En ROT-dosa/multidosa ska sitta i en yttervägg vilket innebär att det är en fuktspärr (plastfolie) i vägen. Hur gör man där? Ska man ta upp en lucka på 600x600mm och plocka ut isolering och sedan i med plastfolie i hålet och tejpa fast med 200mm överlapp på sidorna för att sedan sätta upp kortlingar för att kunna sätta tillbaka luckan ordentligt. Efter det dosfräser man upp hål för rotdosan mitt för hålet i isoleringen. Detta blir avancerat men hur gör man annars? Hur påverkar "hålet" isoleringen? Flyttar man ut nollpunkten i väggen eller flyttar man in den? Det lutar åt att jag monterar utvändiga eluttag.
Då jag ska montera en bröstpanel behöver jag få in en 13mm elkabel bakom golvsockeln som hör till panelen. Då sockeln endast sväljer 6mm behöver jag fräsa ett spår i väggen i golvnivå längs tre väggar. Spåret ska vara 20mm brett och 8mm djupt då masoniten på väggen är 10mm tjock och kabel som sagt 13mm. Finns det någon risk att stänga inne en kabel så? Den är till elelementen och är trefas 230 v. Vad kan man fräsa spåret med? Man måste ju komma ända ner mot golvet då uttaget i sockeln är på de nedersta 20 mm. En elektrisk hyvel kanske?

Kan du inte pressa dosan in mot isolering/plast ?

Och visst går det bra att fräsa ett spår till en kabel, se bara till att du har rätt kabel, tex EKLK.
Finns spårfräsar man kan hyra, alternativt någon lämplig skiva till vinkelslipen.
Eller på det gammla hederliga viset med stämjärn :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.