta i att återkräva kostnaden av vilka skäl det vill.
 
Tack för utredningen Jaso!

Detta återkrävande är alltså vad som kallas regress.

Som sagt, juridik är inte min starka sida (undrar vilken det är).
 
Jag blir ganska nyfiken rent tekniskt på vad det egentligen var som blev fel. Torken är bara på 80w. Det känns inte rimligt att 80 watt skulle kunna orsaka brand, när effekten kyls bort på en såpass stor yta.

Så att oavsett om det var hur mycket fel som helst på avstägningen så skall det inte börja brinna.

Kan de ha levererat torkar avsedda för 115V möjligen?
 
elmont skrev:
Dessutom borde folk nån gång lära sig att i 95% av alla fall finns det en orsak till att vissa produkter är billigare, att köpa hög kvalitet till lågt pris har aldrig fungerat och det kommer troligen aldrig att bli så (utom vid något enstaka undantag). Handlar man på butiker där "skillnaden är priset" måste man vara mycket medveten och påläst för att inte bli "blåst".
Problemet är väl att de dyrare alternativen i vissa fall missköter sig genom att ta riktiga rövarpriser och/eller också sälja skit.

Jag bjuder på glass till den som t.ex. kan uppvisa en "konstsmide"-julgransbelysning som faktiskt fungerar efter att ha använts utomhus några jular. Med fungerar menar jag alltså att den, med hela lampor, lyser utan att man behöver putsa rent och/eller dränka socklar i 5-56 eller liknande.

Prissättningen med enorma rabatter för storköpare är också tokig. Ge samma rabatter till alla som köper minst 10-pack av prylar från typ elko, eljo o.s.v., istället för att hänvisa gör-det-självare utan guldbyxor till sämre grejer.


Sen kan man ju diskutera vissa produkters existensberättigande över huvud taget. Man kan tycka att sånt som direktverkande eldrivna värmekällor egentligen inte borde få säljas, men det är väl politiskt självmord för den som som föreslår ett förbud på elelement, elhanddukstorkar å sånt, och dessutom skulle det nog inte funka för då skulle folk hålla liv i gammal farlig skit istället.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.