Hej

Har en gammal frys modell Electrolux EUF2900X som börjat pendla mycket i temp. Har den inställd på -18C och den pendlar mellan det och ner till runt -7/8 grader oftast och börjar varna. Man kvitterar varningen och låter den vara så går den ner emot -18C igen.

Denna cykel upprepar sig mellan 1 till 1½ dags mellanrum. Sätter man frysen i läge "snabbinfrysning" går den och håller sig på -24C konstant.

Verkar som temp regleringen blivit något fel med. Har kollat så fläkten i frysen funkar OK. Inte massa is på rören inne i frysen heller utom en tunn hinna bara.

Känns rent spontant som att temp sensorer inte strular eller lägger av heller.

Har haft tekniker på plats som inte kunde konstatera något fel just då heller då den verkade funka för tillfället.

Någon idé att försöka felsöka mera eller bara köpa nytt?

Tack på förhand
 

Bästa svaret

A
den har svårt att komma tillbaks efter avfrostning
kompressorfel eller köldmedelsbrist
-24 .i SF läge är på tok för dåligt där bör du hamna på minst -28
 
Ok, tackar för svar. Får höra med tekniker om det är värt med ett kompressorbyte då kanske.
 
Vår frys betedde sig liknande och det räckte med en norsk reset så funkar det igen.
 
  • Gilla
Durable
  • Laddar…
Tackar för tipset. Ett kompressorbyte löste det och tog dit en annan tekniker som konstaterade samma sak som
electroluxaren nämde i posten ovan.
 
Jag har en Electrolux frys, går ej o ställa temp till -18, den går till -12 o den sjunker mellan -7till -12
 
Opp Opp skrev:
Jag har en Electrolux frys, går ej o ställa temp till -18, den går till -12 o den sjunker mellan -7till -12
Hej, vi hade samma problem, men en ”norsk reset” löste problemet. Dvs bryt strömmen till frysen ett par minuter.
 
B Björn Johannesson skrev:
Hej, vi hade samma problem, men en ”norsk reset” löste problemet. Dvs bryt strömmen till frysen ett par minuter.
Jag har gjort det men det fungerar inte
 
A
Opp Opp skrev:
Jag har en Electrolux frys, går ej o ställa temp till -18, den går till -12 o den sjunker mellan -7till -12
Men vad är det för frys?
 
Det är EUF 29400X
 
A
kolla igenom alla andra trådar om dessa no-frost skåp här i forumet först!
däri någonstans har du svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.