Hej!

Vi flyttade in i ett 20-tals-hus för drygt ett år sedan. Där har en tidigare ägare installerat golvvärme i badrummet i källaren (troligen på 80-talet, enligt de vi köpte av).

Golvvärmen har verkligen varit mysig att ha, då det inte finns någon annan uppvärmning i källaren (förutom en konvektor i angränsande rum). Vi har glatt haft den på relativt varmt läge under dessa två vintrar och njutit.

Förra veckan hände nåt märkligt, som jag inte lyckats klura ut vad det beror på:
golvet blir bara knappt ljummet, och därmed är hela källaren kall.

Termostaten på väggen verkar funka, eftersom den lyser med den diod som ska vara på då golvet värmer. Drar man ner ratten under "2" knäpper det till och lampan slocknar. Drar man upp den igen förbi "2" knäpper det igen, och dioden tänds, men oavsett hur högt man ställer den blir golvet bara ljummet. Normalt har vi ratten på "3", vilket tidigare har gett ett riktigt varmt golv, och har man dragit upp ytterliagre har man haft "budgetbastu" i rummet... ;-)

Jag förstår inte vad felet kan vara. Hade golvet blivit helt kallt, då förstår jag ju att nåt gått sönder, tex en givare eller själva termostaten.

Någon som har råkat ut för liknande, eller har någon idé om vad det kan bero på?
 
Hej

Golvgivaren (vanligt fel på gammal anläggning) lättas att åtgärda Ohm mät kabeln
 
Hej,

Jag tänkte också på det, men om golvgivaren har gett sig borde väl golvet vara antingen alltid avstängt eller alltid på? Inte på med lägre effekt?

Eller tänker jag fel?
 
Av din beskrivning av problemet så tror jag snarare det är själva termostaten som gått sönder och inte givaren, men det är omöjligt att veta utan att mäta.
 
Läge att kontakta en elektriker, låter det som (kan absolut inget om el).

Tack för era svar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.