Det är inte helt lätt att ange en antändningstemperatur för ett fibröst ämne, såsom bomull. Vad jag kunnat hitta är något gammalt test där bomull anses självantända vid ca 370 grader celsius. Det vill säga, bomullen antänds utan en yttre låga. Pyrolys, dvs att materialet anger brännbara gaser börjar troligen vid drygt 100 grader för bomull liksom för trä mfl material. Men för att det ska bli en brand krävs då en tändkälla.

Vad jag tyckte var intressant, och gjorde att jag misstänkte att någon brännbar vätska var inblandad var att handduken brunnit upp så totalt. Torktummarbränder har jag sett ett otal gånger och där brukar tyg mest kola och ryka, men inte brinna något vidare. Upphängt tyg såsom gardiner m.m. brinner å andra sidan ofta av ganska fort och ramlar ner och ligger sedan som en halvförbränd hög på golvet efteråt. Din handduk är ju ganska totalt uppbrunnen, så den hängde väll i ganska länge innan den rasade ner. De kraftiga märkena på väggen antyder också det.
 
PNO skrev:
Det är inte helt lätt att ange en antändningstemperatur för ett fibröst ämne, såsom bomull. Vad jag kunnat hitta är något gammalt test där bomull anses självantända vid ca 370 grader celsius. Det vill säga, bomullen antänds utan en yttre låga. Pyrolys, dvs att materialet anger brännbara gaser börjar troligen vid drygt 100 grader för bomull liksom för trä mfl material. Men för att det ska bli en brand krävs då en tändkälla.

Vad jag tyckte var intressant, och gjorde att jag misstänkte att någon brännbar vätska var inblandad var att handduken brunnit upp så totalt. Torktummarbränder har jag sett ett otal gånger och där brukar tyg mest kola och ryka, men inte brinna något vidare. Upphängt tyg såsom gardiner m.m. brinner å andra sidan ofta av ganska fort och ramlar ner och ligger sedan som en halvförbränd hög på golvet efteråt. Din handduk är ju ganska totalt uppbrunnen, så den hängde väll i ganska länge innan den rasade ner. De kraftiga märkena på väggen antyder också det.
PNO, jag kan inte säga annat än att frottéhandduken var i ren bomull och var av mycket tjock kvalité.
När den föll ned på golvet hade alltså luften mycket bra tillträde till de brännbara fibrerna.
Men på golvets plastmatta finns det knappt ett märke, så branden bör ha skett uppe på torkaren,
och bara askan har fallit ner. Eller kan handduken ligga på golvet och brinna upp utan att lämna ett märke?

Snart dags att lämna det här och gå vidare.

Än en gång: Tack alla ni som engagerat er och lämnat värdefulla synpunkter!
 
Bo.Siltberg skrev:
Det är en korrekt slutledning att bränder är varmast i toppen (y) Branden började med andra ord längst ned. Man ser det också på den typiska V-formen.
Kan rekommendera boken Elektricitet och bränder av David Widlund från MSB.
Tack för länken!

Oroväckande är att på en av bilderna visas en brunnen kupévärmare av vad jag kan se exakt samma modell som jag har. (Jag har totalt fyra kupévärmare av tre olika modeller, ifall nån skulle råkat lagt på minnen att jag skrivit något om kupévärmare som inte passar med bilden på den brända kupévärmaren).

Statistiken över elapparater som startat brand, på sid 109, är intressant.

Man kan se att både det absoluta antalet bränder och andelen av alla bränder som startats av elfel har minskat under en 10-årsperiod. Fler och fler jordfelsbrytare som skyddar mot vissa bränder? Kan det till och med vara så att både hempul och "renoveringshysterin" i allmänhet ersatt gamla åldrade slitna och farliga installationer med nya fräscha grejer? Både jordfelsbrytare och "renoveringshysteri" kan nog förklara den rätt stadiga minskningen av bränder i diskmaskiner och tvättmaskiner. Äldre maskiner körda utan jordfelsbrytare torde väl vara den största brandorsaken här, antingen klämskadade kablar (speciellt diskmaskiner) eller värmeelement som fastnat i "på"-läget.

Om man tittar på olika apparater så tycker jag att man kan se konjunkturerna rätt väl. Lysrören får toppar kopplade till lågkonjunkturerna, bastuaggregaten verkar åtminstone delvis minska som brandorsak när ekonomin stramas åt. TV-apparaterna steg när it-bubblan sprack 2000 men har sedan sjunkit, antagligen är platt-tv mindre brandfarliga än tjock-tv eftersom det troligtvis vanligaste felet i platt-tv (och plattskärmar till dator) är slutkörda elektrolytkondingar som mig veterligen sällan orsakar brand. Stress i samband med lågkonjunkturens intåg 2000 kan ha orsakat toppen i strykjärnsbränder. (Där torde det väl vara handhavandefel, fast å andra sidan kan man fråga sig om ett strykjärn verkligen ska få kunna ha värmen påslagen mer än några sekunder om det är stillastående i liggande ställning. De där bränderna hade nog gått att minska rejält om strykjärn bara hålls varma om de antingen står på högkant eller rör sig, så att de svalnar av automatiskt ifall de glöms stillastående mot tyg).

Synd att lågenergilampor och halogenlampor inte har egna rader. Jag antar att halogenlampor ligger bland glödlampor och lågenergilampor bland lysrör.

Här kan man också se att "andra elinstallationer" (= antaligen "diverse fel, varje så litet att det är ovanligare än de som visas separat") är vanligaste brandorsaken och att lysrör är god tvåa.

Om det verkligen avser klassiska lysrörsarmaturer med glimtändare och reaktor så borde ett säljförbud på vanliga glimtändare och pant på begagnade sådana vid köp av säkerhetsglimtändare kanske skydda mot rätt många skador.

Men vem köper säkerhetsglimtändare? Inte jag, de finns ju tyvärr oftast inte på de ställen där det är enklast att handla. Min enda insats för brandsäkerheten i det fallet är att när lysrör pajat i tvättstuga & co vid lägenheten och glimtändaren verkar suspekt så brukar jag kasta den i papperskorgen, trots att jag egentligen inte har något med fastighetsskötseln att göra.


Nu ser jag att det finns annan statistik på nästa sida - elbränder i allmänhet v.s. elbränder i bostäder verkar vara skillnaden.

Sid 145 säger en intressant sak, att ett vanligt fel på TV-apparater (i början av 2000-talet, d.v.s. tjock-tv) är glapp i huvudströmbrytaren. Det är alltså INTE självklart bra att använda "knappen på TV'n" istället för standby-läget. Det står också att SKL inte kunnat konstatera någon "standby-brand" i TV.

Intressant är att texten refererar till undersökningar från nordiska och engelskspråkiga länder.

Tipsen på sid 179 och framåt är bra.

En fråga på det: Finns det nåt startdatum för de felaktiga Danfoss-startreläer som tillverkades fram till 1994? Av någon anledning så verkar kylskåpet i stugan sitta fast i skåpet det står i, kanske har bara fötterna klibbat fast men det verkar dumt att bryta sönder inredningen ifall man med säkerhet kan veta att det felaktiga startreläet inte börjat tillverkas då mitt nära på antika kylskåp tillverkades (troligtvis mitten av eller slutet på 60-talet).
 
PNO skrev:
...Vad jag kunnat hitta är något gammalt test där bomull anses självantända vid ca 370 grader celsius...
Hoppsan, 370 grader!

Som jag visade på bild i mitt första inlägg är det bara aska kvar av handduken.

Det skall bli intressant att se på tisdag, när vi börjar riva ner det skadade, hur det är med ångspärren i taket, 0,2 mm åldringsbeständig plastfolie.
Takpanelen, vanlig 13 mm spontad panel har ju bara blivit upphettad så att kådan har droppat ner, men inte antänts.
Jag har gott hopp att plastfolien i taket är hel!
 
Slugge skrev:
...
Biltemas "varning" [länk]

Slugge, får jag fråga hur du hittade den här varningen?
När jag tar fram listan över Biltemas nyheter kan jag inte finna den.
 
I dokumentet Bo länkar till så står det bland annat att trä kan liksom torkas ut så att det blir mer lättantändligt med tiden om det utsätts för värme.

Nu ska väl förhoppningsvis ingen handdukstork brinna en gång till, men det kan kanske vara bra att byta lite mer trä än precis bara det som är synligt skadat.

Det kan kanske (eller kanske inte?) också vara en bra idé att inte ha lampor som blir varma (typ halogenspottar) i taket och högt på väggarna där träet inte bytts ut.
 
yxis skrev:
...
Nu ska väl förhoppningsvis ingen handdukstork brinna en gång till, men det kan kanske vara bra att byta lite mer trä än precis bara det som är synligt skadat...
Bra tanke Yxis!
Det är ju ett litet utrymme, så vi byter nog hela taket.
Allt där uppe som var vitt (dörr- och fönsterfoder, frånlutsdon och lampa) har en klar gulfärgning av röken, så taket blir nog snyggas om vi byter ut det.

yxis skrev:
..
Det kan kanske (eller kanske inte?) också vara en bra idé att inte ha lampor som blir varma (typ halogenspottar) i taket och högt på väggarna där träet inte bytts ut.
Inga spottar där! Bara en enkel plafond från IKEA. Plastsnäppena som höll glaskupan på den smälte, så kupan föll ned och gick i tusen bitar.
Väggarna är nog säkra, det är dubbel gips, fast vi bara har plastmattor. Gick väl av bara farten :)

Tack för dina kommentarer!
 
Jag hade krävt att även den åldersbeständiga plasten skulle bytas, även om den ser okej ut så kan den ha åldrats ordentligt av värmen och kan ha fått en väldigt förkortad livslängd.
 
Trådar som dess är guld värda, tack för att du delade med dig av den här hyfsat otäcka historien med lyckligt slut!
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Gipset innehåller väl en viss mängd fukt som fungerar som brandskydd, när gipset värms upp så bidrar fukten till att en brand inte sprider sig.

Nån annan har säkert bättre koll på om även gipset borde bytas.

Det avgörande är väl hur varmt det varit (och hur länge) nära takhöjd.


Just ja, om du har nån slags ventilation på toaletten så lär det nog ha gått rätt varma rökgaser genom ventilationen, kan vara läge att kolla vad som kan ha hänt där.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Låter tokigt att använda en handdukstork som inte är oljefylld och med så pass hög effekt som 80W. En oljefylld bör på ett bättre sätt hantera punktformig uppvärmning då oljan kan cirkulera och kyla bort värmen medan en tunn plåt knappast kan leda bort den värmemängden som behövs. Känns som en felkonstruktion som inte borde vara tillåten helt enkelt. Möjligen med 5-10 W effekt.
 
Det där ligger det något i. När jag skrev tidigare i tråden att det var orimligt att den skulle kunna antända så tänkte jag på våra egna oljefyllda torkar.

Som sagt det känns som hög tid att koppla in elsäkerhetsverket, Biltema fortsätter ju att sälja samma modell.
 
yxis skrev:
Gipset innehåller väl en viss mängd fukt som fungerar som brandskydd, när gipset värms upp så bidrar fukten till att en brand inte sprider sig.

Nån annan har säkert bättre koll på om även gipset borde bytas.

Det avgörande är väl hur varmt det varit (och hur länge) nära takhöjd.


Just ja, om du har nån slags ventilation på toaletten så lär det nog ha gått rätt varma rökgaser genom ventilationen, kan vara läge att kolla vad som kan ha hänt där.
Mycket bra påpekande, Yxis, tack skall du ha!

FTX-aggregatet sitter på andra sidan väggen i tvättstugan, så frånluftkanalen är högst en meter lång.

Försöker nu få tag på tillverkaren (eller det kanske snarare är importören) Fresh och närmaste ventilationsfirma, de svarar inte. Jag kanske får starta lite tidigare på dagarna :rolleyes:
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
cem77 skrev:
Låter tokigt att använda en handdukstork som inte är oljefylld och med så pass hög effekt som 80W. En oljefylld bör på ett bättre sätt hantera punktformig uppvärmning då oljan kan cirkulera och kyla bort värmen medan en tunn plåt knappast kan leda bort den värmemängden som behövs. Känns som en felkonstruktion som inte borde vara tillåten helt enkelt. Möjligen med 5-10 W effekt.
Fast metall är å andra sidan en rätt bra värmeledare.

Hur stor lokal uppvärmning kan det bli om halva torken blir helt värmeisolerad och andra halvan har fri luft kring sig och termostaten sitter längst ut i ena änden?
 
yxis skrev:
Fast metall är å andra sidan en rätt bra värmeledare.

Hur stor lokal uppvärmning kan det bli om halva torken blir helt värmeisolerad och andra halvan har fri luft kring sig och termostaten sitter längst ut i ena änden?
Se CPU-kylare. 70-105watt på några få kvadrat cm. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.