Har blivit ruskigt sugen på en elcykel. Jag har inga högflygande planer om att bli bil-oberoende eller rädda världen utan jag vill bara kunna rulla fram med minimal ansträngning och därmed göra utflyktsmålen fler och mer ofta förekommande.

Är det någon här som har erfarenheter? Som vanligt verkar det vara dyrast är bäst, men jag vill egentligen bara glida fram fast med en bra motor och ett bra batteri, helst en damtralla. Tanken är att köpa 2 cyklar samt cykelkärra och det vore fint att hamna under 30.000:-
 
Vi har en "Offcourse" som fungerar bra. De har bytt något i motorn på garantin men annars har den gått bra. Räkna med att batteriet försvagas med tiden, så reservbatteriet bör inte kosta skjortan, eller så får du väga in vilken garanti de lämnar på just batteriet.
 
Jag har en ecoride, provcyklade flera men blev den dyraste. På flera jag testade t ex batvaria märkte man tydligt när motorn slog på och av. Jag upplevde det som stötigt och att cyklingen inte blev jämn. Ecoride har två olika lägen man kan använda, en som ökar ju mer du trampar och en som håller en maxfart. Gillar den om man cyklar tillsammans med någon på vanlig cykel. Eller när batteriet börjar bli urladdat om du cyklat långt.

jag cyklar ca 1,2 mil till jobbet och det går fortare än kollektivt i Göteborg. Dessutom tar det oavsett väder alltid lika lång tid. Det är skönt när man har möten.

har haft den i 4 år och cyklar april-september och märker inget på batteriet. Är supernöjd.
 
Jag har en crescent sen snart 4 år. Cyklar året runt, kunde sälja en bil efter ett tag. Batteriet tappar mycket kraft när det är kallt, från +5 C. Den är dock väl tung och jag skulle vilja ha 7 växlar, annars mycket nöjd.
 
MalinW skrev:
J... Batteriet tappar mycket kraft när det är kallt, från +5 C. Den är dock väl tung och jag skulle vilja ha 7 växlar, annars mycket nöjd.
Även frun vill ha sina fem växlar från den gamla cykeln (navväxel med 5 växlar). Jag har erbjudit mig att byta bakhjul på den gamla "manuella" cykeln och elcykeln (som har tre växlar), men det fick jag inte. Det vore dock ganska enkelt, bara byta hjulet och kabel+växelhandtaget.

Vår cykel laddar inte under 0 grader, vilket kan vara värt att tänka på. Eventuellt kan man ta bort batteriet och ladda inomhus. Då är batteriet dessutom varmt och har bättre kapacitet (tills det kyls av).
 
Tänkte försöka väcka liv i denna tråd igen... Mkt har ju hänt på denna fronten sen senast.

Jag köpte en elcykel i slutet av maj. Märket är: Velocity by White
Modellen är: Energy Boost HD BFmax center EU 18 Uni Mat white.

Just nu finns den fortfarande kvar på xxl för 15kkr (skriver detta mest för att snart är den väl utbytt mot något nytt). Jag köpte den för 12kkr pga rea och sen fick jag 3kkr tillbaka genom elcykelbidraget så tot blev det 9 kkr.

Jag var ute efter en cykel med nav-monterad motor eftersom jag ville ha så lättrullade fälgar som möjligt. Vettiga växlar är gött att ha också om batteriet skulle dö. Sedan var skivbromsar en bonus.
Vidare var det mest ett infall jag fick att köpa cykeln eftersom dels elcykel-bidraget och att det var rabatt på den cykeln just då.

Vit elcykel modell "Energy Boost HD BFmax center EU 18 Uni Mat white" på neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att nu cyklat över 40 mil på den så kan jag i alla fall göra en kort recension av cykeln.

Batteriet håller för mig i ca 10 mil. Det är jag väldigt nöjd med. Är inne på 5e laddningen nu och har då cyklat 43 mil. Men då är jag en sådan som ofta cyklar fortare än 25 km/h vilket gör att motorn inte används.
Cykeln är lättrullad! Riktigt kul. I nedförsbackar så rullar den lätta upp i över 30 km/h. Till och med varit uppe i 45 km/h i en större nedförsbacke. Det tycker jag är riktigt bra. Vanligtvis så cyklar jag i ca 27-28 km/h med cykeln och detta är en hastighet som gör att jag inte blir svettig på de 5 km jag har till jobbet på morgonen (helt platt väg).

Växlarna är jag nöjda med. De har fungerat perfekt än så länge. Jag är även väldigt nöjd med styvheten i ramen och styrkan i vev-armarna för tramporna. Jag har en dålig ovana att trycka på ganska hårt och ibland har det visat sig vara lite dumt då både pedaler och vev-armar då kan böja sig ... :sweat:

Som referens till min elcykel så har jag en racer-hybridcykel från Nishiki med bara Ultegra-komponenter rakt igenom och kolfibervevarmar osv. Denna cykel har slicks och väger ca 8,4 kg. Denna cykel är ännu lite styvare och framförallt gör slicksen den väldigt lättrullad på asfalt. Men jag är helt säker på att i stadskörning så skulle elcykeln vinna ett race pga av att man blir så himla accelerationssnabb när man får hjälp från elmotorn vid låga hastigheter.

Denns stora nackdel är att den är ganska stor rent allmänt. Känns ibland som man sitter på en liten häst och blickar ned på folk ibland eftersom den är stor. Sen väger den 22 kg men det verkar vara standard på alla elcyklar. Har inte sett en enda elcykel som väger under 19,5 kg och då kostade den 50kkr+. Det som är nackdel med tung cykel är att den blir lite mer bökig om man behöver lyfta den i trappor och liknande. Men har man inte det behovet så är det bara när batteriet tar slut som man märker att cykeln blir tyngre att komma upp i hastighet med.

Så summa summarum är att jag är mycket nöjd med cykeln än så länge.

Min förhoppning är att vi kanske kan delge varandra lite mer info ifall vi äger elcyklar och vad vi tycker är bra/dåligt. Jag är ganska intresserad om någon har en damcykel i elvariant som inte kostar svinmycket och som de är nöjda med... ? (till frugan) :giggle:

PS: en väldigt skön extra feature är att den låga tyngdpunkten på cykeln gör att den är väldigt lätt att cykla med utan att hålla i styret. Inte cyklat såhär mycket utan händerna på styret sen jag var 12 år gammal... :geek:. DS
 
  • Gilla
Birk och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
...PS: en väldigt skön extra feature är att den låga tyngdpunkten på cykeln gör att den är väldigt lätt att cykla med utan att hålla i styret. Inte cyklat såhär mycket utan händerna på styret sen jag var 12 år gammal... :geek:. DS
Tyngdpunkten på själva cykeln borde ha ganska lite att göra med hur lätt den är att köra utan händer på styret utan det handlar väl om styrgeometri med styrstammens lutning och försprång (måttet mellan styrstammens tänkta förlängning till marken och däckets kontaktpunkt)? Ett stort försprång ger en större rätande kraft på hjulet som gör det lätt att köra utan händer (och utan bromsar) medan ett kort mått ger en mer agil och lättstyrd cykel.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Tyngdpunkten på själva cykeln borde ha ganska lite att göra med hur lätt den är att köra utan händer på styret utan det handlar väl om styrgeometri med styrstammens lutning och försprång (måttet mellan styrstammens tänkta förlängning till marken och däckets kontaktpunkt)? Ett stort försprång ger en större rätande kraft på hjulet som gör det lätt att köra utan händer (och utan bromsar) medan ett kort mått ger en mer agil och lättstyrd cykel.
Låter rimligt, med min nya MTB lyckas jag inte släppa händerna alls, där sitter hjulet inte så långt framskjutet.

Framdel av en orange mountainbike (MTB) med fokus på det framskjutna hjulet och gaffeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag har en e-green P3 som är Meridas elcyckelmärke.
https://www.intersport.se/utrustnin...ida-p3-hybrid-gent-d-10-hybridcykel/dark-grey

Jag har 1,5mil enkel till jobbet och tar mig från södra sidan av Stockholm till norra på ganska exakt 33minuter varje dag. Batteriet räcker nästan till 4 resor beroende på om jag cyklar så snabbt att motorn inte ligger på så mycket annars 3 resor. Batteriet tar flera timmar att ladda så att ladda på om batteriet dör på vägen är inte att tänka på.

Annars är jag nöjd med bakhjulsmonterad motor, det puttar på bra och om något går sönder är det lättare att byta ut den delen än när el-delarna är mer integrerade. Tyvärr inte så snyggt men det är inte jag i cykelkläder heller...

Som tobbias skriver så blir elcycklar tunga vilket gör att skivbromsar nästan är ett måste om man tänkt att få stopp på rimligt sträcka.

Det enda jag saknar är en integrerad hastighetsmätare och en tuta. Båda kommer kompletteras med separata enheter. Till hösten kanske det även blir en uppgradering av belysningen.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
...vilken cykel (eller kanske motor) är det som gäller när man vill köra trimmat i 100 blås då? Givetvis på avlyst bana och inte i trafiken.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
När blir en elcykel en moped respektive motorcykel?
 
så här var det visst:

Regler för Elcykel
ELCYKEL MED ASSISTANS
Enligt transportstyrelsen ska en cykel med elassistans vara konstruerad på följande sätt för att räknas som cykel.

  • Elmotorn kopplas in när du trampar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
  • Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
  • Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt.
En Elcykel har verken åldersgräns eller krav på körkort. Det är inte tvunget att ha hjälm även om det är lämpligt att använda hjälm när du cyklar. Du får skjutsa ett barn under 10 år om du är över 15 år om lämplig plats för passageraren finns. Är du över 18 år får du skjutsa 2 barn på 6 år eller yngre. Även där om lämplig plats finns.

Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet anses vara motordrivet, närmare bestämt en moped.

MOTORISERAD CYKEL
En motoriserad cykel räknas som moped klass II. Detta gäller:

  • Motorn får ha en kontinuerlig märkeffekt på 250-1000w.
  • Maxhastigheten med elassistansen är 25 km/h
  • Du behöver inte trampa för att få elassistans.
  • Krav på körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass II
  • Åldersgräns 15 år
  • Fordonet ska ha trafikförsäkring
  • Krav på hjälm
  • Du får skjutsa om lämplig plats finns, samma regel som för elcykel.
  • Du får köra på cykelbana om ingen skylt förbjuder klass II mopeder.
SNABB ELCYKEL UPP TILL 45 KM/H
En elcykel som går upp till 45 km/h räknas som moped klass I.

  • Maxhastighet med elassistansen är 45 km/h
  • Motorn får ha en kontinuerlig märkeffekt på upp till 4000w.
  • Du behöver inte trampa för att få elassistans.
  • Krav på körkort med behörighet AM
  • Åldersgräns 15 år
  • Krav på registreringsskylt
  • Fordonet ska ha trafikförsäkring
  • Krav på hjälm, dock inte cykelhjälm utan mopedhjälm.
  • Du får skjutsa om lämplig plats finns, samma regel som för elcykel.
  • Fordonet får inte köras på cykelbana.
 
Det där är nog tyvärr en förenkling av lite äldre regler. Det är vissa detaljer som inte stämmer. Det är inte helt lätt att hitta reglerna tyvärr.
 
Jag kanske är gammalmodig av mig men jag skulle aldrig trimma elcykeln. Då köper jag hellre en motorcykel och är ute i trafiken där den hör hemma. Då är det mest mitt eget liv jag gamblar med och inte stackars cyklister och gångare som risker att få en 100 kg klump på sig som färdas i 50 km/h.

Sen är det ju lite osnyggt att trilla och skrapa upp hela kroppen och så frågar försäkringsbolaget om de kan få kika på din cykel och så ser dem att den är trimmad. Finns säkert någon tjusig paragraf de kan peka på.

Sist men inte minst så kan man fråga sig själv om man måste ha så brottom hela tiden? Kanske egentligen behöver en mer överläggning av ens liv än att man behöver köpa ett fordon som går fortare. Adrenalinkickar får man gärna leta på andra ställen än på cykelbanan. :seenoevil::seenoevil:
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.