Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej alla elektriker där ute. Mellan tummen och pekfingret, hur jädra mörkt ser detta ut att vara?
Nyss köpt ett hus och tar rum för rum och nu har renoveringen kommit till ett mindre rum på övervåningen där elen finns.
saken är som ni ser där att elen är dragen i "golvet" så att förra husägaren har gjort ett upphöjt golv så att allt ska få plats.
1. Går detta att få till så att man drar det relativt smärtsamt vid sidan av vägg istf i golvet?
2. Proppskåpet ska bytas mot ett normskåp och sättas mot yttervägg där kläderna syns på bilden (så resten av väggen kan rivas.)
3. Kan elektriker ta reda på vart överspänningar finns relativt snabbt? Ibland (två gånger i månaden går det säkringar i proppskåpet inne och ibland en av våra tre huvudsäkringar ute. Kan vara allt ifrån att man kör diskmaskinen och tvättmaskinen samtidigt eller spis och tvättmaskin osv.
Förra ägaren har ju haft mängdrabatt på kabel då han dragit kabel (den mer tjocka modellen) tamefan överallt med skarvdosor lite här och där, detta kommer saneras vid ett senare tillfälle, men vad tror ni, är det genomförbart och mellan tummen och pekfingret vad kan ett sådant här jobb gå på?
/mvh
1. Om du skall göra nya innerväggar borde det vara överkomligt att dölja rören bakom dessa.
2. Var det en fråga här? Det skall inte vara ett stort problem.
3. Säkringar går beroende på överbelastning och högst troligt inte överspänning. Du har antagligen en dålig fördelning av laster mellan olika faser / grupper. Jag antar att det oftast är samma säkring som går. Tills vidare bör du försöka komma ihåg vilka kombinationer som gör att säkringar går. Om det ofta går en säkring när du kör tvätt och diskmaskin samtidigt så undvik att köra dessa samtidigt. Det går att koppla om så att det blir mindre problem och eventuellt säkra upp huvudsäkringarna. Hur besvärligt det är att koppla om beror på hur det är draget. Det borde vara ett överkomligt problem.
2. Var det en fråga här? Det skall inte vara ett stort problem.
3. Säkringar går beroende på överbelastning och högst troligt inte överspänning. Du har antagligen en dålig fördelning av laster mellan olika faser / grupper. Jag antar att det oftast är samma säkring som går. Tills vidare bör du försöka komma ihåg vilka kombinationer som gör att säkringar går. Om det ofta går en säkring när du kör tvätt och diskmaskin samtidigt så undvik att köra dessa samtidigt. Det går att koppla om så att det blir mindre problem och eventuellt säkra upp huvudsäkringarna. Hur besvärligt det är att koppla om beror på hur det är draget. Det borde vara ett överkomligt problem.
Medlem
· Blekinge
· 10 475 inlägg
Normalt finns inget behov att byta ett porslinsproppskåp mot en normcentral, det finns massvis av trådar här kring detta. Om ni dock vill flytta på centralen kanske man kan lika gärna installera en normcentral.
Däremot skulle man ju vilja städa i installationen.
Att dra ledningar i golv är väl inget sämre än att dra de dolda i väggen. Bara kablar eller rör är godkända för ändamålet, spikskydd finns. Positinen på ledningarna borde vara förutsäjbara men i Sverige är det ju godkänt även med flexrör i väggen som går hur som helst.
Det som är viktigare än kosmetiska ändringar är att nolla och jord är installerade enligt reglerna från mätarskåp hela vägen till uttagen. Och att jfb finns.
Däremot skulle man ju vilja städa i installationen.
Att dra ledningar i golv är väl inget sämre än att dra de dolda i väggen. Bara kablar eller rör är godkända för ändamålet, spikskydd finns. Positinen på ledningarna borde vara förutsäjbara men i Sverige är det ju godkänt även med flexrör i väggen som går hur som helst.
Det som är viktigare än kosmetiska ändringar är att nolla och jord är installerade enligt reglerna från mätarskåp hela vägen till uttagen. Och att jfb finns.
Mellan tumme och lillfinger.
2 dagar för 2st elektriker. Rycka om fk(kabel) och skarva rör.
Arbete 30 timmar x 600 =18.000
Materiel ca 7-10.000
Dvs allt mellan 15-30.000
Beroende på antalet jordfelsbrytare. Ev åskskydd.
2 dagar för 2st elektriker. Rycka om fk(kabel) och skarva rör.
Arbete 30 timmar x 600 =18.000
Materiel ca 7-10.000
Dvs allt mellan 15-30.000
Beroende på antalet jordfelsbrytare. Ev åskskydd.
Medlem
· Blekinge
· 10 475 inlägg
Materialet tycker jag låter i överkant. En bestyckat normcentral av god kvalitet går på högst 3500 utan Thailand-påslag. Sedan lite rör och FK.
Jag (som inte är elektriker) bytte min elcentral till norm på 7 timmar blankt, allena.
Jag (som inte är elektriker) bytte min elcentral till norm på 7 timmar blankt, allena.
På fråga 1 skulle jag säga att det beror på hur det ser ut i rummet till "vänster" om detta. Om inte rören går att flytta så att de kommer längre in blir det nog svårt att svänga upp alla utan att äta en massa utrymme. Men jag är inte elektriker...
Finns mycket som man kan komplettera med när man ändå byter till en ny central. Tycker man här ska ta hjälp av elektrikern och fråga hur man bör bestycka en ny central med flera jordfelsbrytare, timers, flerpolig brytning, etc, och inte bara göra en kopia.Thomas_Blekinge skrev:
tack för samtliga inlägg.
Samtliga av kablarna som i nuläget ligger "på" golvet viker sedan direkt ner mot 1:a plan och följer murstocken (någonstans.)
Jo om saker ändå ska bytas så kanske saker ska uppdateras, men om jag ska vara helt ärlig så har jag inte en aning om vad respektive "dosa" på väggen gör, förutom jordfelsbrytaren, dock ser jag att det står "landis och gyr" på ena dosan, och dem gör om jag ej missminner mig temperaturgivare till tex värme? Så den går kanske till golvvärmen på nedre plan.
Så vad är vad av dessa andra dosor?
Telekablarna som går i taket?
Riktigt bra förteckning
Samtliga av kablarna som i nuläget ligger "på" golvet viker sedan direkt ner mot 1:a plan och följer murstocken (någonstans.)
Jo om saker ändå ska bytas så kanske saker ska uppdateras, men om jag ska vara helt ärlig så har jag inte en aning om vad respektive "dosa" på väggen gör, förutom jordfelsbrytaren, dock ser jag att det står "landis och gyr" på ena dosan, och dem gör om jag ej missminner mig temperaturgivare till tex värme? Så den går kanske till golvvärmen på nedre plan.
Så vad är vad av dessa andra dosor?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Telekablarna som går i taket?
Logga in