Finns det någon logik till de olika färgerna på eldosor? Alltså en färg till det ena och en annan till det andra?

Finns det dosor som är lämpade till eftermontering i tegelvägg? Verkar som om de flesta har kanter som gör dem för stora för ett uppborrat hål.

Finns det speciella dosor för taklampor? Vill gärna ha med krok att hänga lampan i eller hur går det till annars? Fästs kroken bredvid?

Thorsmans kör med gula för dubbel gips och gröna för enkel, sedan finns de röda dosor och vita, senil eller eftermonteringsdosor var orange ett tag med det finns vita också. Blå dosor fanns för trippelgips.

Apparatdosa 70 mm dia för uttag och strömbrytare, 80 mm kopplinsdosa (rymmer lite mer) men bara kopplingar, Takdosan har inbyggd krok för lampan.

För eftermontering i tegel så går det att tälja bort mycket av det som sticker ut eller använd en senil/eftermontering/ROT dosa.

Protte

Tack prototypen! Där klargjorde du en hel del!

Apelsin kallas den väl också va? :)

Precis som protte säger så finns det 80mm kopplingsdosor, men vi kör numera endast med 70mm Eljo VP2 till både apparater och kopplingsdosor. Den är så pass djup att det inte är några som helst problem att få plats. Den har dessutom ställbar ring så man kan justera efter väggens tjocklek.

Och hur många rör kan man ansluta i den? 6-8 ?

FInns ett gäng olika studsar att köpa till så du kan få upp till 12 rör (3 från varje väderstreck). Men en vanlig kdosa är ofta smidigare känns det som ...

VP2-dosan går det väl bara att få 10 studsar till? Tre i ovankant och underkant. Två till höger och vänster eller är jag ute och cyklar? Jag har iaf inte stött på någon trippelstuds till höger och vänstersida iaf.

Var det jag menade, men hur ofta behöver man ha in 12 rör i en dosa? VIlle mest visa att det är möjligt, tycker VP-2 är bra... Dock lite dyrt om man inte behöver annat än en basic dosa...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.