Hej! Har en vattenmantlad kökspanna som blivit urkopplad på grund av installation av bergvärme.

Finns det något sätt att kunna elda i pannan igen? Som jag förstått det så ska man inte elda i den som den står nu, men rörmokaren pratade på att det kanske skulle gå att fylla den med sand?

Tyvärr vet jag inte var den är köpt och har inte hittat något vettig i närheten att fråga.

Det blir oerhört dåligt att försöka elda i den på det sättet och även när den var inkopplad rätt är det inget vidare heller. Nu har du ju BVP så finns ingen anledning att du kör Hedenhöstekniker om du inte är i ett allvarligt nödläge.

Pannan är inte gjord för att bli varmate än 80-90⁰, om du eldar den tom så blir den mycket varmare.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det borde ju gå att koppla in den på värmesystemet med kulkranar på anslutningsrören så att du kan elda i den och hjälpa bergvärmen på traven när du är hemma och köpisenergin är dyr och sedan stänga kranarna och låta bli att elda när köpisenergin är billig eller du är borta.

Att elda ved i panna är ingen hedenhösteknik. Det är ett mycket förnuftigt och effektivt sätt att minska sina elräkningar och avlasta elnätet och därmed minska risken förstora strömavbrott mitt i kallvintern.

• Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
I en vettig panna håller jag med dig heimlaga men knappast i något ofta redan tidigare tvivelaktigt som många gamla kökspannor. I något nödläge givetvis men knappast värt att koppla in igen nu när den tagits ur bruk.

Hedenhöstekniik var närmast en ironi från min sida. Man bör vara vaken långt innan man ser galgen för att få en rimlig funktion på vedeldning och inte skapa både verkliga och mer inbillade problem för sin omgivning. Du får inte jämföra dig själv och alla dina oftast av genomsnittsläsaren här bortglömda eller helt okända förmågor.

Mja.... kunskap är till för att spridas och folk brukar kunna lära sig.
Sambon som aldrig tidigare hade eldat i någonting annat än myskamin lärde sig elda i en gammal primitiv vedpanna utan ackumulatortank på bara någon vecka i höstas efter att jag hade byggt om oljepannan i huset vi hyr för vedeldning.

Om den gamla kökspannan är litet tvivelaktig är det väl bäst att sätta muffar på anslutningsrören mellan kulkranarna och pannan så man kan stänga kranarna och öppna muffarna och byta panna snabbt och enkelt nästa gång det finns pengar i kassan.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Här ska man nog ta sig en funderare innan man slänger pengar i sjön. Vad kommer det kosta dig att åtgärda plus sota pannan, och vad betalar du för veden?
Ved har blivit dyrt. Jag hittar en siffra som säger att en kubik stjälpt ved innehåller ca 900 kWh. Grovt räknat i dagsläget tror jag iom det att du landar på ca 1 kr/kWh för veden. Din bergvärmepump har antagligen COP 5?
Om vi antar att du har 100% verkningsgrad på pannan (det har du inte) så går du alltså plus-minus noll vid ett elpris på 5 kronor. Innan du kommit dit behöver du sota och åtgärda pannan, så innan du stoppat in första pinnen ligger du åtminstone en tusenlapp back.

En mer realistisk verkningsgrad för pannan du försöker elda i är nog närmare 50-60%. Alltså behöver elpriset upp i över 10kr/kWh för att det ska löna sig för dig att elda ved istället. Och även då, så behöver du elda ganska mycket för att betala igen kostnaden för sotningen.

Vrid ner temperaturen några grader om du vill spara pengar. Det är mer effektivt.

• Gilla
Jerald Stuartson och 1 till
  • Laddar…
L lobbin skrev:
Hej! Har en vattenmantlad kökspanna som blivit urkopplad på grund av installation av bergvärme.

Finns det något sätt att kunna elda i pannan igen? Som jag förstått det så ska man inte elda i den som den står nu, men rörmokaren pratade på att det kanske skulle gå att fylla den med sand?

Tyvärr vet jag inte var den är köpt och har inte hittat något vettig i närheten att fråga.
Har du möjlighet att lägga upp en bild så finns det sannolikt någon i det här forumet som kan svara på om det är praktiskt/ekonomiskt att ta den i någon sorts drift igen, till och med om det bara sker vid strömavbrott.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Här ska man nog ta sig en funderare innan man slänger pengar i sjön. Vad kommer det kosta dig att åtgärda plus sota pannan, och vad betalar du för veden?
Ved har blivit dyrt. Jag hittar en siffra som säger att en kubik stjälpt ved innehåller ca 900 kWh. Grovt räknat i dagsläget tror jag iom det att du landar på ca 1 kr/kWh för veden. Din bergvärmepump har antagligen COP 5?
Om vi antar att du har 100% verkningsgrad på pannan (det har du inte) så går du alltså plus-minus noll vid ett elpris på 5 kronor. Innan du kommit dit behöver du sota och åtgärda pannan, så innan du stoppat in första pinnen ligger du åtminstone en tusenlapp back.

En mer realistisk verkningsgrad för pannan du försöker elda i är nog närmare 50-60%. Alltså behöver elpriset upp i över 10kr/kWh för att det ska löna sig för dig att elda ved istället. Och även då, så behöver du elda ganska mycket för att betala igen kostnaden för sotningen.

Vrid ner temperaturen några grader om du vill spara pengar. Det är mer effektivt.
Mja...... det brukar gå att få tag på rivningsved och lastpallar och liknande för småpengar. Förra veckan kostade rivningsved 50 euro lastbilslasten (fullpackad kontainer med höga sidor) hemkört och avkippat. Bara att kapa till ved.

Nästa vinters ved går att köpa för ungefär 35 euro fastkubiken som blir omkring 18 euro vedkubiken travat mått. För prima ved utkörd ur skogen bara att kapa och klyva och låta torka.

Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J
P PatrikJo skrev:

Bra resonemang men att räkna värmefaktor 1:5 är för högt, mer rimligt med 1:3 (max 1:4) om det är ett radiatorsystem.

J Jerald Stuartson skrev:
Bra resonemang men att räkna värmefaktor 1:5 är för högt, mer rimligt med 1:3 (max 1:4) om det är ett radiatorsystem.
Så är det säkert. Isåfall justeras min senare siffra ner till ca 7 kr/kWh för att det ens ska vara lönt att elda. (ca 50 % verkningsgrad på pannan)

• Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Mja...... det brukar gå att få tag på rivningsved och lastpallar och liknande för småpengar. Förra veckan kostade rivningsved 50 euro lastbilslasten (fullpackad kontainer med höga sidor) hemkört och avkippat. Bara att kapa till ved.

Nästa vinters ved går att köpa för ungefär 35 euro fastkubiken som blir omkring 18 euro vedkubiken travat mått. För prima ved utkörd ur skogen bara att kapa och klyva och låta torka.
I finland kanske det fungerar så. Ytterst ovanligt att någon säljer rivningsvirke på container i sverige. De gångerna jag sett det har priserna nästan varit som "vanlig" ved.
Och nästa vinter är antagligen elpriset normalt igen, då kommer inte TS vara alls sugen på att kapa ved.

Ska tilläggas att pannan är hyggligt ny, från slutet av -90, så det är ju ingen gammal häck. Den är snarlik med denna, Svart vedspis med guldaccent, vedtrave, schackrutigt golv, rustik köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, från en annan byggahus-tråd fast något smalare.

Tanken är bara att kunna elda i den för att det är mysigt, inget annat :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Du skulle kunna koppla den enkelt i en egen krets till en fläktkonvektor så får du bra nytta av din myseldning utan att böka med att få in den vettigt i ordinarie system. Det bör inte vara något stort eller besvärligt jobb.

• Gilla
lobbin
  • Laddar…
Om den är så ny skall du absolut koppla in den på ordinarie systemet. Där har du en bra högkostnadsförsäkring nästan gratis.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.