Har en Electrolux/Husqvarna tvättmaskin som börjat stanna mitt i tvättprogrammet (dvs efter ca 1h).
Den hamnar i nåt konstigt läge där den startar cirkulationen och sedan vid start av motorn accelererar snabbt och kort varvid den avbryter, detta upprepas några ggr innan den stoppar helt och blir stående med varmt tvättvatten i trumman.
Stänger man av så kan man byta till korta uppfräschningsprogrammet så att den sköljer och centrifugerar klart, men även då gör den ibland "ryck" med motorn.

Någon som har ett bra förslag på vad som är fel?

Modell QW14800
Type P6958446
PNC 91452520600
 
A
J JAH skrev:
Har en Electrolux/Husqvarna tvättmaskin som börjat stanna mitt i tvättprogrammet (dvs efter ca 1h).
Den hamnar i nåt konstigt läge där den startar cirkulationen och sedan vid start av motorn accelererar snabbt och kort varvid den avbryter, detta upprepas några ggr innan den stoppar helt och blir stående med varmt tvättvatten i trumman.
Stänger man av så kan man byta till korta uppfräschningsprogrammet så att den sköljer och centrifugerar klart, men även då gör den ibland "ryck" med motorn.

Någon som har ett bra förslag på vad som är fel?

Modell QW14800
Type P6958446
PNC 91452520600
Kretskortsfel eller element
 
electroluxaren skrev:
Kretskortsfel eller element
Hej, och tack för ditt svar!
När du säger elementet, är det då fel på den inbyggda temperatursensorn du tänker dig?
Elementet värmer ju bevisligen, så det känns inte som det skulle vara orsaken?

Kretskortet är ju såklart fullt möjligt, tyvärr
 
A
Elementet om det är jordfelsbrytare
Har du jfb så är det inte detta
 

Bästa svaret

Gammal tråd , men tänkte uppdatera med resultatet då det kan hjälpa andra.

Problemet jag hade var att maskinen stannade i programmet efter en stund, typ 30-60min.I övrigt fungerade allt, och jag kunde till exempel starta ett snabbprogram för att köra klart tvätten.

Började iaktta maskinen noggrannare under körningarna och märkte då att stoppet kom efter att maskinen gjort en del "glädjeskutt", dvs momentant accelererat kraftigt och ibland så hårt att trumman slog i sidan på maskinen.

Efter att öppnat maskinen och funnit den full av kolstoff så rengjorde jag den. Elektroniken såg inte så kul ut med stoft överallt (kol är elektriskt ledande...), men tvättade rent med isopropanol så den blev som ny. Kollade motorkolen och dessa var tämligen slut (därav allt kolstoft) så bytte ut mot nya.
Provkörde, men felet kvarstod.😕

Efter mer googlande och funderande på hur mycket jag var beredd att satsa på maskinen så chansade jag på att byta motorn (1500kr), och se på... det hjälpte 😀

Problemet var alltså intermittenta kortslutningar i motorlindningarna, och ledtråden som avgjorde att jag till sist chansade var att det ibland luktade lite bränt i maskinen efter att den stannat (körde utan locket för att kunna felsöka).

Det luriga var att felkoden som datorn rapporterade (E52) betyder "ingen signal från tacho-generatorn" (hastighetsgivaren), men denna fungerade när jag mätte på den...
I efterhand har jag hittat även en annan betydelse av E52 som säger problem med motorn, men detta står inte i maskinens servicemanual...

Nåväl, en lyckad reparation, och med lite tur håller den minst fem år till...

Ett litet tillägg...
Om du tänker försöka reparera själv, så var noga med att dra ut stickproppen eller slå från säkringen i centralen, eftersom alla signaler i maskinen har kontakt med 230V (ingen galvanisk isolation), och förlita dig inte på strömbrytaren/vredet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.