Jag håller på att ersätta alla elelement i huset med vattenburen värme. Nu har elektrikern varit här och härjat. Jag kan absolut köpa att man inte får ha en "blindledning" som inte går nånstans, det är ju bara att riva ut och det vill jag ju. Men på ett ställe gick en ledning bakom ett element för att fortsätta in i två andra rum, och det fick tydligen inte sitta kvar. Jag förstår inte varför? Dosor ska ha lock och gå att komma åt, det köper jag, men här hade rörmokarn ansträngt sig och satt radiatorn lite högre för att det skulle gå att komma och åt, men elektrikern rev bort den i alla fall!

På ett annat ställe togs ett element bort helt och hållet och jag ville ha ett eluttag där, men där rev han också bort alltihop. Samtidigt har han sparat flera ställen där det kommer en utvändig kabel ur en dosa bakom radiatorn till ett utanpåliggande eluttag. Skulle det vara mer okej?

Vet inte vad som sagts, men el till element går utmärkt att göra vägguttag av , sitter då en dosa ännu bättre, kan bli en omkoppling i centralen om elementen var 400 V . allt finns utom vägguttagen och röris hade lite innanför pannbenet och tänkte till om vägguttag. Inte bra när en elektriker går sina egna vägar utan att ha dialog med kunden.

Hej, tråkigt att det inte blivit som du förväntat dig. Men det låter som om du och elektrikern ska prata med varandra för att reda ut vad som ska göras så ni är överens. Rita gärna och skriv upp vad som ska göras så ska det nog lösa sig.

J jonaserik skrev:
Vet inte vad som sagts, men el till element går utmärkt att göra vägguttag av , sitter då en dosa ännu bättre, kan bli en omkoppling i centralen om elementen var 400 V . allt finns utom vägguttagen och röris hade lite innanför pannbenet och tänkte till om vägguttag. Inte bra när en elektriker går sina egna vägar utan att ha dialog med kunden.
Får man sätta vägguttag över en gammal element matning om värmesystemet är ett eget system i huset som det ofta brukar vara? Alltså brukar husets elsystem och värme hållas isär och oftast sitter ju värmen utan jfb.

Det är som regel 400V till elradiatorer, iaf i äldre hus. Det ligger ofta en slinga med flera radiatorer inkopplade.
Man försöker lägga några mellan L1 och L2, några mellan L2 och L3, samt mellan L3 och L1, för att få en jämn belastning
Detta matas ofta från en egen gruppcentral.
Det bästa är att skrota bort allt gammalt som inte ska användas.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Visst får man nyttja g:a elementledningar till uttag, MEN man måste ha full koll på att allt är som det ska vara när man bygger om anläggningen så att det blir säkert. Och ska man utöka elinstallationen ska man följa dom nya reglerna i alla fall om det inte handlar om enstaka uttag för då gäller dom g:a. Men håller man på och bygger om så är det ju enkelt och rätt billigt att förse huset med en eller flera JFB även om uttagen är ojordade.

Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Hej, tråkigt att det inte blivit som du förväntat dig. Men det låter som om du och elektrikern ska prata med varandra för att reda ut vad som ska göras så ni är överens. Rita gärna och skriv upp vad som ska göras så ska det nog lösa sig.
Allt gick så fort, jag var på jobbet och kastade mej hem men när jag väl kom hem var allt bortrivet. Det var rörkillen som ringde elektrikern utan att prata med mej först. Samtidigt, om elektrikern säger "man måste göra såhär" så vad ska jag säga?

H HansomeHanson skrev:
Allt gick så fort, jag var på jobbet och kastade mej hem men när jag väl kom hem var allt bortrivet. Det var rörkillen som ringde elektrikern utan att prata med mej först. Samtidigt, om elektrikern säger "man måste göra såhär" så vad ska jag säga?
Han får väl förklara varför.
Är det inte vad du vill så är det väl vara att säga att han inte ska göra det.
Sen kanske han inte vill göra på annat sätt dock.

M Mortsken skrev:
Han får väl förklara varför.
Är det inte vad du vill så är det väl vara att säga att han inte ska göra det.
Sen kanske han inte vill göra på annat sätt dock.
E elmont skrev:
Visst får man nyttja g:a elementledningar till uttag, MEN man måste ha full koll på att allt är som det ska vara när man bygger om anläggningen så att det blir säkert. Och ska man utöka elinstallationen ska man följa dom nya reglerna i alla fall om det inte handlar om enstaka uttag för då gäller dom g:a. Men håller man på och bygger om så är det ju enkelt och rätt billigt att förse huset med en eller flera JFB även om uttagen är ojordade.
Som sagt, om han säger "man får inte enligt bestämmelserna", vad ska jag säga?"Du tolkar dem fel?"
E elmont skrev:
Jag har jfb, allt är jordat

Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Alltså, allt var ju redan utrivet. Han lär väl knappast gå med på att sätta tillbaka det om han nu har gjort bedömningen att det inte fått vara kopplat så?

H HansomeHanson skrev:
Alltså, allt var ju redan utrivet. Han lär väl knappast gå med på att sätta tillbaka det om han nu har gjort bedömningen att det inte fått vara kopplat så?
Jag tycker det låter lite konstigt att han rivit bort saker utan att ni avtalat detta? Men som sagt, prata med honom så löser det sig garanterat :D

H HansomeHanson skrev:
Har ni inte avtalat något om elektriker alls, så hade jag sagt att det där får ni ersätta som det var.
Om det nu är vad du vill såklart.
Även om det inte är enligt reglerna så kan de klart inte bara göra som de tycker. Du kanske har en egen elektriker, vill göra det själv, vill ha det trots det är fel etc.

Men det beror såklart vad du bestämt med han som fixar det andra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.