Hej! Vi har anlitat en elektriker från en av de större ställen för lite jobb för eller efter sommaren. Vi har haft lite koll på tider för att det inte skulle rinna iväg, och räknade ihop ca 36 timmar m resor. Fakturan vi fick var på 53 timmar, och när jag frågade om hur de kunde skilja sig så mycket så menade dem att det gick åt tid för beställning, plockning, städning av bil mm. Vi bad om en detaljerad specificering men fick antal timmar per dag där vi redan ser stora skillnaden. Svaret nu är att de av goodwill kan dra bort 3 timmar, men jag känner att det är ganska snålt och oprofessionell att det ska skilja sig så mycket. Vad kan vi göra? Vad hade ni gjort?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
kjellinge och 8 till
  • Laddar…
R
T tinyDavid skrev:
Hej! Vi har anlitat en elektriker från en av de större ställen för lite jobb för eller efter sommaren. Vi har haft lite koll på tider för att det inte skulle rinna iväg, och räknade ihop ca 36 timmar m resor. Fakturan vi fick var på 53 timmar, och när jag frågade om hur de kunde skilja sig så mycket så menade dem att det gick åt tid för beställning, plockning, städning av bil mm. Vi bad om en detaljerad specificering men fick antal timmar per dag där vi redan ser stora skillnaden. Svaret nu är att de av goodwill kan dra bort 3 timmar, men jag känner att det är ganska snålt och oprofessionell att det ska skilja sig så mycket. Vad kan vi göra? Vad hade ni gjort?
Hur har ni avtalat innan beställning och utförandet av jobbet?
 
  • Gilla
  • Haha
SuperMarius83 och 2 till
  • Laddar…
Hur menar du om vi har avtalat? Först gav de offert på jobbet men sedan valde vi att de fakturera timmar istället
 
  • Haha
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Svara att ni betalar 40 timmar av goodwill.
 
  • Gilla
  • Haha
leffeisala och 14 till
  • Laddar…
Skriva timmar leder ofta till oenighet. Jag vet inte om det finns vedertagna regler för det, och vilka timmar utanför arbetsplatsen kan faktureras. Beställning och plockning är ju projektspecifikt och kanske kan skrivas på din faktura. Städning av bil? Mycket tveksamt.
En vanlig tidsåtgång för elektriker är även morgonfikat på Ahlsells (grossist) som bjuder och där man lastar bilen. Men då behövs ingen beställning.
Jag har lärt mig att alltid skriver en projektdagbok där jag noterar tiden och vad som gjordes. Jag har blivit lurat så det räcker.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 15 till
  • Laddar…
R
T tinyDavid skrev:
Hur menar du om vi har avtalat? Först gav de offert på jobbet men sedan valde vi att de fakturera timmar istället
Men då kan det bli svårt att motsätta sig för oftast avtalar man på löpande räkning att man utgår ifrån firman där man lastar i och ur material o så..
 
  • Gilla
stotona och 1 till
  • Laddar…
S
T Thomas_Blekinge skrev:
Skriva timmar leder ofta till oenighet. Jag vet inte om det finns vedertagna regler för det, och vilka timmar utanför arbetsplatsen kan faktureras. Beställning och plockning är ju projektspecifikt och kanske kan skrivas på din faktura. Städning av bil? Mycket tveksamt.
En vanlig tidsåtgång för elektriker är även morgonfikat på Ahlsells (grossist) som bjuder och där man lastar bilen. Men då behövs ingen beställning.
Jag har lärt mig att alltid skriver en projektdagbok där jag noterar tiden och vad som gjordes. Jag har blivit lurat så det räcker.
Självklart kan städa bilen faktureras på kunden ifall det är så mycket jobb att det finns något att städa, vilket det verkar vara i det här fallet.

Men det betyder ju inte att städa bilen ska behöva ta 3 timmar heller.
 
  • Gilla
  • Haha
Jimipe och 7 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Självklart kan städa bilen faktureras på kunden ifall det är så mycket jobb att det finns något att städa, vilket det verkar vara i det här fallet.

Men det betyder ju inte att städa bilen ska behöva ta 3 timmar heller.
Nu vet vi inte vilken typ av jobb det var. Men elinstallation medför sällan någonting som skiter ned bilen. Och som du säger, det kan knappast ta 3 timmar och bör slås ut på alla kunder.
 
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
För den elektriker som får jobbet börjar klockan ticka när han får arbetsordern och den tickar på tills jobbet är färdigt och arbetsordern lämnas in. Tid som inte ingår är naturligtvis raster men att plocka matr. in och ut ur bilen ingår, resor ingår, samtal med arbetsledning ingår och allt som "beror" på jobbet ingår i den tid som han ska ha betalt för. Om företaget sedan fakturerar kunden fullt ut eller har så pass hög timpenning så att man kan "bjuda" på vissa moment är olika mellan olika företag.
 
  • Gilla
  • Haha
Urban R och 19 till
  • Laddar…
S
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu vet vi inte vilken typ av jobb det var. Men elinstallation medför sällan någonting som skiter ned bilen. Och som du säger, det kan knappast ta 3 timmar och bör slås ut på alla kunder.
Jag städade bilen efter varje jobb (där det fanns något att städa) och det tog kanske 10-15 minuter och fakturerades definitivt på kunden. Det är ju ett arbete som går att koppla 100% mot arbetet man utfört hos kund, varför skulle man inte fakturera för det? :D
 
  • Gilla
  • Haha
Urban R och 17 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag städade bilen efter varje jobb (där det fanns något att städa) och det tog kanske 10-15 minuter och fakturerades definitivt på kunden. Det är ju ett arbete som går att koppla 100% mot arbetet man utfört hos kund, varför skulle man inte fakturera för det? :D
Det är ju en rimlig tid att städa på men i det här fallet har 36h varit arbete och resor och ytterligare 17 h har varit annat. Det är inte rimligt att använda 30 minuter till annat för varje timme man spenderar hos kund. Särskilt inte när resor ingår i de 36 timmarna.
 
  • Gilla
minimunk och 14 till
  • Laddar…
Det var ingen smutsig jobb, nya säkringar, lite nya uttag och omdragning på vissa ställen. Inget utöver det vanliga tror jag.

Men vad kan jag göra? Kan jag envisas om en detaljerad specifikation? Alltså hur mkt arbete/resa/ställtid per dag så att jag ser att det går ihop? Eller om vi inte kommer överens kan jag vägra betala eller anmäla dem? Eller är det bara att bita ihop och betala?
 
  • Gilla
jus och 5 till
  • Laddar…
T tinyDavid skrev:
Det var ingen smutsig jobb, nya säkringar, lite nya uttag och omdragning på vissa ställen. Inget utöver det vanliga tror jag.

Men vad kan jag göra? Kan jag envisas om en detaljerad specifikation? Alltså hur mkt arbete/resa/ställtid per dag så att jag ser att det går ihop? Eller om vi inte kommer överens kan jag vägra betala eller anmäla dem? Eller är det bara att bita ihop och betala?
Jag har för mig att du har rätt till en detaljerad specifikation enligt konsumenttjänstlagen men jag kan minnas fel. Det är ju heller inte på något sätt orimligt att få veta vad man betalat för...
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Oavsett kan du ju betala det du tycker det borde vara och flytta över problemet på firman att stämma dig.
 
  • Gilla
Derbyboy och 10 till
  • Laddar…
Hur många dagar har dom varit hos er? Jag vet inte hur dom jobbar eller vad som är avtalat, men för mig är det lite märkligt att inte jobba hela dagar som elektriker. Det är ju ingen färg som ska torka. 36h timmar låter i min värld som att man har börjat på måndag och blivit klar på fredag kring lunch på 1 person.


Har du noterat under vilka tider dom varit hos dig och tänkt på transport och inköp så borde dom ju företaget kunna redovisa vad de gjort övriga timmar. Jag hade accepterat högst 1h arbete för att avsluta och fakturera jobbet och av goodwill kunnat sträcka mig till 40h jämt.
 
  • Gilla
polaris78 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.