Hej! Startar ännu en tråd om vedspis då.. Hittade inget som motsvara men ja kanske söker dåligt.

Har en gammal vedspis i köket som jag ska få liv i igen iallafall.
Kommunen har garanterat inga papper på den då den kan vara sen huset byggdes sent 1800 då den är i samna ålder.

Tror ni jag bara kan ta ut sotaren, provtrycka och sen börja elda om allt är ok eller måste jag anmäla till kommunen? (har satt slang i pipan)

Innefattas inte av de nya reglerna vad jag förstått och har den stått där i 100 år så ska jag väll inte behöva få nått papper på den?

Tack!
 
R
Den sitter där och har varit där länge , inga problem att elda efter sen sotaren provtryckt
 
  • Gilla
Veent
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Den sitter där och har varit där länge , inga problem att elda efter sen sotaren provtryckt

Precis vad jag hoppades på. Tack för svaret!
 
Claes Sörmland
Det är en brandsskyddskontroll som du ska göra före eldning eftersom den inte har använts på länge (lagkrav), Brandskyddskontrollanten från den firma som kommunen utsett (vanligen en sotarfirma) avgör om det ska provtryckas eller inte. Sen kan du alltid bekosta en egen besiktning av spisen genom att ringa valfri sotarfirma och betala för att få den provtryckt.
 
V Veent skrev:
Tror ni jag bara kan ta ut sotaren, provtrycka och sen börja elda om allt är ok eller måste jag anmäla till kommunen? (har satt slang i pipan)
Ja.
Nej.

Kommunen ska man inte blanda in i onödan, kommer inget gott av det.
 
  • Gilla
jigun och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kommunen blandas bara in vid större ändring eller nyinstallation av eldstad (eller bygglov för skorstenar och liknande).
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en brandsskyddskontroll som du ska göra före eldning eftersom den inte har använts på länge (lagkrav), Brandskyddskontrollanten från den firma som kommunen utsett (vanligen en sotarfirma) avgör om det ska provtryckas eller inte. Sen kan du alltid bekosta en egen besiktning av spisen genom att ringa valfri sotarfirma och betala för att få den provtryckt.
De vanliga sotaren som utför den kontrollen här då den gjordes för mindre än 1 år sedan, då ua. Bör den göras om isf fast med utgångspunkt att jag vill elda i spisen?
Provtryvkningen i en sådan lär väll ske med tidningspapper på taket och sedan leta läckor visuellt då jag redan gjort om med slang?
Tänker mig att avstånd till brännbart osv lär väll sotaren kolla på när han kollar tätheten?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunen blandas bara in vid större ändring eller nyinstallation av eldstad (eller bygglov för skorstenar och liknande).
Ja okej va BRA TU, vill helst slippa ha med dom att göra. Huset är q märkt så de har haft synpunkter på en hel del annat. Inga felaktigheter utan mer att jag fått tänka annorlunda.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ja.
Nej.

Kommunen ska man inte blanda in i onödan, kommer inget gott av det.
Haha nej, exakt min tanke.
 
hsd
Jag hade kontaktat sotaren och rådfrågat , behövs någon ytterligare kontroll så beställer man direkt då det är sotaren som utför kontrollen
 
  • Gilla
Veent
  • Laddar…
Claes Sörmland
V Veent skrev:
De vanliga sotaren som utför den kontrollen här då den gjordes för mindre än 1 år sedan, då ua. Bör den göras om isf fast med utgångspunkt att jag vill elda i spisen?
Provtryvkningen i en sådan lär väll ske med tidningspapper på taket och sedan leta läckor visuellt då jag redan gjort om med slang?
Tänker mig att avstånd till brännbart osv lär väll sotaren kolla på när han kollar tätheten?
Är spisen och dess rökkanal godkänd i brandskyddskontroll så är den. Fristen är ett antal år.

Sen om du har dragit slang i rökkanalen så är det nog lämpligt med en installationsbesiktning av slangen. Jag är osäker på om det egentligen skulle gjorts en anmälan till kommunen om installation av slangen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är spisen och dess rökkanal godkänd i brandskyddskontroll så är den. Fristen är ett antal år.

Sen om du har dragit slang i rökkanalen så är det nog lämpligt med en installationsbesiktning av slangen. Jag är osäker på om det egentligen skulle gjorts en anmälan till kommunen om installation av slangen.
Hm ja, i min värld är det en renovering av befintlig skorsten samma som om jag skulle ha dratt om den istället men det kan vara rätt det du säger, hittade dock inget specifikt om det innan. Jag får rådfråga sotaren om det när han är ute
 
Claes Sörmland
Jag kollade nu. MSB har en text ("Anmälan eller inte") på sin hemsida av Niklas Löthner som utrett detta. Hans tolkning är att anmälan inte krävs när man sätter rör i kanaler. Det påverkar nämligen inte brandskyddet till det sämre.

Han rekommenderar i alla fall en installationsbesiktning för att se att det är ordentligt gjort.
 
  • Gilla
Veent
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kollade nu. MSB har en text ("Anmälan eller inte") på sin hemsida av Niklas Löthner som utrett detta. Hans tolkning är att anmälan inte krävs när man sätter rör i kanaler. Det påverkar nämligen inte brandskyddet till det sämre.

Han rekommenderar i alla fall en installationsbesiktning för att se att det är ordentligt gjort.

Tack ska du ha. En besiktning ska man nog alltid göra när det kommer till ingrepp som vid fel kan få stora konsekvenser. Får ringa sotaren och höra så han tar allt på en och samma gång.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kollade nu. MSB har en text ("Anmälan eller inte") på sin hemsida av Niklas Löthner som utrett detta. Hans tolkning är att anmälan inte krävs när man sätter rör i kanaler. Det påverkar nämligen inte brandskyddet till det sämre.

Han rekommenderar i alla fall en installationsbesiktning för att se att det är ordentligt gjort.

Nu är det ju så att "sotaren" avgör inte vad som är anmälningspliktigt eller inte. Det gör byggnadsnämnden. Kolla Boverkets sida om ni är fundersamma på den biten. För övrigt gör han en felaktig bedömning när han byter kaminer och anser att 45% skillnad i effekt inte är väsentlig förändring. Det dokumentet är för övrigt daterat 2012 mycket har ändrats sedan dess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.