Hej,

Jag vill bygga om elcentral i mitt hus. Det består av nästan 50 moduler, men bara 3 3-fas apparater (spabad, värmepump, elpatron). Resten är 1-fas apparater.

Här i Sverige verkar det vanligast att dela dem 3 olika faser i sekvens på sama rad, så som fas A - fas B - fas C - fas A - fas B - fas C...

I andra länder, är det valigast att ha bara ett fas per rad, så som:
rad 1: fas A - fas A- fas A ...
rad 2: fas B - fas B- fas B ...
rad 3: fas C - fas C- fas C ...
rad 4: bara brytaren till 3-fas apparater.

Vad ser ni som för/nackdelar till varje metod ?

Kan gå, men inget normalt i Sverige. Det är säkert en modulcentral du tänker på. Där är sammankopplingsskenorna indelade i 3 faser. och fas A på första säkringen efter en JFB ( med nollan på vänster sida för att komma rätt med en skena ) fas B på nästa o.s.v.

M Mathieu Beunier skrev:
Hej,

Jag vill bygga om elcentral i mitt hus. Det består av nästan 50 moduler, men bara 3 3-fas apparater (spabad, värmepump, elpatron). Resten är 1-fas apparater.

Här i Sverige verkar det vanligast att dela dem 3 olika faser i sekvens på sama rad, så som fas A - fas B - fas C - fas A - fas B - fas C...

I andra länder, är det valigast att ha bara ett fas per rad, så som:
rad 1: fas A - fas A- fas A ...
rad 2: fas B - fas B- fas B ...
rad 3: fas C - fas C- fas C ...
rad 4: bara brytaren till 3-fas apparater.

Vad ser ni som för/nackdelar till varje metod ?
Och ska du bygga om en central i Sverige så är det lämpligt att följa den Svenska standarden. Är det ett annat land så följ det landets standard. Min erfarenhet är att den Svenska standarden även är standard i dom länder där jag har verkat, visserligen inte så många men i alla fall några.

Har du en enda fas på en rad så går det ju inte att koppla in en trefasapparat där. I de flesta av andra länder har man bara en fas in i huset, så då blir det ju per automatik samma fas på hela raden.

• Gilla
MJ9 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.