465 läst · 10 svar
465 läst
10 svar
Eldragning i en brf
Sitter i styrelsen i en bostadsrättsförenin. Föreningen ska dra el till en ny lampa som ska sättas utomhus ovanför en lgh som har egen ingång. Lampan ska kopplas in på
föreningens befintlig utomhusbelysning som är kopplad med timerfunktion. Elskåpet är placerat i elrummet som ligger i källarplan.
Dom jag ser det då finns det två alternativ att dra elen.
1. Dra elen genom två lägenheter (bostadsrätter) som ligger i källarplan. Varav en lgh är den med egen utgång.
2. Dra elen från närmste utomhuslampa (från en port). Då måste kabeln dras utomhus längs fasaden på fastigheten.
Får elen dras igenom lägenheterna(alt 1) eller måste dras från lampan utomhus (alt 2).
Tacksam för svar.
föreningens befintlig utomhusbelysning som är kopplad med timerfunktion. Elskåpet är placerat i elrummet som ligger i källarplan.
Dom jag ser det då finns det två alternativ att dra elen.
1. Dra elen genom två lägenheter (bostadsrätter) som ligger i källarplan. Varav en lgh är den med egen utgång.
2. Dra elen från närmste utomhuslampa (från en port). Då måste kabeln dras utomhus längs fasaden på fastigheten.
Får elen dras igenom lägenheterna(alt 1) eller måste dras från lampan utomhus (alt 2).
Tacksam för svar.
Redigerat:
Har varit ordförande i en BRF väldigt länge tidigare och skulle spontant välja alt 2. Du vill helst inte ha saker åtkomliga i lägenheterna, mycket bättre om de hålls "rena". Brukar vara mycket problem med gränsdragning BRF vs medlem ändå så onödigt att öppna upp fler framtida problem.
Däremot känner jag inte till något förbud för att välja alt 1 om det skulle behövas. Det är föreningen som äger huset och lägenheterna till 100% inte medlemmarna.
Kan er elektriker motivera varför alt 1 var förbjudet eller var det bara ett löst påstående?
Är er BRF medlem i Bostadsrätterna? De har styrelserådgivning man kan kontakta för att få hjälp med kluriga frågor.
Däremot känner jag inte till något förbud för att välja alt 1 om det skulle behövas. Det är föreningen som äger huset och lägenheterna till 100% inte medlemmarna.
Kan er elektriker motivera varför alt 1 var förbjudet eller var det bara ett löst påstående?
Är er BRF medlem i Bostadsrätterna? De har styrelserådgivning man kan kontakta för att få hjälp med kluriga frågor.
Moderator
· Stockholm
· 53 024 inlägg
Håller med, föreningen har rätt att göra ingrepp som en kabeldragning igenom en lägenhet. Men det är väl bra om man kan hålla sådana ingrepp till ett minimum- Här skulle det ju kunna vara lite utmanande om föreningen vill dra en ful ledning (som medlemmen kan tycka) igenom medlemmens lägenhet för att undvika en ful ledning på fasaden.
Redigerat:
Hej. Tack för svar. Vi är medlemmar i Bostadsrätterna och kommer ställa samma fråga där. Elektrikern säger att man inte får dra genom lägenheterna. Därav jag behöver sätta mig in i detta för att veta mer.A ahman skrev:Har varit ordförande i en BRF väldigt länge tidigare och skulle spontant välja alt 2. Du vill helst inte ha saker åtkomliga i lägenheterna, mycket bättre om de hålls "rena". Brukar vara mycket problem med gränsdragning BRF vs medlem ändå så onödigt att öppna upp fler framtida problem.
K Kardan79 skrev:
Haha 😂K Kardan79 skrev:
Önskar ibland att man vore tankeläsare men mina förmågor där är obefintliga tyvärr. Är ingen ny Saida.
Kan nästan svära på att TS hade annan text när jag svarade där det framkom att deras elektriker sagt att det var förbjudet att dra enligt alternativ 1. Ser att TS redigerat inlägget.
Andra alternativet är att det gått någon propp uppe i hjärnkontoret, men jag tycker det lyser fortfarande så... 😀
Nej då, ingen propp har gått hos dig. TS hade med uppgiften om elektrikern men redigerade tydligen bort denna uppgift 13 minuter efter att inlägget skrivits.A ahman skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 755 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 755 inlägg
Det går att dra genom lägenheterna och finns det någon befintlig kanal eller schakt så går det. Men ska det dras genom bostadsrum där det inte finns någon vettig kanalisation så blir ju detta snabbt dyrt. Då ska ju inte bara elektriker tas in utan kanske också snickare/murare och målare för att få det snyggt med ytskikten och kanaliserat.
Att installera ytförlagd ful kabel mot bostadsrättshavarnas vilja är inte en smart väg att gå. Det kan hävdas vara en ombyggnad av lägenheten och då ska beslut om detta tas på stämma med 2/3 majoritet följt av ett godkännande i hyresnämnden. Se 9 kap. 16 § bostadsrättslagen.
Så dra på fasad så blir det enklast.
Att installera ytförlagd ful kabel mot bostadsrättshavarnas vilja är inte en smart väg att gå. Det kan hävdas vara en ombyggnad av lägenheten och då ska beslut om detta tas på stämma med 2/3 majoritet följt av ett godkännande i hyresnämnden. Se 9 kap. 16 § bostadsrättslagen.
Så dra på fasad så blir det enklast.
Skulle säga att elektrikern är fel ute. Däremot är det som andra skriver ett olämpligt alternativ av flera skäl.E EliSjö skrev:
Är det långt till närmaste lampa?
Drar mig till minnes när min BRF skulle koppla om en entrébelysning till utebelysningens styrning.
På väg till jobbet dyker jag av en tillfällighet på elektrikern i trapphuset kånkandes på diverse rullar med kabel och undrade vad han höll på med.
- Ja, jag måste dra en ny utanpåliggande kabel här genom hela trapphuset och borra mig genom bjälklaget ner i källaren och vidare till elcentralen.
- Men va f-n, entré och utebelysningen delar ju kanalisation. Är ju bara att öppna doslocket där och flytta tändtråden.
- Ja, så kan man ju också göra.
5 minuter senare var jobbet klart...
Sensmoralen är väl att man inte alltid kan lita på att elektrikern har den enklaste/bästa lösningen i kikaren.